تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های قرآنی بومی در محلات
کد خبر: 3823502
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های قرآنی بومی در محلات

گروه فعالیت‌های قرآنی - فعال قرآنی شهرستان محلات گفت: چرا وقتی می‌توان از ظرفیت بومی استفاده کرد اصرار داریم که حتما از بیرون از شهر قاری دعوت کنیم؟ اگر یک‌دهم خرج‌هایی که برای دعوت قاری و استاد به شهر انجام می‌شود در همین شهر هزینه می‌شد امروز اوضاع این نبود، وقتی تمام کرسی‌ها را در اختیار قاری غیر بومی قرار می‌دهیم، قاریان بومی کجا تلاوت کنند؟

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدرضا فیضیان، فعال و استاد قرآن روز گذشته نهم تیرماه در گردهمایی قرآنیان محلات و دیدار با مسئولین متولی قرآن که در سالن جلسات دفتر امام جمعه برگزار شد، بعنوان نماینده موسسه آل‌‌طه و مجمع حافظان و قاریان محلات ضمن تشکر ویژه از امام جمعه محلات به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ از جامعه قرآنی محلات اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار‌های مختلف بر روی حفظ و قرائت قرآن کریم تأکیدات فراوانی داشتند و از آن زمان شاهد کم‌کاری ارگان‌های متولی این امر بودیم. موسسه آل‌طه از سال 96 به همت دو خانواده خیر و قرآنی محمدی و عرب راه‌اندازی شد، مدیران این موسسه حافظ کل قرآن هستند و همسرانشان نیز در امور قرآنی مشارکت فعال دارند، تخصص در حوزه فعالیت باعث شده که این موسسه طی بیش از یک سال فعالیت‌های چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مهد کودک قرآنی در این موسسه افزود: قریب به 200 نفر امروز در این موسسه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال آموزش هستند، این موسسه افتخار دارد که کلاس‌های مختلف قرآنی در سطح شهر و مساجد دارد و آموزش قرآن صرفا در یک مکان خاص انجام نمی‌گیرد. اردوهای مختلفی از جمله قم، نمایشگاه کتاب انجام شده و اردوی مشهد نیز در پیش است، این موسسه هم اکنون با حمایت 100 درصدی خیرین قرآنی اداره می‌شود.

فیضیان با تشریح سوابق مجمع حافظان و قاریان تصریح کرد: مجمع از سال 1387 توسط رئیس وقت ارشاد تشکیل شد و طی سال‌های متمادی حدود 100 قاری به صورت تخصصی آموزش و تحویل جامعه قرآنی شهر کرده است و قراء کنونی محلات نیز خروجی‌های مجمع حافظان و قاریان هستند. تاکنون 3 سایت بین‌المللی قرآنی راه‌اندازی کردیم که 2 سایت به دلیل مشکلات مالی غیر‌فعال و یک سایت با نام آوای قرآن نیز به همت فعالین مجمع اکنون در دست طراحی است؛ استعداد‌های خوبی در مجمع شناخته و بکارگیری شدند، طراح سایت و ربات قرآنی ما در تلگرام دو تن از فعالین مجمع هستند که از تخصص خود برای امور قرآنی استفاده کردند.

وی با اشاره به ادغام مجمع حافظان و قاریان و موسسه قرآنی آل‌طه ادامه داد: اعضاء مجمع و موسسه آل طه اعتقاد دارند که با کار گروهی می‌توان قوی‌تر عمل کرد و اساسا کار جزیره‌ای مشکل موسسات قرآنی است که در جلسات گذشته توسط امام جمعه محلات بر روی آن تأکید شده است. هدف این جلسه رایزنی و همکاری با ادارات است، مجمع و موسسه هر دو از فرمانداری مجوز فعالیت دارند و مشکلی در این زمینه ندارند.

این فعال قرآنی با تأکید بر لزوم ترویج حفظ قرآن از منبرهای مساجد تشریح کرد: در برگزاری مسابقات قرآنی ضعف وجود دارد، امسال یک شب قبل از مسابقه توسط اوقاف به حفاظ اطلاع داده شد، یک حافظ در یک شب نهایتا چند جزء می‌تواند مرور کند؟ در بحث آموزش از اوقاف انتظاری نیست اما حداقل می‌خواهیم همان مسابقات را به نحو احسن برگزار کند، ما برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای نظارت بر فعالیت‌های قرآنی توسط ارشاد و بدون اطلاع جامعه قرآنی افزود: انجمن قرآن و نهج‌البلاغه در زمان مدیریت آقای رحیمی بر ارشاد محلات ایجاد شد و اکنون خبری از آن نیست. سال گذشته در جلسه‌ای در فرمانداری محلات گفتند که باید 100 نفر خانم و 100 نفر آقا جهت پر کردن فضای سالن مسابقات به مرکز استان بفرستید، این سیاه لشکر جمع کردن‌ها به چه کاری می‌آید؟ این‌ها درد است.

فیضیان با تأکید بر لزوم تخصص مسئولین در این حوزه گفت: چرا وقتی می‌توان از ظرفیت بومی استفاده کرد اصرار داریم که حتما از بیرون شهر قاری وارد کنیم؟ اگر یک دهم خرج‌هایی که برای واردات قاری و استاد به شهر انجام می‌شود در همین شهر هزینه شود امروز اوضاع این نبود. وقتی تمام کرسی‌ها را در اختیار قاری غیر بومی قرار می‌دهیم، قاریان بومی کجا تلاوت کنند؟ انسجام میان موسسات و کار قرآنی متمرکز از دیگر دغدغه‌های ما است، از ادارات می‌خواهیم اگر تخصص قرآنی ندارند لااقل در تصمیم‌گیری‌ها مشاوره بگیرند.

انتهای پیام

captcha