جهاددانشگاهی پرچمدار توسعه فرهنگی و علمی كشور است
کد خبر: 3831563
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

جهاددانشگاهی پرچمدار توسعه فرهنگی و علمی كشور است

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی فارس با اشاره به توانمندی‌های این نهاد انقلابی گفت: جهاددانشگاهی پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ فرهنگی و علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، بعدازظهر امروز، 9 مردادماه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تشكیل این نهاد انقلابی گفت: جهاددانشگاهی به ‌عنوان یکی از اولین‌ نهادهای شکل‌گرفته به فرمان حضرت امام خمینی(ره) پیشکسوت و پرچمدار تولید و توسعه‌ فرهنگی و علمی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینكه جهاد دانشگاهی نهادی با هدف‌های بزرگ و با کارهای برجسته است، افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه¬ای با توانایی منحصر به فرد پس از 40 سال توانسته گام‌های خوبی را جهت ارتقای توان علمی کشور و توسعه فرهنگی بردارد.

بابایی با تصریح اینكه این نهادِ برخاسته از انقلاب اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های عظیمی است که آن را نسبت به همه سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها متفاوت ساخته است، گفت: امروز این نهاد ثابت کرده است که در هر زمینه‌ای که وارد شده است توانسته افتخارات ارزشمندی را کسب كند.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌ بخش‌های مختلف این نهاد انقلابی پرداخت و گفت: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی به منظور انجام و گسترش پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای به عنوان پل ارتباطی بین صنعت، جامعه و دانشگاه فعالیت می‌كند.

وی اظهار كرد: این نهاد در حوزه‌ پژوهشی نیز می‌کوشد تا به واسطه‌ برخورداری از تیمی قوی، تحقیقات انجام شده را به فناوری تبدیل کرده و در این رابطه عمدتاً پژوهش‌های کاربردی مدنظر نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد توجه قرارداده و دنبال کرده است.

بابایی یادآور شد: زمینه‌های فعالیت پژوهشی این نهاد در کشور عمدتاً به حوزه‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، برق و الکترونیک، مخابرات، مواد معدنی، زیست فناوری، دانش و فناوری نانو، مطالعات انسانی و اجتماعی و خدمات پزشکی به عنوان حوزه‌های اصلی و زمینه‌های جدید فعالیت نیز به حوزه‌هایی نظیر مولدهای برق، UPSهای صنعتی، طراحی دکل‌های حفاری نفت، طراحی و ساخت لوله‌های مغزی سیار چاه‌های نفتی، تبدیل نفت سنگین به سبک و ... معطوف شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان فارس تأكید كرد: جهاددانشگاهی یکی از موفق‌ترین نهادها در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی است که وجود 13هزار و 51 طرح کاربردی و 498 اختراع و اجرایی کردن شمار زیادی از طرح‌ها و ایده‌ها در بخش‌های مختلف گواه این مدعا است.

راه‌اندازی پژوهشكده سلامت

وی در ادامه توانمندی‌ها و فعالیت‌های شاخص معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس را برشمرد و گفت: راه‌اندازی کلینیک و پاراکلینیک تخصصی،‌ آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک،‌ مرکز مشاوره روانشناسی، ژنتیک و ‌ دفتر مطالعات راهبردی و ارزیابی تأثیر (اتاف) از جمله این توانمندی‌ها هستند.

بابایی همچنین از راه‌اندازی پژوهشكده سلامت در آینده خبر داد و گفت: ایجاد برند تخصصی در مطالعات اجتماعی سلامت در استان، دفاتر ستاد تسهیلگری (اعلام آمادگی جهت مدیریت دفاتر تسهیلگری در شیراز)، راه‌اندازی و توسعه واحد تولیدی اسانس گل محمدی، واحد تولیدی کانکریت و ابسلوت گل محمدی، تولید و افزودن اسانس گونه‌های دیگر گیاهان دارویی به خط تولید و راه‌اندازی مرکز رشد فناوری سلامت از دیگر چشم‌اندازهای معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی هستند.

وی همچنین به فعالیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی اشاره كرد و گفت: فعالیت فرهنگی در جهاددانشگاهی از نخستین روزهای شكل‌گیری این نهاد آغاز شده و طی چهار دهه فعالیت، كارنامه درخشانی از طرح‌ها و برنامه‌های بدیع و موثر فراهم شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: از همان ابتدا جهاددانشگاهی بر مبنای اهداف خود و با عنایت به مفاد اساسنامه كوشش نظام‌مند فرهنگی در دانشگاه‌ها را به عنوان گسترده‌ترین حوزه فعالیت‌های خود برگزید و مخاطب اصلی خود را در محیط‌های دانشجویی، مطابق سرفصل‌گزینی، هدف‌گزاری و برنامه‌ریزی دامنه‌دار جست‌وجوكرده ‌است.

وی گفت: اصل بنیادین این حوزه در همه ابعاد یاد شده، تكیه و توجه جدی به مبانی علمی و مطالعات نظری در تدوین برنامه‌ها و طرح‌های خودجوش دانشجویی و جذب مشاركت آنان در فعالیت‌های فرهنگی بوده است.

به گفته بابایی، این نهاد علاوه بر رویكرد تخصصی در فعالیت‌ها از طریق ایجاد مراكز ویژه و حفظ روند رو به رشد فعالیت‌های جاری، افتخار طراحی و ابداع ده‌ها جشنواره و برنامه سراسری و بین‌المللی را كسب كرده است.

رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فكری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان، بخصوص دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی كشور، رویكرد اساسی و تعیین ‌شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جهاددانشگاهی است.

زمینه‌های اصلی فعالیت فرهنگی در جهاددانشگاهی

وی با اشاره به محورها و زمینه‌های اصلی فعالیت فرهنگی در جهاد دانشگاهی، گفت: تعمیق گرایش و باورهای دینی وآگاهی سیاسی نسل جوان ‌به‌ویژه دانشجویان، تبلیغ و ترویج ‎آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب برای مقابله با گسست نسلی و تهاجم فرهنگی،‌ رشد خلاقیت و پرورش استعدادهای هنری و ادبی نسل جوان به‌ویژه دانشجویان و تقویت مشاركت فعال جوانان به‌ویژه دانشجویان در مسائل سیاسی و اجتماعی كشور از جمله زمینه‌های اصلی فعالیت‌های فرهنگی در این نهاد هستند.

بابایی با بیان اینكه فعالیت‌های‌ فرهنگی‌ جهاددانشگاهی به‌ شش سر فصل‌ فرهنگی‌ هنری‌، دینی‌ ـ قرآنی، فرهنگی‌ ادبی‌، كتاب‌ و كتابخوانی، سیاسی‌ اجتماعی‌ و فعالیت‌های فراغت، تفكیك‌ شده‌ است‌، گفت:‌ جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی با راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های قرآنی و دو خبرگزاری مهم و تأثیرگذار، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرکز افکارسنجی (ایسپا)، اداره فعالیت‌های دینی، هنری و ادبی، کانون تخصصی قرآن و هنرهای تجسمی، گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی و سازمان انتشارات، به شکل زیرساختی تلاشی گسترده را دنبال کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس، برگزاری جشنواره تجسمی قرآن و هنر «شهود قدسی»، اجرای برنامه‌های ملی، برگزاری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، راه‌اندازی مرکز آفرینش‌های ادبی دانشجویان حافظ، و راه‌اندازی مرکز تخصصی قرآن و هنر «شمیم آسمان» را از جمله فعالیت‌های فرهنگی این نهاد بیان كرد.

وی همچنین از راه‌اندازی پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع دستی در آینده خبر داد و گفت: این پارک به عنوان پارک ملی علم و فناوری در حوزه علوم انسانی و صنایع خلاق فرهنگی با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فرهنگی و هنری و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری‌های فرهنگی و توسعه بازار شركت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ها تاسیس خواهد شد.

