کاهش ۳.۸ درصدی معلمان ابتدایی/ اخذ هزینه برای طرح‌های عیدانه مدارس قانونی نیست
کد خبر: 3879608
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
حکیم‌زاده خبر داد؛

کاهش ۳.۸ درصدی معلمان ابتدایی/ اخذ هزینه برای طرح‌های عیدانه مدارس قانونی نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی ۹۸ تعداد هشت میلیون و ۲۰۷ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام شدند که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته، همچنین تعداد مدارس ابتدایی نیز افزایش ۱.۳۸ درصدی داشته، اما امسال معلمان ابتدایی ما به تعداد ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ نفر رسید که کاهش ۳.۸۴ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

رضوان حکیم زاده به گزارش ایکنا؛ نشست خبری تشریح اقدامات و فعالیت‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امروز سه‌شنبه ۲۹بهمن‌ماه، با حضور رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ساختمان علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: از مهمترین رویکرد‌های معاونت آموزش ابتدایی به سه مورد اشاره می‌کنم؛ کودک صاحب کرامت است، کودک بزرگسال نیست و مربی نقش الگویی و محوری دارد. در طول سال ۹۲ تا ۹۸ اقدامات و برنامه‌هایی به منظور توجه بیشتر به سه رویکرد فوق پیگیری شده است که از جمله باید به پرهیز از خشونت در مدارس، جایگزینی رقابت با رفاقت، تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی و ایجاد محیطی شاداب و بانشاط در مدارس ابتدیی و جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب اشاره کرد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه آموزش از پژوهش جدا نیست و معلم نقش تربیتی دارد، ادامه داد: ابزار تأثیرگذاری مربی، خلق نیکو و رحمت است. بر این اساس و برای توجه جدی به این موضوع بسته خشونت‌زدایی همه‌جانبه را تهیه کردیم. پیش‌تر وزیر اعلام کرده بودند که از هر معاونت بسته تحول همه‌جانبه می‌خواهند تا آثار روشن اجرای سند تحول را در مدارس ببینند. ما به واسطه بسته خشونت‌زدایی تلاش داریم محیط امن روانی عاطفی را در مدارس فراهم کنیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: توسط دفاتر دبستان، پیش‌دبستان و توسعه عدالت و گسترش آموزش مناطق عشایر در معاونت ابتدایی، تلاش کرده‌ایم روش‌های نوین ارزشیابی تحصیلی و تقویت فعالیت‌های علمی پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان را در دستور کار قرار دهیم. مهمترین اقدام در این راستا، توسعه عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی در جهت انسداد مبادی بی‌سوادی بوده است. در سال ۹۸ نرخ خالص ثبت‌نام در دوره ابتدایی ۹۸.۱۸ درصد بوده و در مدت زمان سال‌های ۹۲ تا ۹۸ تعداد ۲۱۳ هزار و ۲۰۵ کودک بازمانده و تارک تحصیل شناسایی و به مدرسه بازگردانده شدند و نرخ ترک تحصیل را به ۱.۱۱ درصد رساندیم.

توجه به سه رویکرد، کودک صاحب کرامت است، کودک بزرگسال نیست و مربی نقش الگویی و محوری دارد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه افزایش تعداد راهبران آموزشی اقدام دیگر این معاونت بوده است، گفت: کار این راهبران آموزشی سرکشی به مناطق محروم و روستاهاست. تعداد این راهبران به دو هزار و ۸۷۸ نفر در سال ۹۸ رسیده است.

حیکم‌زاده به ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تقویت فعالیت‌های علمی پژوهشی معلمان با تأکید بر برنامه درسی قرآن اشاره و اظهار کرد: در کنار توانمندسازی معلمان در موضوع آموزش قرآن، کلاس‌های درسی قرآنی را افزایش داده‌ایم و این کلاس‌ها از ۳۰۶ هزار و ۳۹۶ کلاس درس در طول سال تحصیلی ۹۲ به ۳۴۲ هزار و ۶۱۲ کلاس در سال ۹۸ رسیده است.

