دوران شکست نظام اقتصادی رباخوارانه آغاز شده است/ ضرورت ارائه مدل اقتصاد اسلامی
کد خبر: 3879791
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱
در نشست «شهید صدر در نظرگاه اندیشمندان غرب» مطرح شد:

دوران شکست نظام اقتصادی رباخوارانه آغاز شده است/ ضرورت ارائه مدل اقتصاد اسلامی

مترجم آثار شهید صدر به زبان روسی، ضمن اشاره به اینکه نظام اقتصادی حاکم بر دنیای امروز نظام رباخوارنه صهیونیستی است، تصریح کرد: دوران فروپاشی این نظام اقتصادی از سال 2008 شروع است و تا چند سال آینده قطعاً شکست خواهد خورد.

دوران شکست نظام اقتصادی رباخوارانه صهیونیستی آغاز شده است/ ضرورت ارائه مدل اقتصاد اسلامیبه گزارش ایکنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان با موضوع «شهید صدر در نظرگاه اندیشمندان غرب» عصر امروز، 29 بهمن‌ماه با حضور عبدالکریم تاراس چرنینکو، مترجم آثار شهید صدر به زبان روسی و ژولین پلیسیه، مترجم آثار شهید صدر به زبان فرانسوی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

تاراس چرنینکو در این نشست اظهار کرد: دنیای امروز دنیای یهودی و صهیونیستی رباخواری است. تنها ابزار بانکداری غیرربوی اسلامی می‌تواند وسیله رسیدن به پیروزی و موفقیت برای سراسر دنیای اسلام باشد. در قرآن کریم، آیه 275 سوره بقره می‌فرماید: «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا؛ خداوند بیع را حلال و ربا را حرام کرده است». این آیه به زیبایی بین تجارت و ربا تفکیک کرده است. ناگفته نماند در کتاب تورات، یهود دستور داده است که وام ربوی به هم‌وطن خویش ندهید و فقط به بیگانه بدهید. تورات صریحاً به سیستم ربوی و استعمار و برده‌داری اقتصادی فرمان داده است.

گزارش تصویری نشست «شهید صدر در نظرگاه اندیشمندان غرب»

وی افزود: متأسفانه برخی مسلمانان ساده‌اندیش فکر می‌کنند وقتی در زمان سختی و تنگدستی، یک بانکدار به آنها وام ربوی پیشنهاد می‌کند، آن بانکدار دوست صمیمی آنهاست. ما نباید این اشتباه را بکنیم. او دوست شما نیست، بلکه برده‌دار و دشمن شماست. شیطان با وسوسه این وام پیش شما می‌آید تا از شما برده بسازد. یک نکته بسیار مهم این است که هر بانکدار ربوی، هرچند اسمش احمد یا محمد باشد، طبق سخن پیامبر، انسان پلیدی است؛ چراکه پیامبر اسلام این کار را معادل بدترین کار دنیا می‌دانست. ناگفته نماند اگر کسی فقط منکر یک آیه از قرآن باشد، کافر است، هرچند از آیات دیگر و سنت پیامبر پیروی کند.

رباخواری سراسر دنیا را فراگرفته است

وی ادامه داد: دنیای امروز دنیا رباخواری است. این سیستم سراسر دنیای ما را فراگرفته است، از جمله کشورهای به ظاهر اسلامی. هر کشوری بخواهد از این سیستم خارج شود، شکست می‌خورد. این سیستم ربوی صهیونیستی هیچ سیستم اقتصادی دیگری را روی زمین تحمل نمی‌کند. وقتی قذافی می‌خواست سیستم اقتصادی کشورش را به سیستم دینار طلایی انتقال دهد، شکست خورد و جان خودش را از دست داد. در سال 1998 میلادی، نخست‌وزیر مالزی انتقال سیستم اقتصادی کشورش به سیستم دینار طلایی را اعلام کرد، ولی سرانجام در سراسر کشورهای آسیایی بحران شدید اقتصادی واقع شد.

دوران شکست نظام اقتصادی رباخوارانه صهیونیستی آغاز شده است/ ضرورت ارائه مدل اقتصاد اسلامی

چرنینکو تصریح کرد: می‌توان گفت جنگ جهانی سوم الآن شروع شده است و ادامه دارد. این جنگ برای اغلب مردمان جهان نامحسوس و ناملموس است. این جنگ مسلحانه نیست، ولی کم‌خطرتر از جنگ مسلحانه نیست. از این لحاظ، هیچ وقت توقع نداشته باشید کسی که به شما وامی پیشنهاد می‌دهد، دوست صمیمی شماست. وقتی کشورهای قدرتمند صنعتی غرب به کشورهای اسلامی پیشنهاد کمک مالی می‌دهند، هدفشان واقعاً کمک مالی نیست، بلکه این امر وسیله‌ای برای استعمار آنهاست. آثار شهید صدر این مسئله را برای ما آشکار می‌کند.