بابایی اضافه كرد: این پارک محصول همکاری مشترک میان جهاددانشگاهی استان فارس و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌دستی وابسته به جهاددانشگاهی است که به‌منظور تبدیل ایده‌های نو در حوزه‌هایی همچون صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های تصویری و علوم انسانی به محصول و فناوری‌های نوین، در استان شروع به کار خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی توسط این نهاد در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد و گفت: این اقدام با هدف  با پنج هدف اصلی شامل برقراری ارتباط منظم و منطقی و مستمر بین بدنه کارشناسی و نخبگان جامعه با مجموعه دولت و نظام، حرکت در مسیر توزیع عادلانه و منصفانه خدمات بین مردم، انتشار دیدگاه‌های تخصصی کارشناسان خبره، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و فرهنگی جهاددانشگاهی و تولید و انتشار محتوای فاخر در حوزه‌های فرهنگ، فناوری و آموزش‌های مهارتی، انجام می‌شود.

بابایی اظهار کرد: تلویزیون اینترنتی جهاددانشگاهی یا IPTV این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد که بتوانند برنامه‌ تلویزیونی خود را از میان یک مرجع بزرگ انتخاب و در بستر اینترنت، تلویزیون هوشمند و اپلیکیشن، تماشا کنند.

وی در ادامه به فعالیت‌های آموزشی این نهاد انقلابی اشاره كرد و گفت: جهاد‌دانشگاهی با پشتوانه چهار دهه تجربه علمی و عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به روز، در سراسر کشور فعالیت آموزشی دارد و قادر به ارائه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ‌در سطح کشور است.

رئیس جهاددانشگاهی فارس تأكید كرد: آموزش‌های جهاددانشگاهی با هدف توسعه منابع‌ انسانی و متناسب سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی‌کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارآیی‌های لازم برای پذیرش و ایفای موثر وظایف اجتماعی و شغلی کسب شود.

به گفته وی، از مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیت‌های آموزشی در جهاددانشگاهی جنبه کاربردی و روزآمدی این آموزش‌ها و نیز فرایند مستمر اصلاح آن‌ها بر اساس شرایط روز و نیازهای خاص است.

وی با تصریح اینكه آموزش‌های جهاددانشگاهی به چند بخش تقسیم می‌شوند، گفت: - آموزش علمی- کاربردی (مقاطع کاردانی، کارشناسی) و آموزش‌های‌ تخصصی پیشرفته، تخصصی‌‌ و آموزش‌های عمومی- مهارتی کوتاه مدت ویژه فراگیران آزاد و کارکنان دستگاه‌های اجرایی از جمله فعالیت‌های آموزشی این نهاد هستند.

نقش آموزش‌های کوتاه‌مدت

بابایی با بیان اینكه امروزه نقش آموزش‌های کوتاه‌مدت در ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی بسیار شاخص است، گفت: آموزش در حوزه‌های تخصصی و تخصصی پیشرفته از حلقه‌های مفقوده آموزش کشور است.

وی افزود: جهاددانشگاهی با مطالعه و بررسی دقیق نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه از جمله متخصصین امر مبادرت به طراحی و اجرای دوره‌های تخصصی پیشرفته، تخصصی‌‌ كرده تا بخشی از نیازهای آموزشی پیشرفته را فراهم سازد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: در همین راستا این نهاد با بهره‌مندی از تجربیات ارزشمند، کادر آموزشی مجرب، به‌کارگیری فناوری روز و برخورداری از 12 مرکز تخصصی آموزش کوتاه مدت متعهد در استان و استفاده از تجارب ارزشمند پژوهشی خود در زمینه آموزش های کوتاه مدت فعالیت های گسترده و چشمگیری داشته و با آموزش سالانه حدود120 هزار نفر فراگیر به عنوان گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور، رشد علمی را متعهدانه و تخصصی دنبال کرده و همواره تلاش داشته که آموزش‌هایی منجر به مهارت افزایی و کارآفرینی داشته باشد.

