خبرنگاری رسالتی سنگین است/ ارائه مشاوره تلفنی رایگان به آسیب‌دیدگان خشونت‌ها
کد خبر: 3834307
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

خبرنگاری رسالتی سنگین است/ ارائه مشاوره تلفنی رایگان به آسیب‌دیدگان خشونت‌ها

گروه اجتماعی ـ رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری ویژگی‌های حرفه خبرنگاری گفت: حرفه خبرنگاری مثل حرفه وکالت و طبابت شغل محسوب نمی‌شود و پیش از آنکه محلی برای درآمد باشد، یک رسالت سنگین است.

به گزارش ایکنا از فارس، هومان پارسا، رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد امروز، 20 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، خبرنگاران را سربازان رکن چهارم دموکراسی در نظام‌های مردم‌سالار دانست که نقش بسیار مهمی را در ایفای صحیح، صریح، سریع اخبار و رویدادها ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاری باید دارای یکسری ویژگی‌ها داشته باشد، افزود: یکی از این ویژگی‌ها امانتداری است؛ خبرنگاران در انتقال اخبار باید امین باشند و آنچه گزارش می‌کنند عین رویدادهایی باشد که قرار است به آگاهی مردم برسانند.

پارسا، صداقت، صراحت، شجاعت، دقت، صحت و سرعت در مجموعه سیستم رسانه‌ای موجود که از حداکثر توان و قدرت تکنولوژی برخوردار است را برای حرفه خبرنگاری لازم دانست و گفت: امروز رسانه‌ها ثانیه‌ای اخبار را در سطح جهان منتقل می‌کنند و باید تلاش شود تا در روایت و انتقال اخبار امانتداری، صحت و دقت برای اینکه مبادا خبری با یکسری دخل و تصرف‌ها و کاستی‌هایی به منظور تبلیغ و ایجاد جاذبه میان مخاطبان را داشته باشند زیرا در این صورت اعتماد عمومی مردم جلب خواهد شد.

وی با بیان اینکه حرفه خبرنگاری مثل حرفه وکالت و طبابت شغل محسوب نمی‌شود و پیش از آنکه محلی برای درآمد باشد، یک رسالت سنگین است، گفت: این رسالت در حوزه خبرنگاری، روشنگری، انتقال صحیح و دقیق درست اخبار و رویدادها خلاصه می‌شود.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در عین حال این نکته را یادآور شد که در میان خبرنگاران انسان‌های شجاع و آزاده‌ای هم هستند که به موازین حرفه‌ای خود پایبند بوده و ارزش حرفه‌شان را حفظ کرده‌اند و از این جهت حرفه خبرنگاری یک حرفه مقدس تلقی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت کانون وکلا اشاره کرد و گفت: کانون وکلا یک نهاد مدنی مستقل است که به هیچ جا وابسته نیست و قدمتی قریب 100 سال دارد که 70 سال آن مستقل و غیروابسته بوده است و مجامع خبرنگاران هم که یک نهاد مستقل و غیروابسته است، می‌تواند این نهاد مدنی را تقویت کرده تا منجر به رشد فرهنگی جامعه شود.

پارسا خواستار توسعه تعاملات میان کانون وکلا و مجامع رسانه‌ای شد و سپس به بیان ظرفیت‌های قانونی و فعلی و عملی کانون وکلا و چالش‌های موجود آن پرداخت و گفت: کانون وکلای دادگستری فارس یک نهاد مستقل است که از سال 1331 به موجب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری از تشکیلات عدلیه جدا شد و از آن تاریخ تاکنون به‌صورت خودگردان و مستقل از بودجه دولتی و تشکیلات ساختاری اداری، دولتی به وسیله هیئت مدیره‌های مستقل از بین وکلای دادگستری اداره می‌شود.

وی ادامه داد: این استقلال کانون از آن جهت اهمیت دارد که کانون بدون استقلال معنا و مفهومی ندارد؛ وکیلی می‌تواند به مسئولیت و رسالت خودش دقیق و کامل عمل کند که وابسته به هیچ منبع و قدرتی نباشد و در اجرای وظیفه و رسالتش آزاد باشد و واهمه‌ای از تهدیدات بالقوه و بالفعل نداشته باشد زیرا استقلال عنصر حیاتی نهاد وکالت شناخته می‌شود، به همین جهت است که هر سال 7 اسفندماه آیین بزرگداشست استقلال کانون وکلا برگزار می‌شود.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: کانون علاوه بر وظایفی که در مقابل وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت دارد از حیث تربیت حرفه‌ای وکلا، صدور پروانه وکالت، تأمین نیازمندی‌های جامعه از حیث دسترسی و وظایف نظارتی به وسیله تشکیلات و بازوهای سازمانی خودش مثل دادگاه و دادسرای انتظامی، یکسری وظایف اجتماعی هم دارد که مردم باید از این ظرفیت‌ها آگاه باشند.

وی از ارائه وکالت‌های معاضدتی رایگان برای اشخاصی که نیازمند معاضدت حقوقی هستند در این کانون خبر داد و گفت: همچنین کانون به متهمین در جرائم خاصی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیازمند وکیل است و توانایی تأمین وکیل را ندارد، ورود کرده و وکیل تسخیری رایگان را معرفی می‌کند.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در یک نظام مدنی پیشرفته باید هر کسی به یک وکیل دسترسی داشته باشد و مشکلات مالی باعث محرومیت از این حق نشود لذا کانون وکلا متولی تأمین این رکن اساسی است که این مسئله یکی از ظرفیت‌های اجتماعی کانون است اما کانون به این هم اکتفا نکرده است و فراتر از آن بسترهایی به صورت خودجوش بر اساس نیازهای اجتماعی فراهم کرده تا به مردم کمک کند.

