لزوم دفاع عالمانه از فرهنگ اسلامی/ کانون خانواده مرکز توجه استکبار است
کد خبر: 3830976
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴

لزوم دفاع عالمانه از فرهنگ اسلامی/ کانون خانواده مرکز توجه استکبار است

گروه معارف ــ معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند در بخش فرهنگ عمومی و اخلاق اسلامی جامعه اثرگذار باشند و عقاید شیعی را مقاوم‌سازی کنند، گفت: کانون خانواده مرکز توجه جوامع استکباری است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدمحمد واحدی، معاون ارتباطات و امور حوزه‌های علمیه خواهران قم در نشست هم‌اندیشی مدیران اوقاف و امور خیریه و مدیران مدارس علمیه خواهران استان مرکزی که روز گذشته، 7 مردادماه، در اراک برگزار شد، از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به منظور فرهنگ‌سازی برای توسعه موقوفات حوزه‌های علمیه خواهران تقدیر کرد و گفت: بی‌شک فرهنگ‌سازی در ابعاد مختلف می‌تواند به رشد بیشتر حوزه علمیه خواهران در استان سرعت ببخشد.

وی با بیان اینکه جایگاه عالمان دینی در جامعه امروز ویژه است، افزود: در روایات مختلف در توصیف و تبیین جایگاه عالمان دین فرمایشات بسیاری شده است، هیچ جایگاهی به جایگاه عالمان دینی نمی‌رسد، امروز جامعه ما با جنگ نرم دشمنان اسلام مواجه است در صورتی‌ که جایگاه جنگ فرهنگی و تهاجم‌ها سال‌های قبل از سوی رهبری هشدار داده شده است.

حجت‌الاسلام واحدی تأکید کرد: تنها کسی می‌تواند در عرصه مبارزات با دشمن وارد شود و میادین را به آنان تنگ گیرد که دفاع عالمانه از فرهنگ اسلامی داشته باشد، در این برهه زمانی جایگاه عالمان دین ویژه است آنان جنگ تمام‌عیار با دشمنان و جوامع استکباری را آغاز کردند و این جنگ روز به روز گسترده‌تر شده و میادین تنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: امروز دنیا و جوامع استکباری برای تسخیر کشورها و فرهنگ‌ها از بانوان و دختران آن جامعه استفاده می‌کنند، هر جا قصد فتح‌الفتوح داشته و فرهنگ کشوری را نشانه گرفتند برای رسیدن به اهداف از زنان شروع کردند؛ لذا کشور ما نیز از این توطئه استکبار جهانی مستثنا نیست.

توجه ویژه به جایگاه حوزه علمیه خواهران

حجت‌الاسلام واحدی بیان کرد: طراحی دشمن برای تغییر فرهنگ والای شیعی، راه نفوذ در زنان مادران و بانوان جامعه است، با این نگاه دشمنان، نگاه به جایگاه عالمان زن ویژه است از همان مسیری که دشمن حمله می‌کند ما هم باید دفاع و هم حمله کرده و عرصه را برای آنان تنگ کنیم، برای تحقق این امر مطلب می‌طلبد که به جایگاه حوزه علمیه خواهران در این مبارزه فرهنگی توجه ویژه شود.

وی گفت: به برکت خون شهدا، وجود امام راحل و رهبری مقام معظم رهبری، حوزه علمیه خواهران تأسیس و گسترش مناسبی پیدا کرده است اگرچه عمر این حوزه علمیه به سه دهه هم نمی‌رسد، اما در حوزه‌های مختلف علمی پژوهشی توفیقات قابل توجهی کسب کرده است. حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند در بخش فرهنگ عمومی و اخلاق اسلامی جامعه اثرگذار باشند و می‌توانند عقاید شیعی را مقاوم‌سازی کنند چراکه کانون خانواده مرکز توجه جوامع غربی و استکباری است و آنان سرمایه‌گذاری در گسست خانواده‌های اسلامی را در دستور کار دارند، آنان قصد دارند از تقدس واژه مادر در نسل‌های آینده بکاهند.

حجت‌الاسلام واحدی با تأکید بر اینکه خانواده در روایات ما از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار است و حوزه علمیه خواهران تمام تلاش خود را می‌کند تا این ارزش باقی بماند اظهار کرد: برای تقویت حوزه‌های علمیه خواهران باید فرهنگ وقف در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

توسعه وقف‌های مشارکتی

حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در این نشست، گفت: در حوزه موقوفات تجارب موفقیت پشت سر گذاشته شده است تشکیل انجمن‌های یاوران وقف در ۱۰ کارگروه می‌تواند به توسعه امور وقفی در بخش‌های مختلف کمک کند.‌ هم‌اکنون در حال رایزنی با دانشگاه‌ها و بهزیستی جهت توسعه وقف‌های مشارکتی هستیم اما اولویت ما برای توسعه وقف‌های مشارکتی حوزه علمیه خواهران است.

حجت‌الاسلام دلاوری برگزاری جلسه هم‌اندیشی را آغازی برای مشارکت بیشتر بین اداره کل اوقاف و حوزه علمیه خواهران دانست و گفت: دفاع از حقوق موقوفات توسط دادگستری جای تقدیر دارد، پیشنهاد می‌شود موقوفات مربوط به حوزه علمیه هیئت امنایی اداره شود اداره کل اوقاف حساسیتی روی اداره موقوفات ندارد، تمامی فعالان این حوزه نماینده رهبری در اداره موقوفات هستند و سعی دارند به نیت واقف آن جامه عمل پوشانده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه در زمینه‌های مختلف گام‌های خوبی برداشته و شاهد نتایج آن در استان هستیم، اظهار کرد: تا قبل از مرحوم آسید ابوالحسن اصفهانی، نظام هدفمند وجوهات شرعی به صورت امروزی وجود نداشت. متأسفانه در برهه‌ای از زمان همچون نادرشاه، قاجاریه، پهلوی به ویژه پهلوی دوم موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه دست‌خوش هجمه قرار گرفت که اسناد آن در کتابخانه ملی و سازمان اوقاف موجود است. در زمان پهلوی دوم موقوفات را در قالب اصلاحات ارضی به کشاورزان بخشیدند.

وی ادامه داد: ما یکی از بزرگترین موقوفات حوزه علمیه را داریم که فقط سند مالکیت آن در اختیار ماست، بالغ بر ۶۰ روستا اعم از شش دانگ، سه دانگ و یک‌و‌نیم دانگ به بالا در شهرستان‌های خنداب، اراک و شازند موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه هستند که وقف‌نامه‌های آنان را بیش از ۵۰ نفر از مراجع، علما و مجتهدین همچون امام راحل، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی حاشیه‌نگاری کرده و بر موقوفات عریضه‌نویسی داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصویب شد موقوفات جهت انجام نیات واقفان به اوقاف باز گردد و اسناد قبلی در اختیار کشاورزان ابطال شود، اسناد در اختیار باطل شد اما مستاجرین از وقف و موقوفات تمکین نکردند که امروز در استان و کشور با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه هستیم، با فعال شدن معاونت امور خیریه در سازمان اوقاف می‌توان اقدامات موثرتری در حوزه امور خیریه اوقاف برداشت.

یادآور می‌شود، تقدیر از هیئت امنای برتر مدارس علمیه خواهران و انتخاب اعضای انجمن استانی یاوران وقف با هدف ایجاد وقف‌های جدید با موضوع ایجاد و توسعه مدارس علمیه خواهران از برنامه‌های جانبی بود.

انتهای پیام

captcha