بابایی، طراحی، تدوین و تصویب عنوان دوره در گروه‌های مختلف آموزشی تخصصی؛ مجری‌ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی ویژه کارکنان دولت در سطح کشور؛‌ مجری برگزاری دوره‌های آموزشی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور؛ به کارگیری فن‌آوری‌های آموزشی روز و برخورداری از سامانه یکپارچه آموزش‌های مجازی؛ متولی برگزاری دوره‌های آموزشی بدو استخدام ویژه کارکنان دستگاهه‌ای اجرایی دولتی و خصوصی؛ عقد قرارداد و تفاهم نامه با سازمانها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی؛ ارائه فعالیت‌های آموزشی دانش‌محور، مهارت محور، پژوهش‌محور، شغل محور و محصول محور و انجام مستمر نیازسنجی در سطح جامعه و دستگاه‌های اجرایی و تدوین دوره‌های جدید بر اساس نیاز بازار کار را از جمله توانمندی‌های این بخش از جهاددانشگاهی عنوان كرد.

برگزاری آزمون (كاركنان بانك تجارت، گردشگری، مربیان نهضت سواد آموزی، استخدامی گازبان شركت گاز استان فارس، استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی توسط جهاد دانشگاهی در كل كشور و آزمون استخدامی آتش نشانی در پیش رو...)؛ مجری برگزاری دوره های آموزش بدو استخدام كاركنان شركت گاز پارس جنوبی SPGC (دو دوره)؛ برگزاری دوره‌های ضمن خدمت كاركنان دولت در سطح استان (كارگاه های آموزشی مالیات بر ارزش افزوده، شركت پست، سازمان فنی و حرفه ای، شهرداریها و دهیاران و ...)؛ برگزاری دوره آموزشی كمك پرستاری در استان بوشهر با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی؛‌ برگزاری دوره‌های پرورش استعداد و خلاقیت كودكان و نوجوانان با همكاری دانشگاه صنعتی شریف؛‌ تاسیس مرکز آموزش و فرآوری تخصصی گوهرسنگ‌ها‌؛ تأسیس مرکز آزمون، آموزشهای الکترونیکی، نمایندگی آزمون‌های تخصصی زبان؛ تشکیل گروه و تدوین دوره‌های تخصصی اشتغال محور و مهارت محور؛ راه‌اندازی مرکز آموزشی فن‌آوری سلامت و مجری آموزش سامانه تدارکات الکترونیک دولت از دیگر مواردی بود كه وی از آن‌ها یاد كرد.

وی در ادامه به فعالیت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان (ستفا) ذیل این نهاد اشاره كرد و گفت: در حوزه‌ اشتغال و کارآفرینی با توجه به دغدغه‌های اشتغال در کشور، جهاددانشگاهی با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاه‌های مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیت‌ها، شناسایی افراد علاقه‌مند و توانمند و ارائه‌ی آموزش‌های لازم، در زمینه‌ی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری داشته باشد.

بابایی به توانمندی‌های این سازمان اشاره كرد و گفت: ایجاد طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی در زمینه کارآفرینی و تجاری سازی کسب وکار و مشاغل خانگی؛ برگزاری دوره‌های توانمندسازی تخصصی و ارائه خدمات مشاوره تخصصی در زمینه کارآفرینی، مهارت‌آموزی و تجاری‌سازی و مشاغل خانگی؛ طراحی و تدوین دوره مهارت‌های توانمندسازی عمومی و تخصصی (خدماتی، صنعتی، کشاورزی)؛ ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی؛‌ اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از جمله توانمندی‌های سازمان مذكور هستند.

وی با بیان اینکه در آینده نیز تلاش داریم تا 8 مركز نوآوری و شكوفایی دیگر را در سطح استان فارس راه‌اندازی كنیم، گفت: با توجه به دغدغه‌های اشتغال در کشور، جهاددانشگاهی با انعقاد قراردادهای مختلف با دستگاه‌های مرتبط، تلاش کرده که با برندسازی و تولید بدون کارخانه با شناسایی کار و مزیت‌ها، شناسایی افراد علاقه‌مند و توانمند و ارائه‌ی آموزش‌های لازم، در زمینه‌ی تولید و ارتباط آن با بازار کمک شایان و موثری داشته باشد.

انتهای پیام

captcha