شرایط ۵۰۰ مددجوی زندانی برای استفاده از عفو بررسی می‌شود
کد خبر: 3874244
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

شرایط ۵۰۰ مددجوی زندانی برای استفاده از عفو بررسی می‌شود

گروه اجتماعی ــ رئیس کل دادگستری کرمان با تأکید بر اینکه شرایط مددجویان زندان‌ها برای استفاده از عفو باید به‌صورت مستمر بررسی شود، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ مورد پیشنهاد عفو را در کمیسیون عفو مرکز داریم که امیدواریم در مناسبت‌های پیش‌رو، آزاد شوند.

به گزارش ایکنا از کرمان، یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان امروز یکشنبه، ششم بهمن‌ماه در نشست ویدئو کنفرانس با دادستان‌ها، مسئولان قضایی و مدیران زندان‌های سراسر استان کرمان، گفت: تأکید ریاست قوه قضائیه بر این است که حداکثر بهره‌گیری از نهادهای ارفاقی قانونی برای آزادی زندانیان انجام شود و به‌گونه‌ای نباشد که مددجویی در زندان شرایط استفاده از این نهادهای ارفاقی را داشته باشد و محروم بماند.

وی با بیان این‌که شورای حل اختلاف زندان‌های استان در سال گذشته رتبه بسیار خوبی داشته‌اند و در سال جاری نیز کارهای خوبی از سوی این شوراها انجام شده است، افزود: لازم است در ماه‌های پایانی سال جاری نیز فعالیت‌های سازشی شورای حل اختلاف زندان افزایش یابد.

رئیس کل دادگستری کرمان با اشاره به این مطلب که هیئتی برای بازرسی از وضعیت زندان‌های استان تشکیل شده و خروجی بسیار مناسبی داشته است، بیان کرد: لازم است که دادگستری و زندان‌های استان کرمان همواره به شکلی اقدام کنند که در هر لحظه برای ارزیابی عملکرد دستگاه قضایی استان کرمان آماده باشند.

موحد تصریح کرد: لازم است که دستورالعمل‌های ریاست قوه قضائیه به‌ویژه دستورالعمل تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه، کاهش جمعیت کیفری، ساماندهی وضعیت زندان‌ها، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف و دستورالعمل حفظ کرامت انسانی در حوزه‌های مختلف به‌صورت ویژه مورد توجه قرار داده شود.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساماندهی امور زندانیان باید از نهادهای ارفاقی در مرحله تعقیب، تحقیق، دادرسی و اجرای حکم از جمله تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط، مرخصی‌های پایان حبس، اعمال ماده ۴۴۲، عفو، استفاده از مجازات‌های جایگزین و پابند الکترونیک استفاده کرد.

رئیس کل دادگستری استان ضمن بیان این مطلب که مناسبت‌های مختلفی درپیش رو است و می‌توان از این فرصت‌ها برای عفو مددجویان زندان‌ها استفاده کرد، تأکید کرد: باید زمینه استفاده از عفو برای تمامی مشمولان آن فراهم شود.

موحد با تأکید بر اینکه شرایط مددجویان زندان‌ها برای استفاده از عفو باید به‌صورت مستمر بررسی شود، بیان کرد: کمیسیون عفو در استان کرمان فعال‌تر شده و در حال حاضر حدود ۵۰۰ مورد پیشنهاد عفو را در کمیسیون عفو مرکز داریم که امیدواریم در مناسبت‌های پیش‌رو، آزاد شوند.

انتهای پیام
captcha