نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی؛ از ادغام تا کم‌توجهی به گردشگری سلامت و مذهبی
کد خبر: 3879572
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
ایکنا بررسی کرد؛

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی؛ از ادغام تا کم‌توجهی به گردشگری سلامت و مذهبی

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی در حالی به اتمام رسید که نقاط ضعف و قوت مختلفی داشت، از جمله محاسن آن باید به ادغام دو بخش گردشگری و صنایع دستی و از نقاط ضعف به زمان نامناسب بودن برپایی نمایشگاه و حضور بسیار کم‌رنگ گردشگری سلامت و مذهبی اشاره کرد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی؛ از ادغام تا حضور کم‌رنگ گردشگری سلامت و مذهبیبه گزارش ایکنا، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی کشور هفته جاری به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه هر دو بخش گردشگری و صنایع دستی ترکیب شده بود و تفکیکی وجود نداشت.
 
برای نمایشگاه امسال گردشگری و صنایع دستی، که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد و فضایی بالغ بر چهل هزار متر مربع را به خود اختصاص داده بود، افرادی به عنوان راهنما در نظر گرفته نشده بودند و صرفاً در محل‌هایی که به غرفه اطلاعات اختصاص داده شده بود، نقشه‌های موقعیت مکانی سالن‌ها وجود داشت و نامی از شرکت‌ها، غرفه‌ها و استان‌ها در این بین ذکر نشده بود که این موضوع موجب سردرگمی بازدیدکنندگان می‌شد. از سوی دیگر تفکیک نکردن گردشگری، صنایع دستی، جواهرآلات، خدمات هتلداری، بوم‌گردی و بخش بین‌الملل نیز موجب شده بود که مخاطب نمایشگاه بی‌هدف در تمامی نمایشگاه پرسه زند و مدیریت زمان نداشته باشد.
 
رضایت مسئولان، انتقاد شرکت‌کنندگان
 
زمان برگزاری نمایشگاه نیز برای بسیاری از غرفه‌داران به ویژه تولیدکنندگان طلا و جواهر محل انتقاد بود. همزمانی با تعطیلات ویژه دهه فجر، روز مادر و سپری کردن روزهای پایان سال از جمله دلایلی بود که تولیدکنندگان صنایع دستی در حوزه طلا و جواهر به آن انتقاد داشتند؛ چرا که این غرفه‌ها نه تنها رونق نداشتند، بلکه مشتری‌های خاص این بخش نیز همچون سال‌های گذشته نتوانستند از محصولات آن‌ها بهره‌مند شوند. با این حال مسئولان برگزاری این نمایشگاه از وضعیت نمایشگاه امسال ابراز رضایت می‌کردند و برگزاری آن را در این مقطع به سود صنعت گردشگری کشور ارزیابی می‌دانستند.

علی رجب‌زاده، مدیرعامل شرکت دکوپاژ، مجری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: محور اصلی نمایشگاه تمرکز بر  استان‌ها بود تا بتوانند ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی خود را به نمایش بگذارند.

وی در پاسخ به چرایی توزیع بخش‌های مختلف و عدم تمرکز بخش‌های ویژه این نمایشگاه، اظهار می‌کند: وقتی متراژ نمایشگاه بالا می‌رود، طبیعتاً سالن‌ها نیز افزایش می‌یابد و این موضوع موجب می‌شود تا بخش‌های مختلف در کنار هم نباشند؛ با این حال نمایشگاه از استقبال خوبی برخوردار بود.

علی عبدالمالکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، نیز می‌گوید: برخلاف سال‌های گذشته امسال صنایع دستی، طلا و جواهر و گردشگری همزمان و در یک مکان برگزار شد و به این دلیل که سه نمایشگاه با سه کاربری ادغام شده بود، آمار بازدیدکننده را بالا برد. با توجه به اتفاقی که بر اثر  شهادت حاج قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برای حوزه گردشگری کشور به وجود آمده، از میزان گردشگران خارجی کاسته شده است، اما بر گردشگری داخلی تأثیری نداشته و همچنان جاذبه خاص خود را برای گردشگران داراست.

وی ابراز می‌کند: ایران به اندازه تمام کشور‌های دنیا جاذبه گردشگری دارد که این موضوع در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری نیز برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته و موجب شده است تا این جاذبه‌ها نه تنها برای بازدیدکنندگان، که برای فعالان این حوزه نیز شناسانده شود و بتوانند این ظرفیت را در برنامه‌های آتی خود لحاظ کنند.

با توجه به اتفاقی که بر اثر شهادت حاج قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی برای حوزه گردشگری کشور به وجود آمده، از میزان گردشگران خارجی کاسته شده است اما بر گردشگری داخلی تأثیری نداشته و همچنان جاذبه خاص خود را برای گردشگران داراست
سخنان این عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی امیدبخش بود، اما فرشید کرمی، از فعالان گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد، نظراتی برخلاف عبدالمالکی دارد و می‌گوید: کیفیت نمایشگاه به ویژه در تخصیص فضا به استان‌های مختلف نسبت به سال‌های گذشته بسیار پایین‌تر بود. در سال ۹۴ تصویب شد که استان‌ها در یک فضا متمرکز شوند؛ عنوان نمایشگاه بین‌المللی است، اما نمایشگاه در سطح ملی هم نیست. از سوی دیگر زمان برپایی نمایشگاه نیز مناسب نبود.

مرجان محمدی، مسئول یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان سمنان، نیز به پخش بودن استان‌ها در سالن‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد و اظهار می‌کند: طی دو سال گذشته بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی متمرکز بود و در آنجا ضمن هم‌فکری با دیگر فعالان این بخش و معرفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، می‌توانستیم به آموزش گردشگر‌ها در رابطه با نحوه بوم‌گردی بپردازیم، اما امسال این گونه نبود و عملاً کاری از پیش نبردیم.
 
نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل که امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشترین تلاش را برای طراحی غرفه خود و حضور چشمگیر در نمایشگاه بیش از سایر نمایشگاه‌ها داشته است در گفت‌وگو با ایکنا، نمایشگاه دوازدهم را نسبت به نمایشگاه سیزدهم بهتر می‌داند و می‌گوید: سال گذشته ما یک سالن اختصاصی داشتیم و بسیار قوی‌تر ظاهر شده بودیم و به دلیل این حضور پررنگ و معرفی استان در نمایشگاه، میزان گردشگر ما نیز امسال افزایش پیدا کرد.
 
ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی
 
وی می‌افزاید: امسال ادغام دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی نقطه قوت این نمایشگاه بود و این دو حوزه از یکدیگر جدا نیستند و توانمندی‌های هر استان در هر دو حوزه به نمایش گذاشته می‌شود. یکی از ضعف‌های این نمایشگاه نبود بخش‌های حمل و نقل، گمرک، اتباع بیگانه، شرکت‌های مختلف جهانگردی، پلیس‌راه، هلال احمر، هواپیمایی و راه آهن است که امیدواریم در سال آینده حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم آموزش و فرهنگسازی در حوزه گردشگری، اظهار می‌کند: در این راستا باید نهاد‌هایی مانند وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

خسرو قاضی‌زاده، معاون صنایع دستی استان کردستان، نیز از برگزاری همزمان هر دو رویداد گردشگری و صنایع دستی استقبال می‌کند و می‌گوید: این دو بخش در خدمت یکدیگر هستند و پتانسیل‌های مفیدی را ایجاد می‌کنند و ترکیب این دو جذابیت خاصی به نمایشگاه امسال بخشیده است. وضعیت اقتصادی بر میزان حضور و توان خرید مردم تأثیر گذاشته است، اما باید بدانیم که توسعه کشور از مسیر گردشگری عبور می‌کند؛ هرچه این صنعت بیشتر توسعه یابد، مسیر توسعه کشور نیز پررونق‌تر می‌شود.
 
زمان نامناسب برپایی نمایشگاه
 
زمان نمایشگاه یا تفکیک استان‌ها در سالن‌های مختلف یکی از عمده‎ترین انتقادها از سیزدهمین نمایشگاه گردشگری و جهانگردی بود. عمده بازدیدکنندگان نیز همچون برخی غرفه‌داران از زمان برپایی نمایشگاه در فصل زمستان انتقاد داشتند، چرا که سرمای هوا و کوتاه بودن روز‌ها موجب می‌شد که نتوانند بهره کافی از این نمایشگاه ببرند. ضعف این نمایشگاه تنها این موارد نبود. حضور بسیار کم‌رنگ گردشگری سلامت و مذهبی یا نبود صنایع وابسته به گردشگری مانند آژانس‌های مسافرتی و حضور کم‌رنگ بیمه‌ها نیز از جمله این موارد بود.
 
نکته جالب توجه در این نمایشگاه حضور پررنگ گردشگری عشایری با برپایی سیاه‌چادر‌ها و معرفی شیوه زیست آن‌ها بود. گردشگری غذا و هنر‌های استانی مانند موسیقی نیز به عنوان بخش جذاب این نمایشگاه بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده بود.

نمایشگاه سیزدهم گردشگری و صنایع دستی با وجود وضعیت بحرانی در گردشگری کشور به دلیل حوادث اخیر به پایان رسید. تجربه جدید ادغام دو بخش و رضایت از این وضعیت می‌تواند در سال‌های آینده نیز تکرار شود. از سویی در نمایشگاهی با این وسعت باید نسبت به وضعیت استقرار استان‌ها جدیت بیشتری به خرج داد و در مورد زمان برپایی این نمایشگاه تجدید نظر کرد تا هم بازدیدکننده بیشتری جذب شود و هم از مسیر این نمایشگاه، گردشگری کشور رونق بیشتری یابد. در غیر این صورت برپایی نمایشگاه چیزی جز هزینه‌های هنگفت ندارد و بی‌فایده نخواهد بود.
انتهای پیام
captcha