تلاش برای ساخت و ساز یادمان شهدای گمنام در کرمان
کد خبر: 3939532
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

تلاش برای ساخت و ساز یادمان شهدای گمنام در کرمان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: 100 یادمان شهید گمنام در استان کرمان داریم که این شهدا در مجموعه شهرها، روستاها، مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، دانشگاهی، مراکز آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه به‌خاک سپرده شده‌اند.

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، سرهنگ محمود مهدوی‌فرد مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، امروز دوشنبه 17 آذر، با اشاره به آخرین وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام در استان کرمان، گفت: 100 یادمان شهید گمنام در استان کرمان داریم که این شهدا در مجموعه شهرها، روستاها، مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، دانشگاهی، مراکز آموزش عالی و حوزه‌‌های علمیه به‌خاک سپرده شده‌اند.

وی با بیان اینکه از تعداد 75 مقبره در مجموعه شهرها و روستاها هستند که ساخت و ساز و نظارت بر ساخت این یادمان‌ها با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: تعداد 9 مقبره شهید گمنام در مجموعه‌‌های نظامی، انتظامی و امنیتی استان هستند و بقیه در مراکز آموزشی قرار دارند که ساخت این یادمان‌ها به عهده خود این مجموعه‌ها است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به اینکه سال 62 که نخستین شهدای گمنام در گلزار شهدای شهر کرمان به‌خاک سپرده شدند، بیان کرد: درخواست‌های دفن شهدای گمنام به‌صورت درخواست‌های محلی، دانشگاهی یا دیگر مجموعه‌ها است که از سوی معتمدان و مسئولان شهرستانی، دانشگاهی و یا نظامی هماهنگ کرده و به دست ما می‌رسانند.

وی تصریح کرد: ما در مجموعه استان در جلسه کمیته تخصصی شهدای گمنام استان این درخواست‌ها را بررسی، مصوب و به تهران ارسال می‌کنیم که پس از تأیید شهید گمنام به این مجموعه‌ها واگذار شده و در مکان مشخص شده خاکسپاری آنها انجام می‌شود که ساخت و سازهای یادمان این شهدا با مجموعه درخواست کننده است.

وی با بیان اینکه با فرمانداران و مجموعه‌های شهرستانی هماهنگی‌هایی انجام شده تا از بودجه شهرستانی برای ساماندهی گلزارشهدای گمنام آن شهرستان تخصیص داده شود، اظهار کرد: سال گذشته فرمانداران همت خوبی در این حوزه داشتند.

مهدوی‌فرد با اشاره به اینکه امسال بودجه ساخت و ساز یادمان‌های شهدا در اختیار پیمانکاران شهرستانی قرار می‌گیرد، بیان کرد: مسئولان شهرستان و هیئت امنای شهدای گمنام باید این یادمان‌ها را تعیین تکلیف کرده و ساخت و ساز‌ها را انجام بدهند.

وی با بیان اینکه چند راهکار برای تکمیل فاز اول یادمان شهدای گمنام در استان وجود دارد تصریح کرد: تکمیل فاز دوم یادمان‌های شهدای گمنام استان که که محدوده بیرونی شهدای گمنام را شامل می‌شود در مرحله بعدی قرار دارد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، تصریح کرد: جلسه هیئت امنای شهدای گمنام ویژه شهرستان کرمان با حضور مجموعه امام جمعه کرمان، فرماندار، بخشدار و مسئولان شهرستانی در حال تشکیل است تا برای 16 نقطه‌ای که در شهر کرمان و شهرهای اقماری دفن شهدای گمنام را داریم ساخت و ساز و تکمیل بنای آنها را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیئت امنای استانی مجموعه دانشگاهی شهدای گمنام نیز در حال تشکیل است تا با کمک مجموعه دانشگاهی، رؤسای دانشگاه‌های استان، نهاد رهبری در دانشگاه و بسیج دانشجویی برای یادمان شهدای گمنام مدفون در دانشگاه‌های استان برنامه‌ریزی شده و این ساخت و سازها انجام شود.

مهدوی‌فرد با بیان اینکه از معاونت عمرانی استاندار کرمان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درخواست داریم تا با توجه به همت و پشتیبانی خوبی که بحث شهدای گمنام دارند جلسه شورای ساماندهی گلزارهای شهدای گمنام استان را تشکیل داده تا پشتیبانی‌های مجموعه‌ای دولتی و خصوصی استان در این حوزه را نیز جذب کنیم.

وی با بیان اینکه از 75 نقطه‌ای که در استان شهدای گمنام در آنها به‌خاک سپرده شدند در 36 نقطه 100درصد یادمان شهدا انجام شده است، اظهارکرد: ساخت و ساز بقیه یادمان‌های شهدای گمنام استان پیشرفت فیزیکی بین 0 تا 90 درصد دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با عنوان اینکه یادمان شهدا با پیشرفت فیزیکی صفر درصد در استان خیلی کم است و چیزی در حدود 10 تا 15 درصد این گلزارها را شامل می‌شود، تصریح کرد: دلیل این مسئله هم این است که شهدای گمنام در مکان‌هایی به‌خاک سپرده شدند که این نقاط دچار مشکل شده و مجبور به جابه‌جایی مقبره این شهدا شدیم و ساخت و ساز جدید در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همت خوبی برای ساخت و ساز یادمان شهدای گمنام در استان کرمان وجود دارد، تأکید کرد: در مجموع در استان جایی که مشکلی وجود داشته باشد و کوتاهی در ساخت یادمان شهدا انجام شده باشد نداریم.

انتهای پیام
captcha