جبهه کتاب را به نفع فضای مجازی خالی نکنیم
کد خبر: 3858048
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

جبهه کتاب را به نفع فضای مجازی خالی نکنیم

گروه فرهنگی ــ رئیس ارشاد رفسنجان با ذکر این مطلب که اقبال مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفته و دچار چالش شده‌ایم، گفت: نباید جبهه کتاب را به نفع فضای مجازی خالی کنیم.

به گزارش ایکنا از کرمان، به نقل از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ایمان محمدآبادی، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان با اشاره به موضوع ششمین دوره پایتختی کتاب ایران و نامزدی رفسنجان در این دوره، گفت: فرهنگسراهایی که توسط شهرداری ایجاد شده به‌ویژه فرهنگسرای رسانه پایگاه خیلی خوبی برای مباحث خبر و اطلاع‌رسانی است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 6 سال طرح پایتخت کتاب ایران را اجرا می‌کند و هر سال یکی از شهرهای فعال حوزه کتاب را به‌عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی می‌کند.

رئیس ارشاد رفسنجان گفت: امسال رفسنجان سومین دوره‌ای است که در این رقابت شرکت می‌کند و در دو دوره گذشته توانسته میان 20 شهر اول کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه با گسترس تکنولوژی، اینترنت و فضای مجازی آن‌چه لطمه خورد، حوزه رسانه‌های فیزیکی از جمله کتاب بود، اظهار کرد: نشریات فیزیکی و مطبوعات هم دچار افت مخاطب شده و بعضی رو به تعطیلی رفتند.

محمدآبادی با ذکر این مطلب که اقبال مردم بیشتر به سمت فضای مجازی رفته و دچار چالش شده‌ایم، ادامه داد: نباید جبهه کتاب را به نفع فضای مجازی خالی کنیم. با انجام کارهایی که در زمینه پایتختی کتاب در دو سال گذشته انجام دادیم، مردم رفسنجان نسبت به دو سال گذشته کتابخوان‌تر شدند و بحث پایتختی کتاب بهانه‌ای برای ایجاد انگیزه در مردم و مسئولان شد، کسب پایتختی کتاب ایران یک افتخار بزرگ برای هر شهر است.

وی گفت: شهری که پایتخت کتاب ایران است مشخص است مردم آن شهر علاقه‌مندی خاصی به کتاب دارند و جامعه‌ای که کتاب در آن حضور داشته باشد جامعه فرهیخته‌تری است. با همکاری اهالی رسانه و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و مسئولان به 50 درصد اهداف‌مان رسیدیم و مردم رفسنجان اوقات زندگی خود را با کتاب می‌گذرانند.

رئیس ارشاد رفسنجان با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی به حوزه کافه‌ها رسیده که در نهایت به فعالیت‌های فاخر می‌رسند، بیان کرد: در رفسنجان هفت محفل و انجمن ادبی فعال داریم و گونه‌های مختلف مطالعه را در شهرستان پیاده کردیم. در هفته، دو شب نمایشنامه‌خوانی در رفسنجان اجرا می‌شود که خواندن نمایشنامه خود در افزایش سرانه مطالعه مفید است، از کارهای مهمی که انجام شده در رفسنجان گرفتن انحصار فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری از گروه خاص بود و به اصل وجودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هدایت، حمایت و نظارت است، رسیدیم.

محمدآبادی به بحث مستندسازی کتاب در راستای پایتختی کتاب ایران در رفسنجان اشاره کرد و یادآور شد: آذرماه پرونده پایتخت کتاب ایران را گردآوری و تدوین می‌کنیم و به وزارتخانه می‌فرستیم. در پنجمین دوره پایتختی کتاب ایران 173 شهر شرکت کرده بودند که یزد به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در دوره پنجم انتخاب شد و دوره‌های ماقبل آن هم شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به ترتیب از اول تا دوره چهارم، پایتخت کتاب ایران شدند.

انتهای پیام
captcha