وی، تشکیل مرکز داوری کانون را از دیگر فعالیت‌ها و خدمات آن معرفی کرد و گفت: امروز مراکز قضایی از حجم بالای مراجعه مردم به دادگستری شکوه می‌کنند و کانون وکلا با تأمین نیروهای متخصص و با مهارت این مراکز داوری را راه‌اندازی کرده است که یکسال از عمر تأسیس آن می‌گذرد و در همین کوتاه مدت توانسته جایگاه خود را پیدا کند.

پارسا گفت: مرکز داوری کانون وکلا آمادگی داوری در کلیه دعاوی تخصصی و عمومی و اختلافات بین مردم را دارد آن هم با هزینه‌ای بسیار مناسب.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کانون وکلای فارس برای اولین بار در بین کانون‌های سراسری و در تاریخ نظام قضایی کشور مرکزی به نام مرکز تنظیم اسناد عادی تأسیس کرده است و این مرکز تحت نظارت کانون وکلا با استفاده از وکلای متخصص قراردادها، توافق‌نامه‌ها و اسنادی را که مردم در حوزه معاملات ملکی و سایر قراردادهای مالی و غیرمالی نیاز داشته باشند تحت نظارت کانون وکلا تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: این کار فواید و عواید بسیار زیادی هم در کوتاه مدت و هم درازمدت دارد؛ فایده کوتاه مدت این است که اشخاص به یک متخصص برای تنظیم قرارداد مراجعه می‌کنند و هیچگاه بدون مراجعه به مشاوره قراردادی تنظیم نمی‌کنند.

پارسا، حسن دیگر این کار را انعقاد قرارداها تحت نظارت یک نهاد شناخته شده مدنی، ملی و بین‌المللی به نام کانون وکلا برشمرد که مورد اعتماد بوده و یک مرجع همیشه ناظر و حاضر است.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های این کانون مجهول مانده است، گفت: کانون وکلا تفاهم‌نامه‌های متعددی با مراکزی که نیازمند پشتوانه حقوقی هستند تنظیم کرده است اعم از زندان‌ها، کمیته امداد، معاونت فرهنگی شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و غیره.

وی گفت: همچنین یک خط تلفنی روزانه به شماره 09011117075 به صورت رایگان روزانه به کلیه آسیب‌دیدگان از خشونت‌ها مشاوره رایگان می‌دهد.

پارسا با بیان اینکه تمام این خدمات به صورت افتخاری و رایگان برای مردم انجام می‌شود، گفت: متأسفانه این نهاد با تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد به طریقی هر روز با یک چالش و بحران روبروست به عنوان مثال روزی از حذف آزمون ظرفیت تعداد وکلا خبر می‌دهند و می‌گویند کانون‌های وکلا انحصارگرند.

وی گفت: انتظار دراند که تمام فارغ التحصیلان رشته حقوق از هر دانشکده و مرکز آموزش عالی و غیره بدون کمترین کیفیت علمی وارد عرصه شوند در صورتی که حقوق یک رشته بسیار با اهمیت است که با جان و مال و ناموس و امنیت مردم سروکار دارد و اگر کانون وکلا بگوید نمی‌تواند بر چنین کار نادرستی نظارت کند، باید متهم به انحصار گری شود! تصور می‌شود.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی دیگر از بحث‌هایی که متأسفانه باز هم به صورتی نادرست مطرح و تحریف می‌شود این است که قریب 6 هزار نفر با عنوان فعالان اقتصادی نامه‌ای به قوه قضائیه نوشته‌اند که می‌خواهیم به جای وکیل دادگستری نماینده حقوقی داشته باشیم.

پارسا ادامه داد: ظاهر قضیه عوام پسندانه و جذاب است و می‌گویند اگر به جای وکیل نماینده حقوقی داشته باشیم، رکود اقتصادی برطرف می‌شود در صورتی که این قضیه خیلی ساده باورانه است و چه نظارتی بر نماینده حقوقی است و اگر این فرد تبانی کرد چه نظارت و ضمانتی برای آن وجود دارد.

رئیس کانون وکلای استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، مشک لدیگر این کانون را تشکیلات موازی با آن دانست و گفت: تنها نهادی که می‌تواند متولی حرفه وکالت باشد و مستقل و آزادانه و بدون وابستگی، خودگردان و بدون تحمیل بودجه‌ای به دولت، حرفه وکالت را سازمان‌دهی کند یک کانون وکلای مستقل است و هیچ دستگاه قضایی و دولتی در امر وکالت نباید دخالت داشته باشد و اگر غیر از این باشد این وابستگی استقلال حرفه وکالت را مخدوش می‌کند بنابراین بهتر است که متولیان و دلسوزان کار وکالت را به متولی خودش بسپارند.

وی در پایان از برگزاری همایش سراسری کانون وکلای کشور در آبان ماه امسال در شیراز خبر داد و گفت: این همایش با حضور اعضا و هیئت مدیره 25 کانون کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha