به گزارش ایكنا از فارس، خسرو فروغان، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس امروز، 17 آبانماه در جلسه این كمیسیون گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مؤلفههای مهم در توسعه اقتصاد هر منطقه است که باید ساز و کاری اندیشیده شود تا امکانات راه آهن فارس در اختیار بخش اقتصاد استان قرار گیرد.
وی با بیان اینكه حمل و نقل از بخشهای مهم و زیربنایی در اقتصاد است که حمل و نقل ریلی یکی از بهترین گزینهها برای حمل بار است، افزود: مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی ایمنی بسیار بالا و مصرف بسیار کمتر انرژی در حمل بار است که توسعه حمل و نقل ریلی در استان حمایت از تولید داخلی و بخش خصوصی استان است که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
فروغان اظهار كرد: برخورداری راه آهن از ظرفیتهای مناسب برای ترانزیت کالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی در صورت گسترش کیفی و کمی حمل و نقل ریلی و مزیت در حمل انبوه و حجیم بار در مسیرهای طولانی، مصرف سوخت کمتر، آلودگی زیست محیطی، ایمنی بالا، اتصال تعداد مراکز باری مهم از جمله بنادر به شبکه ریلی از جمله مزیتهای این حوزه است که اعمال سیاستهای توسعه ای را در این بخش توجیه پذیر میکند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه توسعه ریلی استان ثروتآفرینی و ایجاد اشتغال در استان را دنبال دارد، اضافه کرد: در استان باید زیرساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد تا بخش خصوصی راغب به استفاده از این امکانات شود.
وی ادامه داد: یکی از الزامات توسعه استان بهویژه در بخش اقتصادی توسعه حمل و نقل ریلی است که امید داریم این مهم با همکاری بیشتر بخش دولتی، بخش خصوصی و شرکتهای ریلی با سرعت بیشتری در استان دنبال شود و سهم سیستم حمل و نقل ریلی فارس در جابهجایی بار در اقتصاد کشور افزایش یابد.
فروغان بیان كرد: فارس در حوزه ناوگان جاده ای در کشور جز استان های بزرگ است و در سالهای گذشته اقدامات فراوانی انجام شد تا نیازهای استان در این بخش تأمین شود اما با توجه به موقعیت جغرافیای و نیاز استان در بحث حمل و نقل بار کمبودهایی وجود دارد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس تصریح کرد: خطوط ریلی در حوزه اقتصاد نقش مهمی دارد و بیشترین حمل و نقل بار در دنیا از طریق خطوط ریلی انجام میشود لذا ما باید در استان برای استفاده مطلوب از امکانات موجود و توسعه این زیرساخت اقتصادی بهرهمند شویم.
در ادامه این جلسه فریدون فرقانی، فعال اقتصادی و عضو هیئت مدیره صنایع شیمیایی شیراز نیز گفت: یکی از مزیتهای نسبی بخش خصوصی استان فارس فعالیت در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی است که بنگاههای استان توانستهاند در بحث تولید مورد نیاز جامعه سهم خود را در کشور به خوبی ایفا کنند.
وی افزود: فارس یک از استانهای تأمینکننده و پشتیبان در بخش صنایع پایین دست پتروشیمی است و عمده مصرفکنندگان ما خارج از استان و شمال کشور هستند.
فرقانی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جادهای و مشکلات این بخش گفت: در برخی از شرایط ناوگان حمل و نقل جادهای جوابگوی نیاز ما نیست و با توجه به سرمایهگذاری انجام شده و امکانات موجود استان در حوزه حمل و نقل ریلی بخش خصوصی استان انتظار دارند راه آهن و خطوط ریلی فارس نیز همانند استانهای همجوار فعال شود.
وی با بیان اینکه راه آهن استان باید تمهیدات لازم برای بهرهمندی استان از امکانات استفاده کند، اضافه کرد: نگاه راه آهن استان باید برای استفاده بخش خصوصی بهویژه در تعیین نرخ متعادل هزینه بار، طولانی مدت باشد تا بخش خصوصی به استفاده از این خط حمل و نقلی تمایل داشته باشد.
فرقانی بیان كرد: مطالبه ما این است که فرصتی برای همه بخش خصوصی ایجاد شود که بتوان از امکانات استان در راستای توسعه اقتصادی استان استفاده شود.
احمدرضا زارع، معاون بهرهبرداری و ناوگان راه آهن استان فارس هم در این جلسه گفت: بر اساس اسناد بالادستی کشور باید در پایان برنامه شش توسعه 30 درصد حمل و نقل کشور از طریق خطوط ریلی انجام شود که درحالی که هماکنون این عدد حدود 12 درصد است.
وی از دلایل عدم رشد این میزان را برخی از مشکلات زیرساختی و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان در ایجاد پایانههای ریلی و تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی عنوان کرد.
زارع با تأکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی ادامه داد: حمل و نقل ریلی علاوه بر برخورداری از مزیتهایی از جمله ایمنی بالاتر، مصرف کم سوخت و کاهش هزینهها میتواند بهعنوان اهرم کنترل در اختیار تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و معادن قرار گیرد.
وی اظهار كرد: بخش پتروشیمی از مواردی بود که انتظار بود ازخطوط ریلی استان برای حمل بار استفاده کند که هماینک آنطور شایسته است فعالان این بخش از این امکانات استفاده نمیکنند.
زارع تصریح کرد: ناوگان جادهای استان فارس بزرگ و وسیع است اما این ناوگان در فصول مختلف با مشکلات و معضلات متعددی روبهرو میشود که این مسائل ما را ترغیب میکند تا هرچه سریع تر شرکت حمل و نقل ریلی در استان تأسیس شود.
معاون بهره برداری و ناوگان راه آهن استان فارس افزود: مدیریت ارشد استان حمایتهای خوبی در جهت ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی در استان دارند که در این زمینه دولت شرایط سرمایهگذاری را ندارد و باید به سمت جذب سرمایهگذاری خصوصی در این بخش برویم که با توجه به جدیت پیگیری این موضوع به زودی سهم شرکتهای متقاضی برای مشارکت سرمایهگذاری بهزودی مشخص و اعلام میشود.
وی بیان کرد: فضای سرمایهگذاری مشترک با راه آهن استان نیز وجود دارد بهطوری که زمین در طولانی مدت به سرمایهگذاران جهت احداث پایانههای ریلی به متقاضیان اجاره داده میشود و هماینک این ظرفیت حمل بار در ایستگاه راه آهن شیراز و مردوشت فعال است.
زارع اظهار كرد: در حال حاضر در منطقه ریلی شهرستان مرودشت پایانه ریلی برای بارگیری بار پتروشیمی و فولاد پاسارگاد ایجاد کردهایم که ظرفیت مناسبی است و این در حالی است که امکان توسعه و ایجاد تأسیسات بهمنظور ایجاد پایانههای مواد نفتی نیز در این منطقه وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر امکان برای ایجاد پایانههای باری برای حمل و نقل ریلی در راه آهن فارس وجود دارد که الزام ما برای ایجاد این پایانهها مستمر بودن بار توسط بخش خصوصی است و ما درصدد ایجاد برابری هزینهای بین حمل و نقل جادهای و ریلی در استان با هدف استفاده بیشتر بخش خصصوی از این امکانات هستیم.
زارع گفت: یکی از نقاط ضعف استان فارس عدم اتصال خطوط ریلی استان به بنادر جنوبی کشور است که تمرکز ما در استان باید تمرکز بر اتصال به خطوط ریلی و اتصال راه آهن شیراز به گلگهر باشد که نیاز است در این زمینه از ظرفیت سیاسی استان استفاده شود.
وی با بیان اینکه در استان در کنار صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی هستیم، ادامه داد: اتصال این خط راه آهن ما را به بنادر بندرعباس میرساند و ما میتوانیم خدمات باری و اقتصادی به بخش تولید و اقتصاد استان ارائه دهیم و فضایی فراهم شود که شرایط برای نقش آفرینی صنعتگران استان فراهم شود.
انتهای پیام