ولایت فقیه؛ تداوم نظریه غدیر/ غدیر پیام‌آور مبارزه با افراطی‌گری و انسان‌کُشی است
کد خبر: 3835741
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶

ولایت فقیه؛ تداوم نظریه غدیر/ غدیر پیام‌آور مبارزه با افراطی‌گری و انسان‌کُشی است

حجت‌الاسلام سالار با بیان‌اینکه غدیر یک فرهنگ جهانی است، گفت: این عید پیام‌آور ظلم‌ستیزی و مبارزه با افراطی‌گری، انسان‌کُشی و جنایت است. لذا باید درباره غدیر فرهنگ‌سازی کنیم و آن را همچون عید نوروز مهم دانسته و بزرگ بداریم.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام «محمد سالار» با اشاره به اهمیت و جایگاه عید غدیر در اسلام، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در مورد این عید بزرگ می فرمایند: «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» (روز غدیرخم برترین عید امّت من است).

این سیره‌پژوه تصریح کرد: این بدان معنا است که ولایت امیرمومنان امام علی(ع) ولایتی است که خداوند آن را مهمترین امر قرار داده است، محبت نسبت به حضرت امیر(ع)، عبادت خداوند است و پیروی از او واجب، در نتیجه فرهنگ غدیر یک فرهنگ جهانی است. یک فرهنگ عدالت طلبی و آزادی خواهی است، فرهنگی که ما را به اخوت و وحدت دعوت می کند و در محدوده یک قومیت و طایفه خاص قرار نمی گیرد که اختصاص به شیعه و یا صرفاً مسلمانان داشته باشد.

حجت الاسلام سالار تاکید کرد: غدیر خم پیام آور عدالت طلبی، مهرورزی و انسان دوستی و وحدت و اخوت اسلامی است، این عید پیام آور ظلم ستیزی و مبارزه با افراطی گری و انسان کشی و جنایت است، ما وظیفه داریم با افراطی گری کسانی که چشم و گوش خود را بر حقایق بسته اند و از فرهنگ غدیر فاصله گرفتند، مقابله کنیم. اینکه امروز حاکمان زور و سلطه به جان مردم مظلوم یمن، سوریه و عراق و بحرین افتاده و دست به جنایت می زنند، به دلیل آن است که از غدیر و آموزه های علوی فاصله گرفته ایم.

حجت الاسلام سالار با بیان اینکه دستاورد مهم غدیر، اکمال دین و اتمام نعمت است، ادامه داد: آموزه مهم غدیر، اهتمام به مساله ولایت و رهبری در جامعه است، چنان که انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ غدیر به پیروزی رسید. امروز وظیفه علما آن است که ابعاد مختلف این واقعه را برای نسل جدید تبیین کنند.

وی ادامه داد: خداوند با طرح نظریه غدیر، تکلیف بشر تا قیامت را مشخص کرد و انسان را از بلاتکلیفی نجات داد. این واقعه چندین جنبه دارد. غدیر صرفا معرفی جانشین پیامبر(ص) نیست، این مهم یکی از ابعاد آن است. از سوی دیگر اختصاص به شیعیان ندارد و یک مساله گسترده است.

این پژوهشگر دینی تاکید کرد: خداوند با غدیر و انتصاب امیرمومنان(ع) به عنوان ولی و رهبر امت، دین را کامل و نعمت خود را تمام کرد. وقتی در جامعه امام معصوم(ع) حضور نداشته باشد، وضع قوانین الهی بی مورد است. این قوانین در امت سبب می شود که جامعه انسجام پیدا کند. از سوی دیگر قرآن بزرگ ترین نعمت الهی را ولایت و رهبری معرفی کرده است. کفار با غدیر مایوس شدند.  

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه ولایت فقیه در امتداد غدیر شکل گرفت، گفت: از مشکلات عصر ما فاصله گرفتن از خط اصیل ولایت و امامت و صراط مستقیم اهل بیت(ع) است. امروز برای رهایی از جنگ‌ها و قتل و غارت و تجاوزگری باید به قرآن تمسک بجوییم. غدیر را به عنوان یکی از مناسبت های مهم در خانواده ها بیش از پیش جا بیندازیم، دید و بازدید ها را در این ایام گسترش داده و به فرزندان بیاموزیم که همچون سال جدید این عید را بزرگ بدارند و جشن بگیرند.

حجت الاسلام سالار اضافه کرد: با چنین فرهنگ سازی است که غدیر در شئون مختلف زندگی مردم تبلور پیدا می کند. برای جا انداختن فرهنگ غدیر در جامعه باید چند برنامه را دنبال کنیم. نخست آنکه از طریق برنامه های مختلف در حوزه دین، اندیشه و فرهنگ  موضوع غدیر را زنده نگاه داریم و صرفا آن را محدود به این ایام نکنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین با استفاده از زبان هنر می توانیم در این راستا بهره مند شویم. از سوی دیگر استفاده از فضای مجازی که امروز یکی از مهمترین ابزارهای زندگی محسوب می شود، می تواند بیش از پیش فرهنگ غدیر را در جامعه نهادینه کند.

انتهای پیام

captcha