کم کردن مراجعه مردم به نهادهای دولتی از مفاسد جلوگیری می‌کند
کد خبر: 3823302
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲

کم کردن مراجعه مردم به نهادهای دولتی از مفاسد جلوگیری می‌کند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: باید تا حد امکان مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌ها را به حداقل رساند و کم کردن مراجعه مردم از مفاسد جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایکنا از کرمان، به نقل از ثبت اسناد و املاک استان کرمان، رضا طالبی‌زاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان دیروز یکشنبه، 9 تیر با اشاره به اینکه قدمت پرونده‌های ثبتی در استان کرمان به 70 سال قبل باز می‌گردد، گفت: این پرونده‌ها در گذشته به‌طور سنتی نگهداری می‌شد و اکثر این پرونده‌ها در معرض فساد و تخریب بودند.
وی با بیان اینکه بایگانی‌های ما به بایگانی ریلی مجهز شده‌اند، افزود: بهترین مکان به بایگانی پرونده‌ها و اسناد تخصیص داده‌ شده و به سیستم اعلان و اتفای حریق مجهز شده‌اند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهمی که در سه سال اخیر در استان کرمان انجام شده اسکن و آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها بوده است، بیان کرد: بیش از 30 میلیون برگ سند در استان کرمان وجود دارد که تا پایان سال 97 بیش از 22 میلیون از این اسناد اسکن و آرشیو الکترونیکی شده است.
وی با بیان اینکه با این اقدام جلوی جرایمی از قبیل جعل، سرقت و زمین‌خواری گرفته می‌شود، افزود: اسکن و آرشیو الکترونیکی اسناد در چهار شهرستان دیگر استان هنوز باقیمانده که امیدواریم تا پایان امسال با تأمین اعتبار تمامی اسناد ثبتی استان کرمان اسکن و آرشیو شود.
طالبی‌زاده با اشاره به اینکه با این اقدام دیگر نیازی نیست که ارباب رجوع به بایگانی مراجعه کند، اظهار کرد: در ادارات ثبت منطقه 1 و 2 کرمان گردش فیزیکی پرونده به‌طور کلی حذف شده است.
وی با بیان اینکه تمامی نامه‌ها از مراجع قضایی به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌شود، بیان کرد: سال گذشته 405 هزار استعلام به‌صورت الکترونیکی توسط ادارات ثبت استان انجام شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر شش شهرستان استان کرمان فاقد اداره ثبت هستند، گفت: تاسیس اداره ثبت نیازمند چارت سازمانی است و این کار برعهده ما نیست.
وی با بیان اینکه هر اداره ثبتی نیازمند حداقل 9 کارمند است، افزود: ثبت هم مانند تشکیلات قضایی از اهمیت خاصی برخوردار است و نیازمند نیروهای متخصص و کاردان هستیم.
طالبی‌زاده با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در شهرستان‌های ریگان، فهرج، رودبارجنوب و عنبرآباد اداره ثبت تأسیس شده است، گفت: از آنجا که نیروی کافی نداشتیم از نیروهای مستقر در ادارات ثبت نزدیک‌ترین محلات برای این ادارات استفاده کردیم و حتی تعدادی از ادارات ما با دو یا سه نفر نیرو و با مشکل در حال کار کردن هستند.
وی با بیان اینکه هر چند برای تاسیس اداره ثبت نیازمند ساختمان و ملزومات اداری نیز هستیم، تصریح کرد: از همه مهم‌تر بحث نیروی انسانی و چارت سازمانی است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه در بحث اصلاحات ارزی و تداخل این زمین‌ها با منابع ملی، کمیسیون رفع تداخلات در جهاد کشاورزی تشکیل و تصمیم‌های خوبی بدون مراجعه به دادگاه گرفته می‌شود، افزود: در بحث مالکیت اراضی ملی 45 درصد ورودی پرونده‌ها مربوط به زمین و مسکن است.
وی با اشاره به ارتقای نظام سلامت اداری در درون قوه قضائیه بیان کرد: در فرمایشات مقام معظم هم به این مسئله تاکید شده است و در برخورد با فساد در درون قوه قضائیه باید اهمیت بیشتری داده و سختگیری بیشتری شود.
طالبی‌زاده با اشاره به اینکه قوه قضائیه مرجع و پناه مردم است، گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از ادارات زیر مجموعه قوه قضائیه است که در آن تشکیلات نظارتی خوبی وجود دارد که مردم می‌تواند هم به‌صورت مکتوب و یا تلفنی تخلفات را اعلام کنند.
وی با بیان اینکه اگر مردم با هر گونه تخلفاتی مواجه شدند حتماً گزارش دهند، افزود: در دفاتر رسمی پرداخت‌های خود را حتماً با کارت‌های بانکی پرداخت کرده و از پرداخت نقدی پرهیز کنند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از راه‌های ارتقای سلامت نظام اداری بستن راه‌های موجود برای بروز تخلفات است، تأکید کرد: باید تا حد امکان مراجعه‌ حضوری مردم به دستگاه‌ها را به حداقل رساند، کم کردن مراجعه مردم از مفاسد جلوگیری می‌کند.
انتهای پیام

captcha