تاکید مؤکد امام خمینی(ره) بر ضرورت استقلال اقتصادی
کد خبر: 3879680
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مرتضی عزتی بیان کرد:

تاکید مؤکد امام خمینی(ره) بر ضرورت استقلال اقتصادی

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: امام خمینی(ره) همواره بر استقلال اقتصادی تاکید و می ‌فرمودند حیات ملت بدان وابسته است و دستیابی به این مهم کشور را بیمه خواهد کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از رادیو‌ اقتصاد، مرتضی عزتی، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اظهار کرد: حضرت امام می ‌فرمود باید همه توان خود را در اقتصاد به کار گرفت تا بتوان روی پای خود ایستاد و این روی پای خود ایستادن به معنای اینکه در شرایط خاص ضربه نخواهیم خورد.

وی ادامه داد: اگر در شرایط فعلی کشور با مشکلاتی مواجه است بخش عمده‌ای مربوط به اینکه خیلی از بخش‌های اقتصاد کشور آن توان بایسته را پیدا نکرده است.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: معمار کبیر انقلاب اسلامی می‌‌فرماید: همه ملت خواهان رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی همه جانبه هستند، همه خواهان این هستند که ایران نه تنها در داخل بتواند توان اقتصادی خود را به حدی برساند که تحت تاثیر منفی کشورهای خارجی قرار نگیرد بلکه بتواند بازار‌های جهانی را فتح کند و اهدافی مشابه این که بتواند حوزه نفوذ اقتصادی خود را گسترش دهد و یک کشوری نمونه برای ممالک دیگر درآید و با اندیشه ایرانی – اسلامی و با تاکید بر محوریت ارزش‌های اسلامی الگویی برای سایر کشورهای جهان حتی برای ممالک سوسیالیستی باشد.

عزتی ادامه داد: تاکید موکد حضرت امام هموار این بود که باید روی پای خود ایستاد و اجازه ندارد دیگران برای ملت ایران تصمیم بگیرند البته این به معنی کنار گذاشتن علم و تکنولوژی روز دنیا نیست و حضرت امام نیز بارها در فرمایشات خود به این موضوع تاکید فرموده اند.

وی با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی روز دنیا را باید بدست آورد و در داخل بومی سازی کرد، گفت: پایه علومی که امروز غرب دارد در بسیاری از زمینه‌ها مثل پزشکی، فلسفه و غیره متکی به علومی که در ایران بوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: منظور از حضرت امام از غرب زدگی این نیست که ملت ایران از علم و تکتولوژی روز دنیا هیچ بهره نبرد بلکه بر عکس از علم باید استفاده کرد و بحث غربی و شرقی هم در این زمینه مطرح نیست.

عزتی تصریح کرد: به طور کلی باید از علم و تکنولوژی روز دنیا برای پیشرفت کشور استفاده کرد نه اینکه ارزش‌ های خود را از دنیای غرب گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه اقتصاد کشور باید روی پای خود ایستاد و در ضمن مبنای رشد و پیشرفت در زمینه‌‌های مختلف اقتصاد است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران باید با علم روز پیشرفت کند، گفت: از علم و دانش روز باید برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرد و شکی در این قضیه نیست البته این گونه نباشد به فرض الگویی برای یک کشور پیچیده شده همان را طوطی وار در داخل پیاده یا دستوراتی که برای کشورهای جهان سوم می ‌دهند عین همان را اجرا کرد.

وی افزود: اینها از جمله مواردی که نباید ساده لوحانه از کنار آن گذشت چراکه هیچ کشوری در دنیا به خصوص ممالک قدرتمند منافع کشورهای دیگر را بر منافع خود ترجیح نمی‌ دهند.

عزتی ادامه داد: صدر درصد باید به منافع ملی خود چسبید باید دید منافع ملی چه ایجاب می ‌کند و به همان سمت و سو حرکت کرد.

وی اضافه کرد: حضرت امام خودباورى را اساس انقلاب ملت ایران دانسته و می‌ فرماید: «شما چنانچه باورتان آمده باشد که نمى ‌توانید صنعت درست کنید و نمى‌ توانید صنایع بزرگ و کوچک را و چیزهایى که احتیاج به غرب بوده خودتان آنها را درست کنید، تا این باور هست نمى‌ توانید کاری انجام دهید اول باید خودتان را درست کنید؛ اول باید باورتان بیاید که ما هم انسانیم، ما هم قدرت تفکر داریم، ما هم قدرت صنعت داریم… یک ملت وقتى که یک مطلب را باور کرد که مى‌ تواند انجام دهد، انجام خواهد داد.»

استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد:حضرت امام می‌فرماید «اساس، باور این دو مطلب است؛ باور ضعف و سستى و ناتوانى و باور قدرت و قوه و توانایى. اگر ملت این باور را داشته باشد که ما مى‌ توانیم در مقابل قدرت‌هاى بزرگ بایستیم، این باور اسباب این مى‌‌شود که توانایى پیدا مى‌ کنند و در مقابل قدرت هاى بزرگ ایستادگى مى‌کنند.»

وی گفت: امام راحل استقلال و رهایى از وابستگى را در گرو خودباورى ملت‌ها می‌دانست و می‌فرمود: «این پیروزى که شما به دست آوردید براى اینکه باورتان آمده بود که مى‌توانید؛ … همین باور توانایى شما را توانا مى‌کند. اساس این باور است که آنها از ما گرفته بودند. آنها ما را از همه چیز تهى کرده بودند، به طورى که افکار ما، باورهاى ما، همه وابستگى داشت.

عزتی افزود: معمار کبیر انقلاب اسلامی تصریح دارد که « اگر افکار یک ملتى وابستگى به قدرت بزرگى داشته باشد تمام چیزهاى آن ملت، وابستگى پیدا مى ‌کند. عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگى به قدرت هاى بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما مى ‌توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما مى‌توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. اگر کشاورزان ما باورشان این باشد که ما مى‌ توانیم در کشاورزى به جایى برسیم که صادر کنیم و وابسته به غیر نباشیم، بلکه دیگران به ما محتاج باشند، مى ‌توانند. اگر شماهایى که در صنعت هستید و پرسنل صنعتى هستید در ارتش این باور را داشته باشید و به تجربه این باور را امروز دارید که مى‌ توانید صنّاع باشید و مى ‌توانید کارهاى ابتکارى بکنید، خواهید توانست.»

وی یادآورشد: حضرت امام می فرماید «من امیدوارم که از این به بعد کارهاى بالاتر از سوی شما انجام گیرد به طورى که دست ما به طرف غرب و شرق دراز نباشد و خود ما بتوانیم کارهاى خودمان را انجام دهیم. خود ما بتوانیم که کشور خودمان را به استقلال تامّ تمام، بدون وابستگى در هیچ امرى از امور به غیر، بتوانیم اداره کنیم.»

« محمد جواد توکلی» عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی(ره) نیز در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: امام راحل بحث معنویت را در اقتصاد به شدت مورد تاکید قرار می ‌داد و می ‌فرمود «اقتصاد هدف نیست بلکه اقتصاد باید در راستای تحقق سعادت بشر قرار گیرد.»

وی افزود: متاسفانه گاهی اوقات به نظر می‌رسد برخی‌ها مسیر را گم کرده‌‌ اند یعنی بجای اینکه اقتصاد و سیاست ابزاری شود برای خدمت، توسعه، رفاه عمومی، عدالت و بسیاری موارد دیگر ابزاری برای منفعت طلبی ‌فردی عده ای تبدیل شده و نکته ‌‌ای که حضرت امام خیلی روی آن تاکید فرموده اند.

توکلی ادامه داد: از نظر حضرت امام «اقتصاد » در اسلام هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تکامل معنوی جامعه است.

وی گفت: معمارکبیر انقلاب اسلامی می ‌فرمود باید نظام اقتصادی اسلام را مطابق نیازها، شرایط و مقتضیات روز از منابع اسلامی استخراج، تبیین، تدوین و به جامعه ارائه داد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی حضرت امام خمینی رحمت الله افزود: دستیابی به استقلال از اهداف اولیه انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و به تبع توجه به خودکفایی اقتصادی و در نتیجه حصول استقلال همواره مد نظر حضرت امام بوده است.

وی یادآورشد: از نظر امام راحل اقتصاد تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف غایی بشر است و نه هدفی که همه فعالیت‌ های انسان بر مبنای آن تنظیم شود.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف‌‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار میگیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه میتوانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha