حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب شد
کد خبر: 3805943
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
سخنگوی قوه قضائیه:

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب شد

گروه سیاسی ــ اسماعیلی در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه از انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم به عنوان رئیس دیوان عالی کشور خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میزان، اولین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی جدید قوه قضاییه، ظهر امروز، سه‌شنبه 3 اردیبهشت، برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه در این نشست با تبریک ایام خجسته و بابرکت میلاد حضرت ولی عصر (عج) عدالت گستر جهان هستی، خطاب به اصحاب رسانه، اظهار کرد: خدای بزرگ را سپاسگزارم که بر بنده منت نهاد و از ریاست قوه قضاییه تشکر می‌کنم که به این حقیر اعتماد کرد و و باعث و بانی این شد که توفیق دیدار شما بزرگواران را داشته باشم.

وی با اشاره به اهمیت کار رسانه گفت: اهمیت کار خبرنگاران و اطلاع رسانی و حساسیت و سختی آن، برای بسیاری از آحاد جامعه محرز و مسلم است.

اسماعیلی با قدردانی از اصحاب رسانه در پوشش اخبار مربوط با سیل اخیر در کشور و انعکاس حادثه و همت بلند مردم ایران اسلامی و نیروهای مسلح، سپاه و ارتش، بسیج، جامعه مذهبی و مواکب اربعین و همه کسانی که به امداد سیل زدگان شتافتند، بیان داشت: نقش رسانه‌ها در این انعکاس همبستگی و پیوند عمیق ملت ایران نقشی بی بدیل بود و بنده نیز به نوبه خودم هم به سختی کار شما گواهی می‌دهم و هم از تلاش شما قدردانی می‌کنم.
اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: به نوبه خودم از استاد عزیز، حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی سابق دستگاه قضا که با سابقه متمادی، با درایت، تدبیر و به نحو احسن وظیفه سخنگوی قوه قضاییه را انجام داد، تشکر می‌کنم و آنچه که اتفاق افتاد، بنا به درخواست شخص ایشان بود که از محضر ریاست قوه قضاییه تقاضا نمود که ایشان را از مسئولیت سخنگویی معاف بدارد. ریاست قوه قضاییه هم موافقت نمود. البته همانگونه که اعلام شد، وی کماکان به عنوان معاون اول قوه قضاییه در خدمت رسانی به دستگاه عظیم قضا و مردم و جامعه توفیق حضور دارد و ما از نعمت وجود وی برخوردار خواهیم بود و تنها این بخش از مسئولیت و ماموریت سابق وی به بنده محول شد و ریاست قوه قضاییه ضمن موافقت با تقاضای معاون اول قوه قضاییه، از همه تلاش‌های وی کمال تقدیر و تشکر را داشت.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: در پایان سال ۹۷ و آغاز دهه پنجم انقلاب، شاهد تغییر مدیریتی در عالی‌ترین سطح قوه قضاییه بودیم و آیت الله آملی لاریجانی بعد از قریب به ده سال خدمت توام با توفیق در دستگاه قضا، حسب الامر مقام معظم رهبری مقرر شد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در سنگر جدید، خدمت به نظام و اسلام و انقلاب را ادامه دهد و آیت الله رئیسی که از فرزندان دستگاه قضا و با یک تجربه ممتد در مجموعه قضایی کشور و برخوردار از فقاهت و تجربه و تحصیلات عمیق حوزوی و دانشگاهی و آشنای به زوایای کار در قوه قضاییه بود، از ناحیه مقام معظم رهبری به این سمت منصوب شد.

اسماعیلی با اشاره به نکات قابل توجه در تمایز این انتصاب با انتصاب‌های قبلی، ادامه داد: اولین بار در تاریخ قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اینگونه رقم خورد که رئیس دستگاه قضا از داخل مجموعه انتخاب شد؛ هم نشاط برای همکاران عزیز ما ایجاد کرد و هم نیازمند دوره شناخت نبود و از آغازین روز مسئولیت، کار را با تمام توان و قدرت در دستگاه قضا آغاز کرد.

وی افزود: ویژگی دیگر این انتصاب این بود که آیت الله رئیسی قبل از انتصاب، برنامه پیشنهادی خود را برای دوره مسئولیتش در قوه قضاییه محضر مقام رهبری تقدیم نمود و این برنامه مورد توجه و تایید مقام عظمای ولایت قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در ابلاغ انتصاب نیز به برنامه پیشنهادی ریاست قوه قضاییه و لازم و مفید بودن آن اشاره شد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: داشتن برنامه در مدیریت امروز، مهمترین رکن برای موفقیت یک مدیر در سطوح عالی کشور است و این موضوع اثبات کرد که ریاست قوه قضاییه با برنامه، مسئولیت قوه قضاییه را عهده دار شد.

اسماعیلی تصریح کرد : از برنامه‌ای که آیت الله رئیسی به عنوان برنامه خود به مقام معظم رهبری تقدیم نمود، به عنوان سند تحول قضایی یاد کرد؛ یعنی با اتکا بر داشته‌های قبلی و شناخت نسبت به اقتضائات جامعه امروز و دیدن افق آینده باید در دستگاه قضایی تحولی را رقم بزنیم.

سخنگوی قوه قضاییه محوری‌ترین بخشهای برنامه تحول قضایی که بعضا در سخنان ریاست قوه قضاییه در ملاقات‌های اخیر به آن اشاره شده است، را ابتنای برنامه بر بیانیه گام دوم انقلاب، اعتمادسازی در بخش‌های مختلف جامعه، افزایش اعتماد عمومی، کاهش حجم زیاد پرونده‌های قضایی و اتخاذ تدبیر مناسب برای کاهش ورودی پرونده‌ها و در کنار آن رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوق، کاهش چشمگیر جمعیت کیفری، سلامت، عزت و کرامت قاضی و دادگاه، برخورد قاطعانه با مفاسد درون سازمانی و برون سازمانی، احیای حقوق عامه و تکریم مراجعان و بخشهای متنوع دیگری دانست.

وی ادامه داد‌: انشاءالله ریاست قوه قضاییه به تناسب در سخنان خود از اجزای مختلف برنامه سند تحول رونمایی خواهد کرد و حقیر هم در جلساتی که خدمت شما بزرگوارن باشم، در حد توضیحات مقدماتی جلسه، پیرامون این برنامه‌ها مطالبی را خدمت شما و مردم عزیزمان تقدیم خواهم نمود.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: از بخش‌های ویژه تحول و سند تحول، ارتباط گسترده ارکان مختلف قوه قضاییه و بویژه سخنگوی دستگاه قضا با جامعه، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات، تعامل گسترده، ضابطه‌مند و اثربخش در جهت تبیین دستاوردهای نظام قضایی و بیان خدماتی است که به مردم و جامعه ارائه می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به همین جهت انتخاب سخنگوی قوه قضاییه در زمره اولین انتصاب ریاست قوه قضاییه قرار گرفت. اگر این اهتمام در این حوزه نبود، شاید انتخاب سخنگو نسبت به بسیاری از انتخابات و جابجایی‌های دیگر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گرفت.

وی به جامعه و خبرنگاران بشارات داد که نگرش دوره جدید مدیریت قضایی، تقویت بیش از پیش ارتباط با مجموعه رسانه‌ای و البته نخبگانی و همه اقشار مختلف جامعه و شهروندان است.

اسماعیلی در بیان نکاتی پیرامون تغییرات پیش روی قوه قضاییه، تصریح کرد: بسیار خرسند و خوشحالیم که از بدنه‌ای بسیار کارآمد، قوی و مفید در عرصه‌های مختلف خدمات قضایی برخوردار هستیم. امروز جامعه نخبگانی ما در عرصه‌های مختلف، بی‌نظیر است و مجموعه دستگاه قضایی نیز سهم قابل توجهی از جامعه نخبگانی کشور را برخوردار می‌باشد و آنچه که در حوزه تغییرات و جابجایی‌های قوه قضاییه انجام می شود، یا به اقتضای بازنشستگی همکاران ماست و یا در مسیر ارتقاء سِمت مجموعه مدیران و یا جابجایی به لحاظ اقتضائاتی است که به وجود می آید که عزیزان در حوزه‌های جدید با ماموریت جدید و با رویکرد جدید کار و مسئولیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: جابجایی اخیری که امروز ریاست قوه قضاییه در اجرای اصل 162 قانون اساسی که مقرر داشته است رئیس دیوان عالی کشور را رئیس قوه قضاییه پس از مشورت با قضات دیوان عالی کشور انتخاب می نماید، در مورد آن تصمیم گرفت و از آنجا حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌، ریاست قوه قضاییه در دو نشست طولانی با تمامی قضات دیوان عالی کشور مشورت‌های لازم را انجام داد و براساس مشورت با قضات دیوان عالی کشور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم به عنوان رئیس دیوان عالی کشور انتخاب شد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم، از قضات باتجربه و از روحانیون فاضل و اندیشمند دستگاه قضایی است و امروز ریاست یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر نظامی قضات را برعهده دارد و دارای تجربه مدیریتی در سِمت ریاست کلی دادگستری در استانهای متعدد کشور است و همچنین سابقه معاونت اولی دادستان کل کشور را در کارنامه خود دارد.