باید بدانیم در مقابل چالش‌های سیستم نظام رباخواری که الآن هنوز زنده است و پس از شکست خوردن آن در آینده، باید چه سیستم اقتصادی بسازیم؟ تا زمانی که نظام اقتصادی اسلامی راه‌اندازی ‌نشود، زمینه ظهور امام عصر(عج) فراهم نخواهد شد

وی افزود: شهید صدر در کتاب اقتصادنا می‌گوید که ما نباید ناامید باشیم. این اقتصاد ماری است که دم خودش را گاز می‌زند، چون نتیجه رباخواری این است که فراوانی پول جهان در دست افراد اندکی جمع می‌شود، ولی سرانجام نتیجه این عملکرد، احتکار پول و کاهش تولید است. در نتیجه این پول ارزش خود را از دست می‌دهد. کسانی که پول را در دست خودشان احتکار کردند عامل کاهش ارزش پول ملی شدند. الآن فرصت ندارم این مکانیزم را توضیح کامل بدهم، اما پیشنهاد می‌کنم همه علاقمندان به کتاب اقتصادنا شهید صدر مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ما نباید ناامید بشویم. شکست خوردن سیستم بانکداری ربوی حتمی است. این قانون مثل قوانین فیزیک و طبیعت است. کاهش تولید و شکست خوردن شرکت‌های جهانی در سال 2008 در ایالات متحده و کشورهای دیگر واقع شد. این تنها نمونه کوچکی از وقایعی است که در آینده منتظرش هستیم. مطمئن باشید در چند سال آینده سیستم بانکداری ربوی شکست می‌خورد. بنابراین رئیس جمهور آمریکا گفت دیگر آرزوی آمریکایی از بین رفت. بر اساس سیستم اقتصادی که الآن به مرز شکست رسیده است، چه آرزویی می‌توان ساخت.

وی در ادامه گفت: ما باید در نظر داشته باشیم در مقابل چالش‌های سیستم نظام رباخواری که الآن هنوز زنده است و پس از شکست خوردن آن در آینده، باید چه سیستم اقتصادی بسازیم. به اعتقاد من تا زمانی که نظام اقتصادی اسلامی راه‌اندازی ‌نشود و دولت‌های اسلامی دست به دست هم ندهند، زمینه ظهور امام عصر(عج) فراهم نخواهد شد.

دوران شکست نظام اقتصادی رباخوارانه صهیونیستی آغاز شده است/ ضرورت ارائه مدل اقتصاد اسلامی

استعمار نو رسیدن به جواب است، قبل از رسیدن به سوال

در ابتدای این نشست، ژولین پلیسیه به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: قبل از سپتامبر 2008 که بحران مالی عظیم اتفاق افتاد چه کسی پیش‌بینی می‌کرد که امروز به این میزان از سراسر جهان این نظریه غالب اقتصادی و اجتماعی به نام نئولیبرالیسم از همه جوانب مورد تهاجم قرار بگیرد و زیر سوال برده بشود. قبل از سال 2008 من با یکی از دوستان صحبت می‌کردم که نظرت درباره نظام سرمایه‌داری در آمریکا چیست و آیا این نظام قابل تداوم هست؟ ایشان با اطمینان کامل گفت بله، ادامه‌دار هست و شک نداشته باشید که این سیستم بهترین سیستم است و تمام تناقض‌های داخلی خود را می‌تواند از درون حلاجی و تهدیدات را به فرصت تبدیل کند.

استعمار یعنی تعطیلی فکر، نه به این معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به این معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید. استعمار نو رسیدن به جواب است، قبل از رسیدن به سوال

وی افزود: امروز چه کسی این حرف را می‌پذیرد؟ البته می‌توانیم ادعا کنیم انعطاف‌پذیری نظام سرمایه‌داری از یک جهتی قابل تحسین است، ولی امروز همه قبول دارند این نظام، نظامی نیست که آینده بشریت را ترسیم بکند. منظورم این است دقت داشته باشیم و خودمان منفعل نباشیم. شهید صدر این فرصت را به ما می‌دهد. ایشان بر اساس یک تفکر نظام‌مند، منسجم و مستدل و بر اساس یک مبانی شفاف این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد. ایشان می‌گوید من بر اساس متون قرآن و احادیث و معقولات تلاش می‌کنم بر منهج سلف صالح که همان فقها هستند، این کار را شروع کنم و مسائل روز را حلاجی کنم. روشن است حلاجی کردن یعنی باید یکسری مسائل تغییر داده بشود.

وی یادآور شد: آیت‌الله حائری شیرازی یک جمله زیبایی نوشته است: استعمار یعنی تعطیلی فکر، نه به این معنا که اجازه ندهند شما فکر کنید، بلکه به این معنا که فرصت ندهند شما فکر کنید. استعمار نو رسیدن به جواب است، قبل از رسیدن به سوال. شهید صدر در کتاب‌هایش اول سوال می‌پرسد. در قرآن کریم آیه هفتم سوره یوسف می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِلسَّائِلِينَ». سوال باب علم است، لذا ایشان هم اول سوال می‌کند، سپس جواب‌های مختلفی را که قابل تصور است، بررسی می‌کند.

انتهای پیام
captcha