اعزام مبلغان؛ اولین و مهم‌ترین برنامه سازمان تبلیغات
کد خبر: 3838909
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

اعزام مبلغان؛ اولین و مهم‌ترین برنامه سازمان تبلیغات

گروه فرهنگی ــ مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اولین و مهم‌ترین برنامه سازمان تبلیغات به عنوان رسالت این سازمان، اعزام مبلغان بوده است.

اعزاوم مبلغان؛ اولین و مهم‌ترین برنامه سازمان تبلیغاتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی امروز، نهم شهریورماه در اداره کل تبلیغات خراسان رضوی در « نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ماه محرم» در جمع اصحاب رسانه در خصوص این ماه اظهار کرد: ماه محرم در سال 61 هجری قمری واقع و روز عاشورا در آن سال منجر به یک رویداد تاریخی شد، این رویداد و فرهنگ در همان سال متوقف نشد و همواره ادامه داشت.

محرم؛ خون جاری در رگ‌های تاریخ
وی ادامه داد: این رویداد همچون خونی در رگ‌های تاریخ جاری شد و احیای این امر در طول سالیان سال باعث شد تا این خون جاری به اقصی نقاط عالم برسد، تمام مستضعفان عالم از آن حیات گیرند و مستکبرین نیز هرگاه اسم سیدالشهدا(ع) را می‌شنوند، بترسند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: هدف و مقصود هیات‌های مذهبی و مبلغان در طول سال‌های گذشته که برنامه‌های مختلف عزاداری و سوگواری را انجام دادند، تنها زنده نگه داشتن این قیام بوده است، به گفته امام راحل، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. زنده بودن اسلام همان زنده بودن انسانیت و جاری شدن خون در رگ‌های جامعه خواهد بود.

صاحبقرانی بیان کرد: اداره‌کل تبلیغات خراسان رضوی در ماه محرم امسال، همچون تمام سنوات، برنامه‌های را در دستور اجرا قرار داده است. اولین و مهم‌ترین برنامه به عنوان رسالت این سازمان، اعزام مبلغان بوده است، تعداد 1350 مبلغ و 500 مبلغه از طرف سازمان تبلیغات به کل کشور اعزام می‌شوند.

وی افزود: افراد دیگری نیز وجود دارند که از طرف دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها حکم تبلیغی گرفته و پس از معرفی به سازمان تبلیغات به دیگر مناطق و شهرستان‌ها اعزام می‌شوند، تعداد این افراد در کل کشور حدود 750 نفر بوده است. بیش از 20 گروه جهادی تبلیغی با حضور مبلغین و مبلغات جهادی در سطح استان اعزام شده و در روستاهای محروم به فرهنگ‌سازی و تبلیغ می‌پردازند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: فعالیت گروه‌های جهادی تنها منحصر به فعالیت‌های تبلیغی نبوده و شامل فعالیت‌های عمرانی و خدمات اجتماعی نیز می‌شوند. تعداد طلاب خراسان رضوی که در روستاها سکونت داشته و وظیفه تبلیغی ماه محرم را انجام می‌دهند، حدود 930 نفر بوده که مجموعه این افراد در کل کشور به 3530 نفر می‌رسد.

خراسان رضوی باید معین دیگر استان‌ها باشد
صاحبقرانی خاطرنشان کرد: رسالت ما در خراسان رضوی این است که معین دیگر استان‌ها باشیم، ما در خراسان رضوی، اصفهان و قم به دلیل وجود حوزه‌های علمیه بزرگ و مستقل بودن، باید بتوانیم به دیگر استان‌ها همچون زاهدان و سیستان و بلوچستان که با مشکل کمبود مبلغ مواجه هستند نیز یاری رسانیم.

وی ادامه داد: 23 همایش طلایه‌داران هدایت، با هدف ایجاد وحدت گفتمانی میان مبلغان با محوریت خانواده و گام دوم انقلاب در سطح استان‌ برگزار شده است. برای نخستین بار، در سال جاری و در سطح خراسان رضوی فعالیت ویژه‌ای را در کنار این همایش‌ها برگزار کرده‌ایم، کارگاه‎‌های آموزشی زیادی با همان محوریت خانواده و گام دوم انقلاب در کنار همایش‌ها برگزار شده‌اند.


اهمیت بنیان خانواده و گام دوم انقلاب؛ اهداف همایش‌های توجیهی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر برنامه‌های ذکر شده، یک همایش توجیهی تبیینی نیز با حضور مسئولین و افراد موثر در هیات‌های مذهبی در مجتمع آیه‌ها برگزار شد. در هر شهرستان نیز برای افراد موثر در هیات‌ها و مبلغین آن شهرستان‌ها، چنین همایشی برگزار شد و موضوعاتی چون اهمیت بنیان خانواده و گام دوم انقلاب را بر عهده گرفتند.


صاحبقرانی بیان کرد: آیین اذن عزای محرم در شب گذشته، هشتم شهریور ماه پس از نماز مغرب و عشاء با همت شورای هیات‌های مذهبی در حرم مطهر برگزار شد. مراسم سیاه‌پوشان و اعلام محرم نیز امشب، نهم شهریور ماه، ساعت 8:30 در مهدیه مشهد برگزار خواهد شد. همچنین ورود نمادین کاروان کربلا، دوشنبه یازدهم شهریور ماه در میدان 15خرداد برگزار خواهد شد.


وی افزود: مراسم شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم، با محوریت حرم مطهر رضوی ودر اقصی نقاط استان و شهر مشهد برگزار خواهد شد. پیش‌بینی ما برای سخنرانی‌ها در دهه اول محرم و در سطح استان به 60 هزار سخنرانی رسیده است. همچنین برای تشکیل 600 جلسه گفتمان دینی در قالب حلقه‌های معرفت نیز برنامه‌ریزی شده است.


1600 ایستگاه صلواتی در استان خراسان رضوی
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: 900 برنامه اجتماعات محوری در سطح استان برگزار خواهد شد. همچنین تعداد ایستگاه‌های صلواتی در سطح استان به 1600 ایستگاه نیز رسیده است. به اقامه نماز جماعت در ظهر روز عاشورا توسط هیات‌ها تاکید بسیار شده است، حدود 1100 نماز در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

صاحبقرانی خاطر نشان کرد: نمایشگاهی جهت ارائه محصولات فرهنگی برای هیات‌ها با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در نظر گرفته‌ایم. دسته روی هیات‌های مذهبی در تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور هیات‌ها در اقصی نقاط مشهد و دیگر شهرستان‌ها برای عرض تسلیت به امام رضا(ع) در مشهد برگزار خواهد شد.

ختم قرآن در شب عاشورا
وی ادامه داد: در سال جاری تاکید بسیار زیادی بر ختم قرآن در شب عاشورا و قرائت قرآن قبل از آغاز عزاداری و سخنرانی‌ها در هیات‌ها داشته‌ایم، امیدواریم که هیات‌ها این پذیرش را داشته باشند که مراسمات خود را با تلاوت قرآن آغاز کنند، برای آموزش قرآن و به ویژه توجه به مفاهیم آن برنامه‌ریزی داشته باشند و روایت «ثقلین» سیدالشهداء(ع) را اجرا کنند.

اعزام مبلغان ارتباطی به جمعیت آنان نداشته است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: براساس تقاضایی که از سمت روستا‌ها اعلام می‌شود، افرادی به عنوان مبلغ به آن روستاها اعزام شده و این اعزام افراد ارتباطی به تعداد خانوار‌ها و جمعیت آن روستا نداشته است.

صاحبقرانی مطرح کرد: از ماه مبارک رمضان همکاری بسیاری خوبی که با دفتر تبلیغات اسلامی، اداره تبلیغات آستان قدس رضوی، بیوت مراجع، معاونت تبلیغ حوزه علمیه و تمام دستگاه‌هایی که مسئله تبلیغ با آن‌ها گره خورده، آغاز شده است که در نهایت منجر به تشکیل ستاد اعزام شده است.

تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر فعالیت هیات‌ها
وی افزود: بیش از 8 جلسه از آغاز امسال در این ستاد برنامه داشته‌ایم که این برنامه‌ها بازخورد بسیار خوبی داشته‌اند. در ماه محرم نیز به ارتباط خود با این ستاد ادامه داده و به بررسی آسیب‌ها پرداخته‌ایم. همچنین کمیته‌ای برای آسیب‌شناسی در هیات‌های مذهبی تشکیل شده تا در تمام طول سال فعالیت این هیات‌ها و مراسمات را رصد و تذکراتی را نیز به آنان گوشزد کنند.

موازی کاری‌ها در اعزام مبلغین از بین رفته است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: ادامه فعالیت‌های این ستاد نتایج خوبی به دنبال داشته است، این همکاری باعث شده تا موازی کاری‌ها در اعزام‌ها از بین روند، لذا فعالیت آن را استمرار داده‌ایم تا در طول سال نیز به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

هیات‌های مذهبی باید برکات هیات‌های صحیح را درک کنند
صاحبقرانی خاطرنشان کرد: از سال گذشته در رسیدگی به هیات‌ها و مجالس خانگی ورود داشته‌ایم. چون ارتباط ما با تشکل‌های دینی و مذهبی مردمی بسیار زیاد بوده، به دو صورت می‌توانیم نسبت به این تشکل‌ها ورود داشته باشیم، اولین نگاه، نگاهی از بالا به پایین بوده که قطعا نتایج مثبتی نخواهد داشت و دومین راه نیز این است که ما به صورت گفت‌و‌گو محور با آنان وارد بحث شویم و به مرحله‌ای برسیم که خود آنان برکات هیات صحیح را درک کنند.

وی ادامه داد: تعامل ما با این هیات‌ها و مجالس خانگی علاوه بر تعامل اداری می‌تواند به گونه‌ای باشد که همان مبلغان اعزامی با ارتباط گرفتن با ما، فعالیت آنان را تحت نظر خود قرار داده و نکات را گوشزد کنند.

قوام هیات به سخنران و مداح آن وابسته است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد: قوام هیات یا وابسته به سخنران آن هیات بوده و یا مداح آن، اگر بتوانیم سخنرانان و مداحان هیات‌های مذهبی را توجیه کنیم و ارتباط خود را با آنان حفط کنیم، آسیب‌ها و مسائل قطعا کاهش پیدا خواهند کرد.

باید خدمات فرهنگی و اجتماعی هیات‌ها را بشناسیم
صاحبقرانی بیان کرد: ما به جای بررسی آسیب‌ها، مشکلات و کمبود‌های هیات‌های مذهبی باید ثمرات آنان را بشناسیم. به عنوان سیل مدیریت بحران سیل و کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده، توسط همین هیات‌های مذهبی انجام شد و به نتجیه رسید. هیات‎‌های بسیار زیادی در همین شهر وجود دارند که بیش از هزار خانواده را تحت پوشش خود قرار داده و به حل مسائل و مشکلات اجتماعی بسیاری پرداخته‌اند، باید خدمات فرهنگی و اجتماعی هیات‌ها را بشناسیم.

وی افزود: هیات‌های بسیار زیادی افراد نخبه‌ای که قدرت پرداخت هزینه تحصیل خود را نداشته شناسایی کردند و به حل مشکلات ازدواج برای جوانان پرداخته‌اند، حدودا 130 زوج جوان توسط همین هیات‎‌ها به خانه بخت رفتند و حتی یک مورد از آنان نیز منجر به طلاق نشده‌اند. طرح «سلام بر امام» نیز توسط هیات جوادالائمه با رویکرد بسیار خوبی انجام شده و امروزه به یک طرح ملی تبدیل شده است. ما آمادگی معرفی چنین هیات‌هایی با آثار و برکات زیاد آنان را به شما داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: طرحی در خصوص روضه‌های خانگی به تازگی با همکاری برخی نهاد‌ها شروع شده تا به آموزش آنان بپردازیم و نسبت به محتوای این روضه‌ها نظارتی داشته باشیم. به علت تعدد زیاد چنین روضه‌هایی، شناسایی آنان سخت بوده اما همان خانم‌های روضه‌خوان می‌توانند تعداد بسیار زیادی از همین جلسات را به ما معرفی کنند در غیر این صورت ارتباط گرفتن به صورت تک به تک با آنان قطعا زمان بسیار زیادی خواهد گرفت.

صاحبقرانی خاطرنشان کرد: چنین فعالیت‌هایی به علت مردمی بودن و به عنوان یک کار فرهنگی زمان بر خواهند بود، ما باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم تا در بستر زمان، خود را با وضعیت جدید زمانه همراه کنند.

وی ادامه داد: در محرم امسال برنامه ویژه‌ای برای حاشیه‌های شهر مشهد در نظر گرفته شده؛ در راستای این برنامه، جلسات روضه‌هایی در چهار دهه‌ میانی این ماه با حضور سخنرانان مطرح و شاخص ملی با محوریت مساجد و با اطلاع‌رسانی مردمی برگزار خواهند شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مطرح کرد: ما توانستیم با همکاری مجموعه «سمت» و فرماندار، ارزاق هیات‌ها را تامین کرده‌ایم. این مسئله از سوم تا نهم شهریورماه توسط شورای هیات‌های مذهبی اعلام شده است. این اقلام برای هیات‌های مذهبی با قیمت بسیار مناسبی در نظر گرفته شده است.

بصیرت بخشی مردم؛ راه حل بسیاری از مسائل
صاحبقرانی در خصوص افرادی که ادعای پیامبری و نیابت از طرف امام زمان(عج) را داشته‌اند، بیان کرد: ما باید مردم را نسبت به چنین مسائلی آگاه کنیم، اگر فردی با اسم دین به سراغ شما آمد و قصد معرفی جریانی را به شما داشت، تا مجوز معتبری از آنان ندیده و مطمئن نشده‌اید، به هیچ وجه نباید با آنان همراهی کنیم. اگر ما بصیرت‌بخشی به مردم را ادامه دهیم، دیگر هیچ خطری از این جهت آنان را تهدید نخواهد کرد.

انتهای پیام

captcha