ارسال و داوری ۵۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ادبیات پایداری در کرمان
کد خبر: 3847541
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹

ارسال و داوری ۵۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ادبیات پایداری در کرمان

گروه فرهنگی ــ دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: ۵۰ مقاله به دبیرخانه هفتمین کنگره ادبیات پایداری در کرمان ارسال و داوری شده‌اند و از این مجموعه ۲۵ مقاله برگزیده شد.

به گزارش ایکنا از کرمان، احمد امیری‌خراسانی، دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری شامگاه دیروز شنبه، 13 مهر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به تاریخ ایران که نگاه می‌کنیم سراسر درگیری‌ها، مظلومیت‌ها، ویرانی و... بوده است و همیشه ایران از نظر سوق‌الجیشی در یک شاهراه حوادثی قرار گرفته و گرفتار هجوم بیگانگان و استبداد داخلی بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر حکما، شعرا و نویسندگانی داریم که این مجموعه حوادث را نگاشته‌اند چه در قالب نثر و نظم و اینها در گنجینه‌ها و کتابخانه‌های ما گذاشته شده است و نباید نسل امروز ما با آن بیگانه باشد.

دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری با اشاره به تجربه هشت سال دفاع مقدس و ایثار و از خود گذشتگی رزمندگان بیان کرد: ما یک ادبیاتی در طول قرون گذشته داشتیم و هم ملموس در دوره خود بوده‌ایم که نمالیش آن به مخاطب را یگ گام مثبت در این زمینه دانسته و به فکر کنگره ادبیات پایداری افتادیم.

امیری‌خراسانی از برگزاری اولین کنگره ادبیات پایداری در اسفند ۸۴ خبر داد و اظهار کرد: بعد از آن مقرر شد که این کنگره هر دو سال یک‌بار برگزار شود و دبیرخانه دائمی آن هم در کرمان باشد که دو ستون بزرگ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دانشگاه شهید باهنر کرمان را دارد.

وی با بیان اینکه امسال هفتمین کنگره را چهارشنبه، ۱۷ مهرماه برگزار خواهیم کرد، بیان کرد: البته طبق روال قرار بود که در اسفندماه ۹۷ برگزار شود اما چون مصادف با کنگره سرداران شهید استان کرمان شد به تعویق افتاد.

امیری‌خراسانی تصریح کرد: یک وجه تمایز این کنگره با دیگر کنگره‌ها این است که خمیرمایه آن دانشگاهی و تحقیقاتی است یعنی سمت و سوی این مقالات دانشگاهی است تا از جنبه‌های پژوهشی برخوردار باشد.

وی گفت: پس از پایان مرحله داوری مقالاتی که نمره قبولی را گرفته‌اند، مقالات برتر به‌عنوان سخنرانی انتخاب شده و بقیه برای چاپ در مجموعه مقالات فرستاده می‌شوند که این مجموعه مقالات تحت عنوان نامه پایداری شکل گرفته است که ما ششمین نامه پایداری را در دو جلد که مربوط به کنگره ششم است به چاپ رسانده‌ایم و امسال هفتمین نامه پایداری را به چاپ خواهیم رساند.

امیری‌خراسانی بیان کرد: ۵۰ مقاله به دبیرخانه ارسال و داوری شده‌اند، از این مجموعه ۲۵ مقاله برگزیده شد و محور مقالات کنگره هفتم ادبیات تطبیقی ایران و جهان در زمینه پایداری است، متون خارج از کشوری که در زمینه پایداری کار شده و متون داخل کشور در این زمینه با هم تطبیق داده شده‌اند.

وی تأکید کرد: به این فکر افتادیم که ادبیات پایداری که به مثابه گنجی برای خودمان است را دانشگاهی کنیم؛ لذا تلاش شد که رشته ادبیات پایداری برای اولین بار درکرمان در دانشگاه شهید باهنر در دوره کارشناسی ارشد، گرایش ادبیات پایداری دائر کنیم و الان حدود 30 دانشگاه و مراکز علمی آموزشی، گرایش ادبیات پایداری را در دوره ارشد دایر کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha