چرا باید در انتخابات شركت كنیم
کد خبر: 3879681
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

چرا باید در انتخابات شركت كنیم

چرا باید در انتخابات شركت كنیم، سئوالی است كه همواره در ایام برگزاری انتخابات‌ در ذهن‌ها متبادر می‌شود. برای بررسی پاسخ این سئوال این بار به سراغ یكی از اساتید جامعه‌شناس دانشگاه شیراز به‌عنوان دومین دانشگاه مادر كشور رفتیم.

سعید زاهد زاهدانی، مسئول پژوهشكده تحول در علوم انسانی دانشگاه شیراز و استاد جامعه‌شناسی این دانشگاه در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه به لحاظ جامعه‌شناسی چرا باید در انتخابات شركت كنیم، گفت: حضور حداكثری در انتخابات بر می‌گردد به اینكه ما عهد و پیمانی با حضرت امام در سال 57 بستیم مبنی بر اینكه جامعه ایران به یك جامعه اسلامی تبدیل شود و تحولی را در عالم به وجود بیاورد كه این شر و شورها و شیطنت‌هایی كه تمدن مدرن عمدتاً به مدیریت آمریكا در جهان انجام می‌دهد، از بین برود.

وی افزود: رفته رفته این تعهد به‌صورت یك فرهنگ درآمد و وقتی كه تبدیل به فرهنگ شود، معنایش این است كه همه با هم برای اجرای یك جامعه اسلامی و تأسیس تمدن جدید اسلامی هم‌دل و هم‌فكر شدیم و به همكاری پرداختیم.

اختلاف سلیقه‌ها دلیلی بر عدم پایبندی‌ به تعهدات اولیه انقلاب نیست

زاهد زاهدانی ادامه داد: در این همدلی و همفكری و همكاری ممكن است كه سلیقه‌های گوناگونی برای رسیدن به اهداف وجود داشته باشد كه البته این مسئله هیچ مانعی نیست بر اینكه ما بر آن عهد اولیه خودمان پایبند باشیم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز تأكید كرد: تمام كسانی كه با سلیقه‌های مختلف در انتخابات شركت می‌كنند، غیر از اینكه ترجیح سلیقه‌ای خود را اعمال می‌كنند، در واقع دارند به آن عهد تأسیس جمهوری اسلامی رأی می‌دهند بنابراین حضور گسترده در انتخابات به معنای این است كه ما اولاً داریم به جمهوری اسلامی رأی می‌دهیم یا به عبارتی به یك نظام اسلامی و به آن فرهنگی كه با هم توافق داشتیم، رأی می‌دهیم، البته ممكن است كه با سلیقه‌های گوناگونی رأی بدهیم كه آن سلیقه را در انتخاب اصلح اعمال می‌كنیم.

وی همچنین به ویژگی‌های انتخاب اصلح اشاره كرد و گفت: اصلح طبیعتاً در طول این 40 سال برای ما روشن شده است كه كیست و خواص و سیاستمداران و مدیران متنوعی را تجربه كردیم.

سردار سلیمانی،‌ معیار بسیار خوبی برای تشخیص اصلح است

زاهد زاهدانی گفت: در طول این سال‌ها و در میان كسانی كه در سطح مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرایی تجربه شدند، به نظر می‌رسد تقریباً مردم ایران متفق‌القول سردار سلیمانی را به‌عنوان یك برنامه‌ریزی و مجری صدیق و در طراز جمهوری اسلامی می‌شناسند بنابراین خود این نشانه و معیار بسیار خوبی برای تشخیص اصلح است یعنی اصلح باید كسی باشد كه در مكتب سلیمانی قرار گیرد.

مسئول پژوهشكده تحول در علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: هر ویژگی كه برای سردار سلیمانی قائل هستیم مثلاً مدیریت جهادی و انقلابی، اخلاص و از جان گذشتگی و به دنبال جمع‌آوری مال نبودن و همچنین خالصا و مخلصاً برای خدا و خدمت به خلق كار كردن از جمله ویژگی‌های انتخاب اصلح است.

وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه موارد فوق همگی در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز وجود دارد كه می‌فرماید انتخاب اصلح باید مؤمن و انقلابی و جهادی باشد و عدالت داشته باشد  كه البته همه این ویژگی‌ها را در مكتب سلیمانی مشاهده می‌كنیم، بنابراین یك معیار و ملاك بسیار روشن و واضحی در مقابل ملت ایران قرار دارد و برای تشخیص اصلح باید به دنبال كسانی باشیم كه در مكتب شهید سلیمانی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام
captcha