اسماعیلی ادامه داد: حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم بیش از سی سال سابقه قضاوت دارد و امروز به عنوان رئیس جدید دیوان عالی کشور منصوب شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: سایر انتصابات دستگاه قضایی نیز، هر زمانی که رقم بخورد، به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.

اسماعیلی ادامه داد: در انتصابات دستگاه قضایی قطعاً جوانگرایی مد نظر ریاست قوه قضاییه است؛ کما اینکه در انتخاب بین بنده حقیر و استاد عزیزم حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای فاصله‌ سنی قریب به ۱۵ سال وجود دارد و بنده نسبت به وی جزء چهره‌های جوان دستگاه قضا به حساب می‌آیم.

رئیس کل دادگستری تهران با بیان اینکه قطعاً جوانی جزء اولویت‌ها بوده است، گفت: دیوان عالی کشور اقتضای خاص خودش را دارد و نکته مهمی که انتخاب رئیس دیوان عالی کشور دارد، این است که وی نیز از درون دستگاه و از مجموعه قضات آن انتخاب شده است؛ لذا توجه به درون دستگاه قضا از ویژگی‌هایی است که در این انتخاب اتفاق افتاد و همانطور که رئیس قوه قضاییه از درون مجموعه انتخاب شد، تلاش می‌شود انتخاب مدیران با ویژگی‌های لازم از مجموعه داخلی قوه قضاییه باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به زحمات قضات ارزشمند، پرتلاش، مجاهد و ایثارگر دستگاه قضایی تصریح کرد: دادسرای انتظامی قضات علاوه بر آنکه ماموریت دارد به تخلفات قضات رسیدگی کند، ماموریت دارد قضات ساعی، پرتلاش، ایثارگر، فرهیخته و کسانی که ظرفیت کاری خوبی از خود نشان داده اند را مورد تشویق و تقدیر قرار دهد و در برنامه‌های قوه قضاییه نیز پیش بینی شده که دادسرای انتظامی قضات در هر سال برای همه قضات کارنامه قضایی تشکیل دهد و بر مبنای آن قضاتی را که دارای ویژگی کارآمدی و انجام کار بیش از استاندارد‌های تعریف شده هستند، مورد تقدیر قرار دهد؛ لذا از ناحیه دادسرای انتظامی ۶ هزار و ۴۰۹ نفر از همکاران قضایی به پاس عملکرد مناسب در سال ۹۷ واجد این شرایط تشخیص داده شدند و در فروردین و اردیبهشت امسال مورد تقدیر قرار گرفتند

وی با اعلام خبر دیگری تصریح کرد: با عفوی که مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۱۳۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به محکومان عطا فرمودند قریب به ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان مشمول عفو رهبری قرار گرفتند که حدود ۶۰ هزار نفر از زندان آزاد شدند و محکومیت حبس حدود ۴۰ هزار نفر با تقلیل و تخفیف مواجه شد. این عنایتی از ناحیه نظام برای اثبات پایداری و صلابت نظام جمهوری اسلامی و برخورداری زندانیان از عفو و رافت اسلامی بود.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت شعب رسیدگی کننده به اخلال در نظام اقتصادی، گفت: مجموعه دستگاه قضایی به ویژه شعب ویژه رسیدگی کننده به اخلال در نظام اقتصادی با صلابت و اقتدار و بدون هیچگونه اغماضی امر رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی را ادامه می‌دهند و در حد فاصل آخرین جلسه سخنگوی پیشین قوه قضاییه تا به امروز شعب ویژه ما بیش از ۸۰ نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی، پولی، بانکی، ارزی و ارزاق عمومی را محکوم کردند واحکام قطعی آن‌ها صادر و در مرحله اجرا است که احکام چند نفر از آن‌ها قرائت می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در شعبه اول رسیدگی به پرونده‌های مفسدان و اخلالگران در نظام اقتصادی، قربانعلی فرخزاد به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای به تحمل ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارز‌های مکشوفه محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تیمور عامری برمکی به تحمل ۲۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی، علیرضا عامری برمکی به تحمل ۲۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی، جلیل مکی سلطانی به تحمل ۶ سال حبس، حیدر رضا عامری به تحمل ۲۰ سال حبس و سید محمود صفار به تحمل ۷ سال حبس محکوم شدند

وی افزود: در شعبه دیگر توسلی، کاظمی و بخشایش هر کدام به تحمل ۲۰ سال حبس، جزای نقدی و مجازات شلاق محکوم شدند که این امر بیانگر عزم و اراده دستگاه قضا در برخورد با اخلالگران است.

اسماعیلی ادامه داد: ارزیابی‌های ما حکایت از آن دارد که این نوع رسیدگی‌ها و این نوع مجازات‌ها اثر بازدارندگی داشته است و ما در ماه‌های اخیر شاهد کاهش این قبیل از جرائم بوده ایم؛ همانگونه که دستگاه قضا در موارد مشابه و در سال‌های گذشته در مورد جرائم خشن ابتدا صلابت و فوریت را در دستور کار قرار داد و آمار جرائم خشن در کشور کاهش پیدا کرد؛ البته پرونده‌های سابق و ادامه رسیدگی به آن‌ها در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات قضایی صورت گرفته در مورد سیل اخیر، گفت: در حادثه سیل، کماکان اولویت همه بخش‌ها عملیات امداد و نجات و خدمت‌رسانی به مردم آسیب دیده است. ما وظیفه داریم در ایامی که فعالیت امداد و نجات در اولویت است، تا جایی که می‌توانیم خودمان هم در صف امدادگران قرار گیریم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: البته قوه قضاییه وظیفه دارد به دور از تعجیل و اظهارنظر‌های عجولانه و با انجام کارشناسی و بررسی همه جانبه، علل و زمینه‌های بروز این حادثه را در سنوات مختلف از ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سال قبل بررسی کند. به نظر می‌رسد اهمال و تقصیر‌هایی را از جانب مدیران شاهد بوده ایم و بعضا وظایف قانونی خود را به نحو شایسته انجام نداده اند.

وی افزود: این کوتاهی‌ها زمینه ساز ازدیاد و جبران ناپذیر شدن خسارات سیل شده است. اگر آن اقدامات نمی‌بود، ما خسارت کمتری را شاهد می‌بودیم. تدبیری که ریاست قوه قضاییه بکار گرفت این بود که با دقت و حوصله کار کارشناسی انجام و در فضای آرام بررسی‌ها انجام شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در بخشی که نیازمند به پیشنهاد و تذکر به دستگاه‌های ذیربط و مطالبه گری هستیم، باید اقدامات لازم انجام شود و در نهایت در مواردی که جرم و تخلف محرز شود، برابر قانون با متخلفین و مجرمین در هر رده‌ای که باشند و در هر زمانی که این جرم و تخلف از آنها سر زده باشد، رسیدگی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای این امر ماموریت ویژه برای بازرسی کل کشور و دادستان‌های سراسر کشور ترسیم شده است. لذا امروز سیاست ما این است که به بررسی همه جانبه این موضوع بپردازیم تا از حوادث مشابه پیشگیری کنیم و با متخلفین برخورد شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده محمد علی طاهری سرکرده فرقه عرفان حلقه گفت: طاهری پرونده‌ها و محکومیت‌های متعدد داشته. اخیراً دادسرای عمومی و انقلاب تهران از دادگاه تقاضا کرد که محکومیت‌های متعدد وی به موجب قانون در هم ادغام و رای واحد صادر شود.

captcha