حضور مردم خراسان‌شمالی در انتخابات‌ از میانگین کشوری بالاتر است
کد خبر: 3879660
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

حضور مردم خراسان‌شمالی در انتخابات‌ از میانگین کشوری بالاتر است

عضو هیئت نظارت بر یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی گفت: مردم خراسان شمالی همیشه در تمام انتخابات، حضور پررنگی داشتند و حضور مردم استان از میانگین کشوری بالاتر بوده است.

حضور همیشه در صحنه مردم خراسان شمالی در انتخابات‌های مختلف

ملک‌محمد حسن‌زاده، عضو هیات نظارت بر یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 50 انتخابات در کشور برگزار شده است، اضافه کرد: آمار این ۵۰ انتخابات در کشور به این گونه است که بیش از ۶۳ درصد مشارکت مردم را داشته‌ایم و از سال ۱۳۸۳ که خراسان شمالی از خراسان بزرگ جدا شد، در اولین دوره انتخابات استان ما نیم درصد از میانگین کشوری مشارکت بیشتری  داشت که در سال‌های بعد نیز به طور پیوسته این آمار افزایش یافت و تا هفت الی ۹ درصد از میانگین مشارکت کشوری بالاتر بوده است.

وی بیان کرد: مردم استان ما با تمام مشکلاتی که وجود دارد حضورشان گسترده است به عنوان مثال در ۲۲ بهمن امسال ۹۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت داشته‌اند که نسبت به سال‌های گذشته این آمار خیلی بالا بوده است که این امر گویای این است که مردم ما در تمام زمینه‌ها در صحنه حضور دارند و به طور قطع در انتخابات پیش رو نیز شاهد حضور حداکثری مردم خواهیم بود.

حسن‌زاده تصریح کرد: خاطره انقلاب را همه ما به یاد داریم؛ در ۲۲ بهمن ماه  درواقع شاهد پیروزی انقلاب بوده‌ایم؛ انقلابی که حضرت امام خمینی(ره) بعد از آن همه تظاهرات و حضور گسترده مردم وحضور میلیونی حتی در شهر تهران در ایام تاسوعا و عاشورا اتفاق افتاد، ماه‌ها به طول انجامید و در آن شهادت‌ها و رنج‌ها بود.

عضو هیات نظارت بر یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی ادامه داد: هنگامی که انقلاب شد، حضرت امام خمینی(ره) روز بعد اعلام نکردند که جمهوری اسلامی، ایشان برای مردم احترام قائل شدند، و انتخاب نظام را موکول کردند به رای مردم و شاهد این بودیم که در فروردین ماه یعنی در فاصله‌ای کمتر از دوماه بعد در ۱۲ فروردین ماه انتخاباتی برگزار می‌شود که مردم خودشان به پای صندق‌های رای بیایند و نظامشان را انتخاب کنند و شاهد بودیم که با رای بسیار بالا با ۹۸.۲ نظام جمهوری اسلامی انتخاب شد.

وی اظهار کرد: در اینجا درواقع مردم سرنوشت خودشان را تعیین کردند و در هیچ‌کجا از دنیا وجود ندارد که برای انتخاب یک نظام از مردم رای بگیرند، به عنوان مثال آمریکا که خودش را به عنوان یک کشور با دموکراسی معرفی می‌کند تا الان یک‌بار هم قانون اساسی را به رای مردم نگذاشته است.

حسن‌زاده افزود: بعد از انتخابات ۱۲ فروردین امام خمینی(ره) باز هم با رای مردم سعی داشتند نمایندگان مجلس خبرگان را انتخاب کنند و در تیر ماه جمعی انتخاب شدند که گرد هم آمدند و قانون اساسی را تدوین کردند و پس از تدوین نیز مجدد امام دستور دادند که باز هم باید قانون اساسی مورد رای‌گیری ملت قرار گیرد و دیدیم که این رای‌گیری در آذر ماه آن سال انجام شد و با رای بسیار بالایی مردم قانون اساسی را هم تایید کردند.

عضو هیات نظارت بر یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان شمالی بیان کرد: در همان سال است که انتخابات ریاست جهموری در اوایل انقلاب برگزار می‌شود و در اسفند ماه انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در یک سال اول انقلاب امام خمینی(ره) گفتند که مردم باید به صحنه بیایند و سرنوشت خودشان را رقم بزنند یعنی پنج انتخابات را ما در یک سال داشتیم.

وی ادامه داد: امسال هم ما در خراسان شمالی در جمعه پیش رو شاهد دو انتخابات خواهیم بود، که یکی انتخابات مجلس یازدهم و دیگری انتخابات میان دوره‌ای خبرگان است و به طور قطع نظامی که بر اساس رای مردم پایه‌گذاری شده است و تا امروز امورات بر اساس رای مردم پیش رفته است که نشان دهنده این است که کشور ما بر روی قانون پیش رفته است.

حسن‌زاده در پایان عنوان کرد: کشور ما بر اساس قانون اداره می‌شود و تمامی نهادها که در راس آنها شورای نگهبان وجود دارد بر اساس قانون عمل می‌کنند و  در قانون اساسی در اصل ۹۹وجود دارد که نظارت بر عهده شورای نگهبان قرار گرفته است و یک بحثی نیز وجود دارد در خصوص بررسی صلاحیت‌ها که نماینده‌های مجلس شورای اسلامی این قانون را نوشته‌اند و براساس آن عمل می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha