گزارش ایکنا از بدرقه راستگوی قصه‌گوی ایران‌زمین
کد خبر: 3937208
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

گزارش ایکنا از بدرقه راستگوی قصه‌گوی ایران‌زمین

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، پژوهشگر فقه و تعلیم و تربیت برگزار شد و پیکر آن مرحوم در آرامگاه خواجه‎ ربیع مشهد آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام راستگو در مشهد برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم تشییع پیکر مرحوم حجتالاسلام محمدحسن راستگو، راوی قصههای شیرین قرآنی و دینی، ظهر امروز، چهارم آذر در مشهد برگزار شد.

حجتالاسلام محمدحسن راستگو پژوهشگر فقه، اصول و تعلیم و تربیت بود. وی در سال 1332در شهر مشهد به دنیا آمد و در سال دوم دبیرستان وارد حوزه علمیه مشهد شد، بعد از آن برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت.

او مبتکر در آموزش موضوعات قرآنی و دینی با بیان داستان و بازی بود. مدیریت مرکز مربی کودکان در حوزه علمیه، اجرای برنامههای متنوع تلویزیونی با محتوای آموزش مسائل دینی با زبان قصه و بازی ویژه کودکان به مدت 35 سال را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

وی یکی از اولین مجریان و کارشناسان مذهبی برنامههای کودک در حوزه کودکان و نوجوانان پس از انقلاب بود. قصه و خاطرات شیرین برنامههای او در ذهن کودکان و نوجوانان باقی میماند، همچنین در میان بچهها به عمو راستگو معروف بود.

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام راستگو در مشهد برگزار شد

ساعت 10:20؛ باغ اول آرامگاه خواجهربیع

طبق اطلاعیه‌های قبلی حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی، قرار است پیکر حجت‌الاسلام راستگو به مشهد آورده شود. جمعیت زیادی از مردم در باغ اول خواجه ربیع منتظر آمدن حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو هستند. شاید این مردم جوان، میان‌سال و پیر منتظر هستند که ایشان بازهم برایشان قصه بگوید. به سراغ یکی از خانم‌هایی که جلوی درب ورودی آرامگاه ایستاده است می‌‌روم. تا اسم آقای راستگو را می‌آورم گریه امانش نمی‌دهد و صورتش را با چادر می‌پوشاند.

در همان حال پیکر حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو وارد آرامگاه خواجه ربیع می‌شود. خانواده ایشان، مردم و آشنایان ایشان در نزدیکی مقبره خواجه ربیع تابوت را بر روی زمین گذاشته و زیارت عاشورا می‌خوانند. برخی از مسئولین نیز برای خداحافظی به این مراسم آمده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی، معاون فرهنگی- اجتماعی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص شخصیت و ویژگی‌های حجت‎الاسلام و المسلمین راستگو می‌گوید: مزیت اصلی و برجسته ایشان تشخیص نیاز لحظه و زمان بوده است. ایشان در دوره خود با بصریت توانست راهی را انتخاب کند که آن راه، مسیری مهم برای تربیت کودکان و نوجوانان بوده است.

وی ادامه می‎دهد: استاد مطهری می‌گویند که وقتی کتاب «داستان راستان» را نوشتم، برخی به من ایراد گرفتند که این کتاب در سطح شما نبود. ایشان گفت اگر این مسئله یک تفکر خطرناک نبود، هیچگاه آن را در مقدمه این کتاب عنوان نمی‌کردم. استاد مطهری گفت من احساس کردم که نیاز زمان و لحظه، نوشتن کتاب «داستان راستان» است.

بذرگری هاشمی تصریح می‌کند: مزیت اصلی و برجسته ایشان تشخیص نیاز لحظه و زمان بود. اخیرا فایل مصاحبه‌ای از ایشان دیدم که می‌گفتند من همان زمان که وارد عرصه تربیت کودکان و نوجوان با این شیوه شدم، برخی به من ایراد گرفتند که شان حوزوی و فردی شما در سطحی نیست که برای کودکان قصه بگویید.

معاون فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی اضافه می‌کند: ایشان نیز پاسخ دادند که من در آن لحظه احساس کردم این موضوع نیاز جامعه است. تربیت کودکان و نوجوان و توجه به این مسئله و مخاطب بسیار مهم است و حقیقتا کاملا تشخیص درستی بود، اما برخی از افراد علی‌رغم اینکه مخالف این مسئله بودند درحال حاضر بعد از گذشت 35 سال متوجه شدند که آن شیوه، شیوه صحیحی بود و باید گفت مرحوم راستگو شاگردان زیادی دارند که درحال حاضر با همان سبک و شیوه ایشان درحال تدریس به حوزه کودکان و نوجوانان هستند.

بذرگری هاشمی خاطرنشان می‌کند: جامعه ما به تنوع و تعدد در حوزه کودک و نوجوان و به افرادی مانند حجت‌الاسلام راستگو نیاز دارد چرا که نیاز اول جامعه ما، در حوزه تربیت و آموزش کودک و نوجوان است و فارغ از آموزشی که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، در حوزه تربیت نیاز به امثال آقای راستگو داریم. هر میزانی که کودک و نوجوان در کشور وجود دارد، به همان اندازه نیاز داریم که افرادی با سبک آقای راستگو و به زبان کودک و نوجوان در کنار آن‌ها قرار بگیرند و همچنین ما نیاز به زبان‌های مختلف در حوزه آموزش داریم. 

مراسم تشییع پیکر حجت‌الاسلام راستگو در مشهد برگزار شد

ساعت 11:36

دوست‌داران عمو راستگوی بچه‌ها با نوحه و ذکر امام‌حسین(ع) و حضرت زهرا(س) تابوت ایشان را به آخر باغ اول خواجه ربیع می‌برند و دوست‌داران، اقوام، آشنایان و مسئولان در کنار هم ایستاده و نماز میت بر پیکر آقای راستگو می‌خوانند.

یکی از شاگردان ایشان در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: من علاوه بر نسبت فامیلی، شاگرد ایشان و معلم مدرسه نیز هستم و سال‌هاست که شیوه آموزش و تربیت ایشان را در کلاس درس اجرا می‌کنم و بدون شک شیوه آموزشی ایشان در حوزه کودکان بی‌بدیل است.

نماز میت به اتمام می‌رسد اما صدای ناله و شیون به اتمام نمی‌رسد. پیکر حجت‌الاسلام راستگو برروی شانه‌های مردم در حال رفتن به آرامگاه ابدی‌اش است. از باغ اول عبور کرده و پله‌های ورودی باغ اول پایین می‌رویم. این بار شاگردان و هم مسلک‌هایشان روضه امام حسین(ع) را می‌خوانند.

ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار می‎کند: مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین راستگو برای نسل دهه 50 و 60 چهره نام‌آشنایی است، به این جهت که مفاهیم قرآنی و دینی را با ابزار قصه و قصه‌گویی نسل کودک و نوجوان به نحوه مطلوبی ارائه می‌داد.

حجت‎الاسلام راستگو قصه را با هویت دینی و تاریخی بیان می‌کرد

وی تصریح می‌کند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی قصه در کشور، سال‌های سال است که در این عرصه خدمت می‌کند تا بتواند مباحث را از طریق قصه منتقل کند، باید گفت ابزار قصه و قصه‌گویی ثابت شده است که بر روی کودک و نوجوان تاثیرگذار است و حجت‎السلام راستگو قصه و قصه‎گویی را  با محتوا و هویت دینی و تاریخی خودمان برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کرد که جزء معدود قصه‌گویان ماندگار کشور عزیزمان بود.

زره‌ساز ادامه می‌دهد: نسل ما مضامین دینی که با روحیه و شخصیت انسان درآمیخته می‌شود را از یک روحانی قصه گو دریافت می کرد و تاثیر آن چند برابر بود. امیدوار هستیم که دوستان و به خصوص جامعه روحانیت بسیار در این زمینه کمک کنند و داستان‌های قرآنی که عبرت آموز است را برای جامعه کودک و نوجوان بیان کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی  می‌گوید: امثال مرحوم راستگو در جامعه ما می‌توانند تاثیرگذار باشند. خداوند مرحوم راستگو را رحمت کند و امیدوارم بتوانیم دنبال‌کننده خوبی در قصه و قصه گویی با شیوه مرحوم راستگو باشیم. 

با هشدار خادمان آرامگاه مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی جمعیت حاضر در مراسم می‌ایستند، تنها چند نفر از مسئولین، دوستان و خانواده مرحوم راستگو به داخل حجره شماره دو باغ دوم خواجه ربیع می‌روند و دو خادم نیز در جلوی در ورودی ایستاده و اجازه نمی‌دهند که کسی وارد شود.

بعد از گذشت چند دقیقه تابوت خالی ایشان بیرون می‌آید. افراد داخل حجره خارج می‌شوند و تنها یک نفر در حجره می‌ماند.

برادر مرحوم راستگو با گریه از  حجره بیرون می‌آید و از حاضران در مراسم تشکر می‌کند و مردم دسته‌دسته از باغ خارج می‌شوند. حالا دیگر آفتاب در آسمان نیست، باد سرد می‌وزد و در انتها مرد راستگو و قصه‌گو کودکی‌مان تا ابد در حجره شماره دو باغ دوم خواجه ربیع آرام گرفت.

همچنین در پی در گذشت حجت‎الاسلام محمدحسن راستگو، تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی  پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت روحانی پرتلاش،مبلغ دلسوز و خلاق مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو موجب تاثر و تالم خاطر گردید.

آن مرحوم مبلغی صاحب سبک و دوستی صمیمی برای کودکان و نوجوانان بود و چهره ماندگار و خدمات علمی و آموزشی او در حوزه تعلیم و تربیت هیچگاه از یاد نخواهد رفت.

در جوار مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه والثنا رضوان الهی و همجواری با اولیا الله را برای آن فقید سعید و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان محترم بویژه خانواده گرامی از خداوند منان خواهانم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۸:۳۹
0
0
روحانی دوست داشتنی روحت شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۸:۴۰
0
0
قصه گوی روزهای خوش کودکی خدا نگهدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۹:۰۳
0
0
بدرود راستگوی رسانه
captcha