برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد با حضور ٧٣٠ ناشر داخلی
کد خبر: 3852099
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷

برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد با حضور ٧٣٠ ناشر داخلی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل ارشاد خراسان رضوی گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در طول یک هفته با حضور ٧٣٠ ناشر داخلی و ٢۴ ناشر خارجی با شعار «کتاب، پیش‌ران مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

نمایشگاه کتاب مشهد؛ با حضور ٧٣٠ ناشر داخلیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز، اول آبان ماه در نشست خبری «بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد» که در سالن همایش‌های این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته در سه رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب، جشنواره فیلم فجر و نمایشگاه قرآن که در مشهد برگزار شد رسانه‌ها حضور پررنگی داشتند، معتقدیم اگر رسانه‌ها در فضای رویدادهای فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشند، آن رویداد تبدیل به رویدادی مردمی خواهد شد و در کنار آن آسیب‌ها بهتر قابل شناسایی است و چشم‌انداز آینده و بستر توسعه بهتر محقق خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به شرایط استان و برنامه جامع استاندار که توجه به مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی را برای برنامه رونق تولید هدف قرار داده است و این که چگونه براساس نیروهای درون‌زا و قدرت استانی اقتصادهای خرد می‌توان بر شرایط مشکل اقتصادی فائق آمد و توسعه اقتصادی را با کمک اقتصادهای خرد محقق کرد، نیازمند یک گفتمان‌سازی فرهنگی است.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی ادامه داد: برای اینکه دوگانه باطل بی‌تفاوتی و ناامیدی و از طرفی دیگر غلبه سوداگری به این دوگانه، نگاه امیدوار به آینده همراه با سرمایه‌گذاری، مشارکت جمعی و توجه به منافع عمومی در استان پا گیرد، یک فرهنگ اقتصاد مقاومتی نیاز است؛ لذا نام این برنامه توسعه اقتصاد فرهنگی است که پیوستی فرهنگی دارد.

کمک به تحقق رونق تولید

مروارید بیان کرد: نمایشگاه از این جهت بهترین بستر برای این گفتمان‌سازی است و در کنار گفتمان‌سازی، مثلث توسعه اقتصاد فرهنگی عواملی مانند اقتصاد فرهنگ، اقتصاد نشر، حضور جریان‌های جدید (دیجیتال) در نشر به تخصص نمایشگاه کمک خواهد کرد.

وی افزود: در نمایشگاه امسال سعی شده است با این شعار و سیاست‌گذاری دعوت عمومی از فضای نخبگانی، فرهنگی، هنری و عمومی صورت گیرد تا براساس یک دیپلماسی فرهنگی و داخلی صدای واحد برای رونق تولید و همدلی که در استان وجود دارد و تحسین‌برانگیز است را در فضای نمایشگاه کتاب توسعه دهیم و به تحقق رونق تولید کمک کنیم. در این میان، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که نگاهی به جوانان می‌کند و چشم‌انداز آینده جوانان را مدنظر دارد، با رویکردهایی که ناظر بر طرح‌های نوآورانه است، در این نمایشگاه مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مشهد به دلیل تاریخ کهن در فضای نشر و صنعت کهن چاپ قطب دوم کشور است، این قطب دوم هم از جهت نرم‌افزاری و هم از جهت سخت‌افزاری است و هم‌چنین صنعت چاپ تاریخ کهن و سرشاری دارد.

میراث امام رضا(ع)

مروارید ادامه داد: حضور امام‌رضا(ع) نیز الهام‌بخش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مشهد است، امام‌رضا(ع) که میراث گفت‌وگو را برای ما به یادگار گذاشته و این شیوه جدال احسنت را به پیروان خود آموخته، منشأ بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، تألیف و نشر در فضای خراسان بوده است.

وی اضافه کرد: حضور مدل‌های متنوع از انتشارات در خراسان و پردیس‌های کتاب که مطالبه جوانان را در عرضه محصولات فرهنگی پوشش می‌دهند نیز از ابداع‌هایی است که در فضای استان شاهد آن هستیم. تمامی عوامل گفته شده نشان از اهمیت خراسان رضوی در بحث کتاب و نشر است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب بر چنین بستر غنی و کهنی استوار است، سعی شده در نمایشگاه امسال به این میراث توجه شود.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه که متشکل از ٢١ کمیته تخصصی است، بیش از ٣٠ جلسه عمومی و تخصصی برگزار کرده و سیاست‌گذاری‌های کلان را با کمک نهادهای همراه از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر که در زمینه فراهم کردن فضا برای برگزاری نمایشگاه و تبلیغات شهری یاری رسانده‌اند، تدوین کرده‌ است.

مروارید با بیان اینکه بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد از 8 تا 15 آبان ماه برگزار خواهد شد، بیان کرد: نمایشگاه کتاب مشهد در طول یک هفته با حضور ٧٣٠ ناشر داخلی و ٢۴ ناشر خارجی قصد دارد برای شهروندان فرهنگ‌دوست مشهد به شکل خانوادگی و عمومی بستری را مهیا سازد، در این راستا بستر گفت‌وگوهای بینافرهنگی در نمایشگاه محقق می‌شود و مفاهیم بنیادین فرهنگی در طول نمایشگاه مرور خواهد شد.

سبد کالای فرهنگی

وی اضافه کرد: هم‌چنین با برگزاری جلسات اندیشه‌ای، نشست‌های نخبگانی و علمی، شب‌های شعر و داستان، برنامه‌های ادبی، جنگ‌های کودک و نوجوان، کارگاه‌های آموزشی فضایی فراهم می‌شود که نمایشگاه کتاب انگیزه‌ای را برای کل سال فراهم می‌کند که در کنار سبد کالای اقتصادی سبد کالای فرهنگی نیز جزء خریدهای هفتگی شهروندان قرار گیرد.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم نگاهی که از گذشته در مورد حمایت از فرهنگ وجود داشته است، تغییر کند و فرهنگ را از کالایی رقابتی و پیش‌رو به کالایی مبدع و نوآور که می‌تواند فضای استان و کشور را بهبود بخشد، تبدیل کند.

مروارید افزود: نمایشگاه را تنها یک فروشگاه کتاب برای عرضه و خرید کتاب نمی‌دانیم، نمایشگاه کتاب بستری برای یک رویداد کلان فرهنگی است که چرخه‌ رسیدن به توسعه فرهنگ متوازن را که مقدمه‌ای برای توسعه اقتصادی است را فراهم می‌کند و ما قصد داریم در این نمایشگاه چنین چیزی را تجربه کنیم.

وی اظهار کرد: نگاه معارف دینی و میراث فرهنگی بر این است که کتاب حاصل عقلانیتی بوده که انسان به خاطر آن به عنوان اشرف مخلوقات برگزیده شده و ادامه راه انبیاء توجه به حکمت و معرفت است، بزرگ‌ترین توصیه قرآن علم‌آموزی است.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی افزود: واژه عقل به روش‌های مختلف در قرآن تکرار شده و هدف نهضت انبیاء زنده کردن گنجینه‌های عقل برشمرده شده است، در همین راستا نمایشگاه کتاب براساس این بستر معنوی تاسیس شده و امیدوارم با تلاش‌های همکاران و نهادهای مشارکت‌کننده بتوانیم نمایشگاهی در شان مشهدالرضا داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha