نخبگان جوان با وزیر کار دیدار و گفت‌وگو کردند/ هشدار نسبت به بیکاری پس از سیل
کد خبر: 3804723
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶

نخبگان جوان با وزیر کار دیدار و گفت‌وگو کردند/ هشدار نسبت به بیکاری پس از سیل

گروه جامعه ــ توجه به برگزیدگان مسابقات مهارتی، بیمه استارتاپ‌ها، اقتصاد مهاجرت و بی‌کاری پس از بحران سیل از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که نخبگان جوان امروز با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در میان گذاشتند.

به گزارش ایکنا؛ نشست گفت‌و‌شنود محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جمعی از نخبگان دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه به مناسبت هفته جوان، عصر امروز چهارشنبه 28 فروردین‌ماه در وزارت کار برگزارشد.

در ابتدای این نشست که شریعتمداری با اشاره به برکات و صدماتی که سیل اخیر در پی داشته‌ است، گفت: گرچه این وزارتخانه به صورت مستقیم در مسئله سیل مسئول نیست، اما پیش از حادثه در آماده‌باش بودیم.

وی اعلام کرد که بیشتر علاقه‌مند است سخنان نخبگان جوان را بشنود و بر همین اساس حاضران شروع به صحبت و بیان مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه‌های خود کردند.

فروغی، مشاور جوان رئیس سازمان بهزیستی به عنوان اولین نفر، ضمن تشکر از جوان‌باوری و جوان‌یاوری وزیر کار، گفت: رئیس سازمان بهزیستی فقط یک بار سخنان من را در یک مراسم شنید و از من دعوت کرد به عنوان مشاور در کنار وی حضور داشته باشم. اکنون نیز جوانان موفق بهزیستی به عنوان مشاوران جوان مدیران کل استان‌های بهزیستی در حال فعالیت هستند.

وی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دعوت کرد در افتتاح دفتر رویش فرهیختگان امید که متشکل از نخبگان بهزیستی است، حضور داشته باشد.

اعزام بسیاری از گروه‌ها مهارتی به مسابقات لغو شده‌است

حامد داورزاده، داور مسابقات ملی مهارت نیز با اشاره به برگزاری دو سال یکبار مسابقات مهارت در جهان، گفت: 40 رشته مهارتی در این مسابقات وجود دارد که به دلیل نبود بودجه، اعزام بسیاری از گروه‌ها به این مسابقات لغو شده است، در حالی که سایر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها می‌توانند از برگزیدگان این مسابقات حمایت کنند.

وی از عدم حمایت بنیاد نخبگان از برگزیدگان مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت نیز انتقاد کرد و گفت: قبلاً از این افراد حمایت می‌شد، اما بنیاد نخبگان حمایت‌های خود را لغو کرده‌است.

نیاز به کمک در حوزه بیمه استارتاپی داریم

فرازمند، مدیرعامل نهاد تخصصی حوزه استارتاپ‌ها با اشاره به اینکه پس از اقتصاد نفت همه به اتفاق به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت می‌کنند، گفت: پنج هزار نیروی نخبه جوان در مجموعه استارتاپی فعالیت می‌کنند که در برخی از حوزه‌ها حتی منجر به مهاجرت معکوس شده است، اما نیاز به کمک در حوزه بیمه استارتاپی داریم. همچنین نهادها و سازمان‌ها برای ارائه اطلاعاتشان باید با استارتاپ‌ها همکاری کنند.

محمد شریفی، دارنده مدال طلای ریاضی المپیاد جهانی در سال 2018 با تأکید بر اینکه اگر متخصصان حضور داشتند، می‌شد از خسارت‌های سیل پیشگیری کرد، گفت: وقتی جوانان متخصص این مسائل را می‌بینند، دلسرد می‌شوند، چون تخصص دارند، اما کار ندارند و اگر کسی تخصص دارد، اما کار ندارد، چرا نباید مهاجرت کند؟

رضایی‌نژاد عضو گروه تعاونی پیشگامان IT نیز از اینکه هنوز تعاونی‌‌ها را در بازار پولی و بانکی کشور قبول ندارند، انتقاد کرد.

باید نسبت به اقتصاد مهاجرت دید بهتری داشته باشیم

حسن‌نژاد دیگر نخبه جوان حاضر در مراسم نیز ضمن تقدیر از وزیر کار مبنی بر تلاش‌هایی که برای فرزندان حاصل از ازدواج خانم‌هایی ایرانی با مردان غیرایرانی انجام داده است و ضمن اظهار امیدواری از اینکه به زودی قانون لازم در مجلس تصویب و 700 هزار کودک صاحب شناسنامه شوند، گفت: باید نسبت به اقتصاد مهاجرت دید بهتری داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: آماده هستیم طرح کاملی در خصوص اقتصاد مهاجرت آماده و به وزارت کار ارائه دهیم و امیدواریم در اجرای این طرح نیز ما را یاری کنید.

سحر رحمانی، کارآفرین برتر کشورمان نیز شفاف نبودن بخشنامه‌های مربوط به صادرات را از موانع صادراتی برای کارآفرینان اعلام و خواستار رفع این مشکل‌شد.

علیرضا افشار، از برندگان مسابقه مهارت نیز تصریح کرد: بچه‌های المپیاد مهارت دیده نمی‌شوند و علی‌رغم اینکه قبلاً به عنوان نخبه از تسهیلات سربازی برخوردار بودند، اکنون به عنوان نخبه پذیرفته نمی‌شوند. اما اگر از ما حمایت شود، طرح‌های خوبی برای ارائه داریم.

فاطمه جلالی نیز با تأکید بر اهمیت کسب‌وکارهای خانگی در جهان، گفت: کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند به سیل‌زدگان کمک کند.

زهرا ایرجی، خبرنگار خبرگزاری ایکنا نیز با اشاره به اینکه سطح سواد رسانه‌ای در کشور پایین است و همین مسئله موجب شده، مردم علی‌رغم اینکه به سیل‌زدگان از همه نظر کمک می‌کنند و در تلاش برای کاهش آلام آنها هستند، با عملکرد نامناسب در فضای مجازی مشکلاتی را برای سیل‌زدگان و مردم سایر مناطق کشور به وجود بیاورند، گفت: هم‌اکنون در خبرگزاری ایکنا نشست تخصصی سیل و رسانه با هدف تبیین جایگاه سواد رسانه‌ای در حل بحران‌ها در حال برگزاری است.

از جوانان نخبه برای رفع مشکل بی‌کاری پس از سیل استفاده کنید

وی از وزیر کار خواست از جوانان نخبه برای رفع مشکل بی‌کاری پس از سیل استفاده کند و گفت: هفته آینده دومین نمایشگاه بین‌المللی کار ایران برگزار می‌شود، اما علی‌رغم مطالبه ایکنا از مسئولان برپایی این نمایشگاه مبنی بر برگزاری نشست تخصصی در خصوص مدیریت بحران بی‌کاری پس از بحران سیل، مسئولان این نمایشگاه هیچ اقدامی در این خصوص صورت ندادند. برای بحران بی‌کاری پس از سیل به ویژه با توجه به تخریب روستاها و بسیاری از کسب و کارها چه برنامه‌ای دارید؟

در ادامه این نشست، معاونان وزیر رفاه سخنانی کوتاه در حمایت از فعالیت‌های جوانان مطرح کردند و در نهایت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سال‌ها موضوع جوانان و حضور آنها در مدیریت کشور به صورت شعارگونه مطرح می‌شده است، اظهارکرد: تن دادن به لوازم این شعار کمی سخت است.

شریعتمداری ادامه داد: در دومین دوره فعالیت رئیس‌جمهور، مسئله شفاف‌سازی و استفاده از حضور جوانان به عنوان گام‌های اساسی در دولت مطرح شد. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیشترین واژه تکرار شده، واژه جوان و جوانان و توصیه بر اینکه کشور باید بر محور جوانان اداره شود، است.

وی تصریح کرد: با این شرایط مگر کسی توان این را دارد که جلوی حضور جوانان را در عرصه اجتماع و مدیریت بگیرد؟ البته مشکلاتی هست، اما باید قدم برداشت و استوار باقی ماند. تردیدی نیست وقتی می‌گوییم جوان یعنی ابتکار، نوآوری، قدرت، خلاقیت، سلامت، انجام کار علی‌رغم محدودیت‌ها و ... .

منظورمان از جوان پیرمردهای مو رنگ کرده نیست

وی با انتقاد از کسانی که جوانی را طوری تعریف می‌کنند که منظورشان همان پیرمردهای مو رنگ کرده است، گفت: جوان تعریف دارد. جوان متوقف نمی‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم شفاف‌سازی معاملات و پرداخت حقوق و مزایا بر اساس کارآمدی تأکید کرد و گفت: بالا بردن بازده دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگان جزء وظایف ما است و مدیری را که نتواند این کار را انجام دهد، عوض خواهم‌کرد. باید به صورت سالیانه مدیران تغییرات مثبتی را که انجام داده‌اند، به مردم گزارش کنند.

وی در پایان گفت: باید نهضت مهارت‌افزایی در کشور ما ایجاد شود و اگر در گذشته، خیران در مدرسه‌سازی فعالیت می‌کردند، اکنون در مهارت‌افزایی فعال شوند.

 انتهای پیام 

captcha