آیت‌الله مشکینی اسوه اخلاق بود
کد خبر: 3831492
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

آیت‌الله مشکینی اسوه اخلاق بود

گروه معارف ــ نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: آیت‌الله مشکینی اسوه اخلاق بود و از خصوصیات برجسته ایشان می‌توان به ساده‌زیستی، زهد، تقوی، پارسایی، داشتن بینش سیاسی عمیق و عمل به تکلیف الهی اشاره کرد.

سالگرد ارتحال آیت‌الله مشگینی در مشگین‌شهر برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، صبح امروز، نهم مردادماه در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی در مسجد امیرالمؤمنین(ع) مشگین‌شهر به تشریح شخصیت برجسته سیاسی و مذهبی آن مرحوم پرداخت و گفت: آیت‌الله مشکینی اسوه اخلاق بود و از خصوصیات برجسته ایشان می‌توان به ساده‌زیستی، زهد، تقوی، پارسایی، داشتن بینش سیاسی عمیق و عمل به تکلیف الهی اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به تألیف ده‌ها جلد کتاب جامع توسط آن مرحوم جایگاه علمی و دینی آیت‌الله مشکینی را در کشور بسیار قابل توجه دانست.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به تببین نقش علما در جامعه پرداخت و مقابله با بدعت و خرافه‌گری و مبارزه با ظلم و ناعدالتی را از جمله وظیفه خطیر روحانیون و علما بیان کرد و گفت: اختلاس و رشوه ریشه در فرهنگ عمومی جامعه دارد و علما باید در فرهنگ‌سازی این زمینه و جلوگیری از رشد این‌گونه بدعت‌ها در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

امام جمعه اردبیل همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه روزافزون شهرستان مشگین‌شهر در زمینه‌های مختلف عمرانی، صنعتی و گردشگری از تلاش‌های فرماندار این شهرستان قدردانی کرد.

همزمان با سالروز ارتحال آیت‌الله مشکینی از سردیس آن مرحوم در خیابان آیت‌الله مشکینی مشگین شهر رونمایی شد.

یادآور می‌شود؛ آیت‌الله «علی‌اکبر فیض» معروف به آیت‌الله مشکینی در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای اَلنی از توابع مشکین‌شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود. وی در درس‌های خارج فقه و اصول آیات عظام بروجردی(ره) و محقق داماد(ره) شرکت کرد و در نجف اشرف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب شد و در درس خارج امام خمینی(ره) حضور یافت. آیت‌الله مشکینی، کتاب‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون علوم اسلامی تالیف و منتشر کرد که از جمله می‌توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات‌الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان(کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصارالجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی در ۲ جلد) اشاره کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله مشکینی در مسئولیت‌های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آن‌ها می‌توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد. وی هشتم مردادماه ۱۳۸۶ دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام

captcha