نقش اصحاب رسانه كمتر از مدافعان سلامت نیست / هنر تقوامداری در فضای مجازی
کد خبر: 3914730
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

نقش اصحاب رسانه كمتر از مدافعان سلامت نیست / هنر تقوامداری در فضای مجازی

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه نقش اصحاب رسانه در این دوران شیوع كرونا کمتر از سربازان سلامت نیست، گفت: اصحاب رسانه مانند دوران دفاع مقدس در عرصه با مبارزه با كرونا نیز خوش درخشیده‌اند.

به گزارش ایكنا از فارس، مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز عصر امروز، 14 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز كه به‌منظور تجلیل از مقام خبرنگاران به‌مناسبت هفته خبرنگار برگزار شده بود، گفت: نقش اصحاب رسانه در این دوران شیوع كرونا کمتر از سربازان سلامت نیست.

وی با بیان اینكه اصحاب رسانه مانند دوران دفاع مقدس در عرصه با مبارزه با كرونا نیز خوش درخشیده‌اند، افزود: اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها به آگاهی‌بخشی مردم كمك می‌كند و آگاهی‌بخشی مردم نیز مهم‌ترین اصل در كنترل اپیدمی‌هاست چرا كه اپیدمی‌ها معمولاً از غفلت بشر ایجاد می‌شوند و اگر مردم آگاهی پیدا كنند، مسلماً اپیدمی‌ها گسترش پیدا نمی‌كنند.

لطفی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی صحیح، از برخی اظهارنظر‌ها در فضای مجازی كه موجب زیرسؤال بردن رشادت‌ها و ایثارگری مدافعان سلامت می‌شود، انتقاد كرد و گفت: داشتن تقوا در فضای مجازی هنر است و گرنه هر کسی در جمع می‌تواند ادب را رعایت كند اما نكته اینجاست در فضای مجازی باید مراقبت كنیم وقتی از مطلبی آگاهی كافی نداریم، نباید درباره آن اظهارنظر كنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز تأكید كرد: داشتن تقوا در مكان‌های پنهان دارای ارزش است و از اصحاب رسانه انتظار می‌رود كه این ارزش‌ها را در جامعه گسترش دهند و نباید درباره چیزی که نمی‌دانیم اظهارنظر کنیم تا خستگی بر تن کادر درمان و مدافعان سلامت بماند.

وی در ادامه سخنان خود به حجم فعالیت‌های دانشگاه‌ علوم پزشكی در این شرایط اشاره كرد و گفت: افتخار مدافعان سلامت این است كه به مردم خدمت می‌كنند و شرایط شیوع كرونا باعث شده است كه بیشترین تمركز خود را در این بخش قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز اظهار كرد: ما جزو استان‌هایی هستیم که قریب 30 درصد بیمارپذیری از استان‌های همجوار را داریم چرا كه فارس و شیراز از نظر پزشكی شهرت دارند.

وی با تصریح اینكه از كل موارد مبثت تست كرونا در كشور 11 درصد مربوط به استان فارس است، گفت: به دلیل اینكه بیشترین میزان تست كرونا در استان فارس انجام می‌شود، 11 درصد جواب‌های مثبت هم مربوط به این استان است اما میزان مرگ و میر در استان فارس سه و دو دهم درصد است كه میانگین كشوری 5 و 9 دهم درصد است.

لطفی با بیان اینكه هم‌اكنون 1400 تخت عادی و 187 تخت ویژه آی سی یو برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شدها ست، گفت: همچنین نقاهتگاه شهید آیت‌الله دستغیب را با همكاری سپاه تبدیل به بیمارستان پشتیبان با 60 تخت كردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز به فعالیت مراكز 16 ساعت تست كرونا در این استان اشاره كرد و گفت:‌ در شیراز 9 مركز و در هر شهرستان حداقل یك مركز 16 ساعته برای تست كرونا در نظر گرفته شده است كه تاكنون 62 هزار نفر بیمار در این مراكز حضور یافته و 105 هزار تست انجام شده است كه البته میزان تست‌های انجام شده در كل استان تاكنون 220 هزار مورد بوده است و 105 هزار مورد آن مربوط به مراكز 16 ساعته بوده است.

وی در ادامه از همكاری دستگاه‌های مختلف و شخصیت‌های استان نظیر آیت‌الله دژكام، استانداری، شهرداری، صدا و سیما، ارتش، سپاه، دادگستری و غیره برای مقابله با شیوع كرونا قدردانی كرد و گفت: این روحیه جمعی حاكم برای مقابله با كرونا همانند روحیه مردم و مسؤلان در دوران دفاع مقدس است كه همین روحیه موجب پیروزی شد.

لطفی همچنین در خصوص شیوه توزیع ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده این نكته را یادآور شد كه متولی این كار اداره صمت است و دانشگاه علوم پزشكی متولی تولید و توزیع اقلام بهداشتی نیست و آن چیزی كه مربوط به این دانشگاه‌ است بحث صدور مجوزهاست كه این كار را به سرعت در دانشگاه دنبال می‌كنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز از فعالیت 9 آزمایشگاه برای تشخیص كرونا در این استان خبر داد و سپس به همكاری نیروهای سپاه و بسیج برای مقابله با كرونا اشاره كرد و گفت: سپاه و بسیج در چندین مرحله با ستاد مبارزه با كرونا همكاری كرده است كه یكی از آن‌ها بحث راه‌اندازی بیمارستان پشتیبان نگه‌داری بیماران مبتلا به كروناست و دیگری كنترل و نظارت بر اصناف جهت رعایت پروتكل‌های بهداشتی و همچنین ضدعفونی محلات بوده است ضمن اینكه بسیج جامعه پزشكی دانشگاه نیز همكاری بسیار خوبی با ستاد مبارزه با كرونا دارند.

وی اظهار كرد: در این راستا روزانه از یكسری از گروه‌های جهادی فعال در ستاد كرونا تقدیر می‌كنیم چرا كه این گروه‌های جهادی به خصوص در بحث تدفین و تغسیل قربانیان كرونا تلاش زیادی می‌كنند همچنین برخی از گروه‌های جهادی هم اقدامات خوبی برای تولید ماسك دارند.

انتهای پیام
captcha