تداخل گروه‌های فرهنگی عملکرد تشکل‌های دینی را ضعیف کرده است
کد خبر: 3879339
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی:

تداخل گروه‌های فرهنگی عملکرد تشکل‌های دینی را ضعیف کرده است

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی معتقد است که امروز مسیر حرکت انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های دینی به‌ دلیل تداخل گروه‌های فرهنگی ضعیف شده است.

حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی در کاهش آسیب‌ها و مشکلات جامعه، گفت: این نهادها ظرفیت‌هایی بزرگ و از رویش‌های انقلاب هستند؛ شاید قبل از انقلاب تشکیلات مختصر و پراکنده‌ای در این حوزه داشتیم، اما امروز با حجم عظیمی از هیئت‌ها که نزدیک به ۹۰ هزار مورد هستند، مواجه هستیم.

وی افزود: در کنار هیئت‌های مذهبی تشکل‌های مردمی، انجمن‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و مجموعه‌های دیگری مانند مجموعه‌های قرآنی و مساجد را در سراسر کشور داریم که با احساس تکلیف و وظیفه تشکیل شده‌اند و بدون اینکه وابستگی به دولت داشته باشند، سعی کردند که از منبع لایزال ایمان مردم ایران، فرهنگ دینی و قرآنی را منتقل کنند و معنویت و ایمان را در حرکت‌های اجتماعی مختلف بیافرینند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در مقاطع مختلف بعد از انقلاب اسلامی شاهد این بودیم که چقدر این مراکز به کار آمد و جامعه احساس کرد که به دلایل مختلف نیاز است این ظرفیت عظیم وارد حوزه اجتماعی شود، تصریح کرد: در چند سال اخیر نیز شاهد بودیم که ورود هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی به حوزه اجتماعی برکات بسیاری در جامعه داشته است.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با تأکید بر اینکه این برکات از آینده‌ای بسیار روشن‌تر حکایت می‌کند، گفت: اگر این راه را با قدرت ایمان جوانانی که به صورت جدی پای کار هستند و توقعی هم ندارند ادامه دهیم و مسیر درست شناخته شود و محتوا‌ی آنان نیز درست استخراج و در اختیار آنان قرار داده شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را کاهش دهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر چرایی عملکرد ضعیف نهاد‌ها و تشکل‌های دینی مختلف مانند انجمن‌ها و کانون‌های اسلامی در اجرای وظایفشان در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: بعد از انقلاب یک دوره تطور در نهاد‌ها و سازمان‌ها داشتیم. با توجه به اینکه در ابتدای انقلاب، مفهوم انقلاب اسلامی در کشور جدی بود، در ادارات و مراکز برای حفظ این مفهوم مجموعه‌هایی شکل گرفت؛ اما به مرور مجموعه‌های دیگری مانند بسیج، شورای امر به معروف و یا شورای صیانت ادارات و مجموعه‌های متنوع دیگری در کنار این‌ها به وجود آمد. تشکیل این مجموعه‌های متنوع خوبی‌هایی داشت و موجب می‌شد سلیقه‌های متنوعی را درگیر ارتقای برنامه‌های سازمان کند، اما بدی‌هایی هم داشت و آن این بود که انرژی‌های همدیگر را از بین می‌بردند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه امروز مسیر حرکت انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های دینی به‌دلیل تداخلات ضعیف شده است و به خاطر این تداخلات طبیعتا نمی‌توانند کارکرد خودشان را داشته باشند، به ایکنا گفت: اگر همگی این نهادها در جای خودشان کارکرد صحیحی داشته باشند، می‌توانند در زمینه کاهش آسیب‌ها و مفاسد اخلاقی نیز اثرگذاری بیشتری  از خود نشان دهند.
انتهای پیام
captcha