جوایز آزمون سراسری حفظ مهد قرآن تقلیل یافت/ توریسم قرآنی در گلپایگان و خوانسار
کد خبر: 3833415
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

جوایز آزمون سراسری حفظ مهد قرآن تقلیل یافت/ توریسم قرآنی در گلپایگان و خوانسار

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ کاهش جوایز برگزیدگان یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم موسسه مهد قرآن از یک سکه به نیم سکه و همچنین بحث توریسم قرآنی در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار از جمله موارد مطرح در نشست خبری این آزمون بود.

توریسم قرآنی در شهرستان‌های گلپایگان و خوانساربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن کریم موسسه مهد قرآن با عنوان «ترنم وحی»، امروز، ۱۶ مردادماه با حضور منوچهر متکی، نایب رئیس هیئت امنا و علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی و سیدمحمود چاووشی، مدیر موسسه در سالن اجتماعات دفتر مرکزی مهد قرآن برگزار شد.
منوچهر متکی در ابتدای این نشست، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری که در حوزه امور قرآنی قلم می‌زند، همزمان دو کار انجام می‌دهد؛ یک کار خبر و دیگر اینکه کار نشر و تبلیغ قرآن کریم را انجام می‌دهد.
وی در ادامه به تاریخچه موسسه کشوری مهد قرآن اشاره کرد و ادامه داد: این مؤسسه با ۲۷ سال سابقه فعالیت با هدایت بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله غیوری و حجج اسلام قرائتی و فومنی شکل گرفت و طی این سال‌ها در سطح کشور و در حد توان و بضاعت و امکاناتش انجام وظیفه کرده است.
متکی بیان کرد: مقام معظم رهبری و مراجع عظام همواره مشوق فعالیت مؤسسات قرآنی بوده و هستند؛ همچون آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که در اوایل فعالیت مهد قرآن، به حضورشان رسیدیم و ایشان از فعالیت این مرکز مردمی ابراز خرسندی کردند.
وی با تأکید بر اینکه قرآن در لغت به معنای خواندنی است، اضافه کرد: این کتاب را باید خواند تا متوجه مفاهیم و کارکردهای آن شویم. در سوره حمد، مؤلف کتاب، خداوند معرفی می‌شود و سپس به معرفی قرآن می‌پردازد؛ «الم، ذَلِكَ الْكِتَابُ» آن کتابی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست و هدفش «هدی للناس» است که در جای‌جای این کتاب خودش را معرفی می‌کند. این کتابی است که مایه هدایت مردم است و هدایت پرهیزکاران را عهده‌دار است و بیانگر همه چیز هست، چون «تبیانا لکل شی»است (متن کامل سخنرانی را اینجا بخوانید).

پایه‌گذاری روش استاندارد حفظ
در ادامه، علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: آزمون سراسری ترنم وحی در ایام مبارکی در هفته ولایت برگزار می‌شود و توفیق میزبانی آن نیز در این دوره با گلپایگان و خوانسار است که باید این فرصت را مغتنم شمرد.
وی با اشاره به اینکه میزبانی هشتمین دوره آزمون ترنم وحی نیز بر عهده این شهرستان‌ها بود، اظهار کرد: طی آن دوره حدود 200 حافظ کل قرآن طی سه روز و سه شب در این شهرها استقرار داشتند که در کنار آن نیز برنامه‌های جانبی و کارگاه‌های آموزش سبک زندگی و همچنین در کارگاه‌هایی در زمینه مفاهیم و حفظ قران به صورت استاندارد انجام شد. همچنین محفل انس با قرآن نیز در امامزاده 17 تن و امامزاده احمد خوانسار انجام شد که بسیار خاطره‌انگیز بود.

امیدوارم بتوانیم در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار فضاری روحانی معنوی داشته باشیم و با خاطره خوش بحث توریسم قرآنی در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار را داشته باشیم.

بختیار با اشاره به اینکه مهد قرآنی برای حفظ آیات و سوره‌های قرآن روشی استاندارد پایه‌گذاری کرده است، بیان کرد: من به عنوان قرآن‌آموز، مربی و مسئول کانون در دوره دانشجویی، بر این امر تأکید دارم که روش حفظ مهد قرآن، کارشناسی شده و علمی است. مهد قرآن هم در زمینه یادگیری و هم در زمینه آزمون استاندارسازی شده است.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اظهار کرد: یازدهمین دوره آزمون ترنم وحی با همکاری فرمانداران گلپایگان و خوانسار، استانداری و مدیران فرهنگی انجام می‌شود و هفته آینده نیز در استان اصفهان نشست خبری در نظر گرفته شده است که در آن جزئیات بیشتر یازدهمین دوره ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های جانبی یازدهمین دوره می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی قرآنی با حضور دو نفر از اساتید ویژه همه رده‌های شغلی و همچنین عموم علاقه‌مندان برگزار می‌شود. همچنین این رقابت‌ها طی سه روز انجام می‌شود و امیدوارم بتوانیم در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار فضاری روحانی معنوی داشته باشیم و با خاطره خوش بحث توریسم قرآنی در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار را داشته باشیم.

ترنم وحی در استمرار فعالیت‌های مهد قرآن
در ادامه سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن با اشاره به دستاوردهای مؤسسه از لحاظ آمار طی 27 سال فعالیت، اظهار کرد: این مؤسسه در 20 استان، دارای 145 شعبه بعضاً در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های فعال است که کلاس‌های حفظ و مفاهیم قرآن برای تمام مقاطع سنی از ابتدایی به بالا دارند.
وی با اشاره به اینکه ده‌ها هزار قرآن‌آموز از کلاس‌های قرآنی این مؤسسه و شعبش بهره‌مند شدند، بیان کرد: بیش از چهار هزار قرآن‌آموز در مهد قرآن موفق به حفظ کل قرآن شدند که در دهه 60 و 70 تعداد حافظان به 10 نفر نمی‌رسید، اما به لطف الهی این آمار در مهد قرآن به بیش از چهار هزار نفر رسیده است. مؤسسات قرآنی دیگری نیز در سراسر کشور هستند که در زمینه حفظ فعالیت می‌کند و این نشان‌دهنده عزم جامعه قرآنی به حفظ قرآن است.
چاووشی درباره آزمون ترنم وحی، اضافه کرد: این آزمون در استمرار فعالیت‌های آموزشی مهد قرآن است. آزمون مقاطع پایین‌تر در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها انجام می‌شود، اما آزمون حافظان کل به صورت نهایی و متمرکز انجام می‌شود که 11 دوره آن تاکنون برگزار شد. یازدهمین دوره آن نیز از 21 تا 24 مردادماه در شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان انجام می‌شود.

مسن‌ترین افراد شرکت‌کننده در این آزمون، خانم دارابی با 58 سال از شیراز و کم سن‌ترین از مهد قرآن قزوین با نام محمدرضا شهسواری است.


وی ادامه داد: در کنار آن نیز نهمین همایش مدیران شعب سراسر کشور برگزار می‌شود که طی آن به مباحث آموزشی، اداری و تشکیلاتی مهد قرآن پرداخته می‌شود. ترنم وحی آزمون است نه مسابقه. مسابقات زیادی در سطح کشور انجام می‌شود، اما در مهد قرآن با توجه به اینکه قرآن‌آموزان آموزش می‌بییند، این مرحله‌ای برای سنجش آنهاست که هر حافظ قرآن با خود سنجیده می‌شود.
مدیر مؤسسه مهد قرآن اضافه کرد: 296 حافظ کل قرآن در مرحله استانی و مقدماتی این استان از 15 استان و 25 شهرستان حضور پیدا کردند. همچنین نمرات افراد شرکت‌کننده در آزمون کتبی حفظ و ترجمه قرآن که حد نصاب را کسب کردند، از سوی دفتر مرکزی مهد قرآن مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 122 نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند. همچنین این دوره از مسابقات با داوری دو تیم از داوران در بخش آقایان و یک تیم داوران در بخش بانوان متشکل از اساتید بین‌المللی و ملی قضاوت می‌شود. در نهایت افرادی که حدود 80 درصد آزمون شفاهی و کتبی را کسب کنند گواهینامه و هدایای ویژه دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: مسن‌ترین افراد شرکت‌کننده در این آزمون، خانم دارابی با 58 سال از شیراز و کم سن‌ترین از مهد قرآن قزوین با نام محمدرضا شهسواری است. همچنین در آزمون ترنم وحی نیز برنامه‌ریزی شد تا مجمع حافظان کل قرآن در مهد قرآن ایجاد شود که با صحبتی که با استاد شهریار پرهیزکار داشتیم، به دلیل اینکه وی شاخص‌ترین حافظ قرآن ایران بود، این مجمع حافظان با عنوان شهریار پرهیزکار نامگذاری شد. همچنین آیین‌نامه و اساسنامه آن تا حدودی تهیه شد و امید داریم به زودی بتوانیم این را راه‌اندازی کنیم.
چاووشی افزود: مهد قرآن همکاری‌های مشترکی با نهادهای مختلف سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت ارشاد، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه داشته و دارد. همچنین این گواهینامه‌های حافظان با تأیید و امضای رؤسای قرآنی ادارات صادر می‌‌شود.

تقلیل جوایز برگزیدگان به نیم سکه
در ادامه این جلسه، سیدمحمود چاووشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره آزمون سه مرحله‌ای که برای حافظان کل قرآن مؤسسه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی که از سوی هیئت علمی شده است، مقرر شد برای افرادی که حافظ قرآن در مهد قرآن هستند، اما توانایی حضور در آزمون تک‌مرحله‌ای ترنم وحی را ندارند، این امکان فراهم شود که در این آزمون که در طول سال و طی سه مرحله انجام می‌شود، شرکت کنند. همچنین گواهینامه و جوایز برگزیدگان این آزمون نیز متفاوت با آزمون ترنم وحی است.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان بهره‌مندی از خروجی این طرح، اضافه کرد: 99 درصد از حافظان قرآن این مؤسسه از مربیان مهد قرآن هستند یا از دست‌اندرکاران و نیروهای اجرایی شعب مؤسسه هستند و از ظرفیت حافظان کل در مهد قرآن استفاده می‌شود.
علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی در خصوص جوایز برگزیدگان این دوره از آزمون، اظهار کرد: به حافظان کل قرآن که حفظ آنها همراه با استانداردهای لازم باشد، سال گذشته تمام سکه بهار آزادی اعطا می‌شد، اما به دلیل شرایط اقتصادی، نیم سکه اعطا می‌شود.
انتهای پیام

captcha