وی درباره توجه به یادگیری ضمن بازی در مدارس ابتدایی اشاره کرد و گفت: ایجاد کلاس‌های بازی و یادگیری کاری نمادین در جهت جلب توجه والدین و مربیان نسبت به اهمیت بازی در آموزش بوده است، اما تلاش ما این بوده که فقط به راه‌اندازی اتاق بسنده نشود. این کلاس‌ها در تعداد ۶۵ هزار مدرسه در سراسر کشور دایر شده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه تعمیم دوره پیش‌دبستانی در مناطق روستایی یکی از رویکرد‌های مهم آموزش و پرورش در راستای تحقق عدالت آموزشی در دوره پیش‌دبستانی بوده است، گفت: بر این اساس نرخ پوشش نوآموزان پیش‌دبستانی در مناطق روستایی و دو زبانه به ۵۶ درصد رسیده و در نتیجه ۷۲ هزار و ۶۸۹ نوآموز پیش‌دبستانی در مناطق روستایی، عشایر و دو زبانه جذب شده‌اند.
 

افزایش ۳۰ درصدی مدارس شبانه‌روزی عشایری

 
به گفته معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در دفتر عشایر این معاونت با تلاش‌های انجام شده تعداد مدارس شبانه‌روزی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که در جهت پوشش حداکثری دانش‌آموزان عشایری در استان‌های کشور بوده است. در همین راستا ۱۵ هزار نفر از عشایر تحت پوشش قرار گرفتند.

وی آماری از مقطع ابتدایی سال تحصیلی ۹۸ ارائه داد و گفت: در سال تحصیلی ۹۸ تعداد هشت میلیون و ۲۰۷ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام شدند که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین در حدود ۳۲۰ هزار دانش‌آموز اتباع ثبت‌نام شدند که نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشته است. تعداد مدارس ابتدایی نیز افزایش ۱.۳۸ درصدی داشته، امسال همچنین معلمان ابتدایی ما تعداد ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ نفر بوده که ۳.۸۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه ۳۶ هزار و ۴۴ کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جدید جذب شدند، گفت: جذب این کودکان نسبت به سال گذشته افزایش ۱.۷ درصدی داشته است.

وی افزود: تعداد کلاس‌های پیش‌دبستانی در سال ۹۸ به بیش از ۷۰ هزار کلاس رسیده است. همچنین ۱۸۵ هزار دانش آموز عشایری داریم که در ۱۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس و شش هزار و ۱۰۰ مدرسه تحصیل می‌کنند. راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی عشایری به دلیل اهمیت فراهم کردن فرصت تحصیل با رویکرد مهارت‌محوری در دستور کار است که تا امروز بیش از چهار هزار هنرآموز عشایری در مراکز فنی حرفه‌ای دفاتر عشایر معاونت ابتدایی دوره‌های آموزشی دیده‌اند. از این تعداد حدود ۹۰۸ نفر در دانشگاه نیز پذیرفته شده‌اند.

حکیم‌زاده درباره اقدامات انجام شده برای بهبود حال روحی و روانی دانش‌آموزان کلاس درس معلم یزدی که دچار حمله قلبی شد و از دنیا رفت، اظهار کرد: همکاران ما در یزد اقداماتی انجام داده‌اند تا این دانش‌آموزان که از لحاظ روحی آسیب دیده‌اند، از لحاظ روانی در موقعیت بهتری باشند. با خانواده‌های این دانش‌آموزان صحبت شده تا با مدرسه در این زمینه همکاری کنند. امیدواریم شرایطی به نحوی باشد که دانش‌آموزان، دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی نباشند.

وی به رویکرد آموزش و پرورش مبنی بر خروج از آموزش تک‌ساحتی حافظه‌محور و حرکت به سمت آموزش چندساحتی مهارت‌محور اشاره کرد و افزود: این اختیار به مدارس داده می‌شود که خلاقیت به خرج دهند و در شورای مدرسه برنامه عمل متناسبی را پیگیری کنند. مدرسه راهبر آموزشی است و والدین در یادگیری دانش‌آموزان شریک هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه امسال نیز همانند سال‌ گذشته پیک نوروزی نخواهیم داشت، گفت: طرح‌هایی که در قالب عیدانه و ... مطرح می‌شود و از والدین هزینه دریافت می‌کنند، غیرقانونی است. ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک آموزشی به دبستان‌ها نیز همچنان به قوت خود باقی است. ما بر ممنوعیت آزمون‌ها از هر نوعی که مطابق با چارچوب وزارت نیست نیز تأکید داریم.
 
حکیم‌زاده درباره تفاوت آمار بازماندگان از تحصیل میان مرکز پژوهش‌های مجلس و آموزش و پرورش نیز بیان کرد: آمار ما براساس تعداد موالیدی است از طریق همکاری با ثبت احوال داریم، اما معلوم نیست مرکز پژوهش‌ها این آمار را چگونه تهیه کرده است. سال گذشته کاری انجام دادیم و اطلاعات میدانی از بیش از ۳۰ هزار کودک جمع‌آوری کردیم که نشان می‌دهد سه درصد کودکان به دلیل عدم دسترسی به مدرسه بازمانده از تحصیل باشد و دلایلی دیگر از قبیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی در این مورد دخیل بود.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به موضوع کودکان کار ضمن تشکر از همراهی سمن‌ها گفت: اعلام آمادگی کردیم تا همکاری بیشتری با سمن‌ها داشته باشیم و اگر هم‌افزایی داشته باشیم نتایج بهتری شاهد خواهیم بود.

 

دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست

 

حکیم‌زاده در ادامه با بیان اینکه دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست، گفت: به دلیل اهمیت این دوره در مناطق دو زبانه و محروم از سوی دولت اعتباری به این موضوع اختصاص داده شده، اما مشکلی در مدیریت یکپارچه آن داریم. البته براساس قانون مصوب مجلس همه پیش‌دبستانی‌ها الزام به اخذ مجوز از سوی آموزش و پرورش هستند. ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم و از همکاری بهزیستی استقبال می‌کنیم و بر همین اساس جلساتی با کمسیون آموزش و بهزیستی داشتیم که منجر به امضای تفاهم‌نامه همکاری در این زمینه شد.

وی درباره تأمین کمبود معلم در مدارس ابتدایی نیز گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با سازمان امور اداری و استخدامی داشتیم تا وضعیت نیروی انسانی را مشخص کنیم و در این جلسه اعلام کردیم براساس جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش میانگین کل برای محاسبه تعداد معلمان تعبیر درستی نیست و باید نسبت کلاس درس به معلم را در نظر گیریم. ستاد ساماندهی منابع انسانی تشکیل شده و طی جلسه‌ای با حضور وزیر مبنای محاسبه تراکم دوره ابتدایی کلاس درس به معلم در نظر گرفته شد.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به جلوگیری از رقابت در میان دانش‌آموزان ابتدایی بیان کرد: در طرح آسیب‌شناسی جابربن‌حیان، از همه دانش‌آموزان اطلاعات جمع‌آوری شده و به دنبال آخرین همایش جابربن‌حیان جلسه‌ای داشتیم و یکی از آسیب‌های جدی که استخراج شد، رقابتی شدن بیش از حد بود. بر همین اساس در دستورالعمل امسال رقابت کشوری را حذف کردیم و اکنون جشنواره جابربن‌حیان صرفاً مبتنی بر پژوهش برگزار می‌شود. علاوه بر آن جشنواره‌ای برای ارائه دستاوردهای معلمان ابتدایی در نظر گرفتیم.

حکیم‌زاده درباره طرح رتبه‌بندی معلمان هم گفت: پیگیری کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان ابتدایی در نظر گیرند و کارگروهی برای اجرای طرح رتبه‌بندی داریم که معاونت ابتدایی هم در آن عضو است و وضعیت معلمان را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha