نیاز امروز ما آموزش مبتنی بر پژوهش است
کد خبر: 3763741
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی:

نیاز امروز ما آموزش مبتنی بر پژوهش است

گروه اجتماعی ــ مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه امروز به آموزش مبتنی بر پژوهش نیاز داریم، گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، قرارگاه حوزه علمیه خراسان این آمادگی را دارد که اقدامات لازم را انجام دهد. این حرکت نیازمند تیپ ویژه دانشی و پژوهشی است تا بتوان به ایجاد تحول امیدوار بود.

تنظیم برنامه جامع، روز آمد و مبتنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر؛ عاملی برای اجرای سند تحول بنیادین

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سیدمصباح عاملی امروز در نشست سالانه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش که در هتل نماز برگزار شد، با بیان اینکه همه تلاش‌های صورت گرفته در این فعالیت مشترک با رویکرد احیاگری و تحول است، اظهار کرد: اینکه احیاگری با چه شیوه، چه محتوا و چه غالبی صورت بگیرد از مهمترین مسایل است.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی در طول تاریخ و در حال حاضر در خصوص احیا گری وجود داشته و دارد، ادامه داد: امام رضا(ع) تعلیم و تربیت را مبنای همه حرکت‌های تحولی می‌داند.

آموزه‌های مکتب امامت و ولایت برای مردم و جامعه تبیین نشده است
مصباح عاملی با تأکید بر اینکه مانع جدی در طول تاریخ در تعلیم و تربیت بوده است، ابراز کرد: آموزه‌های مکتب امامت و ولایت برای مردم و جامعه تبیین نشده است والا اگر این آموزه‌ها درست تبیین شده بود، باید امروز شاهد تحول می بودیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه حرف بسیار زده می‌شود ولی در عمل لنگ می‌زنیم، گفت: تعلیم و تربیت باید براساس آموزه‌های اهل بیت(ع) و مکتب اسلام باشد. در شرایط فعلی که فعالیت‌های نرم افزاری و فرهنگی و آموزشی حرف اول را می‌زند و ابزار اصلی مستکبران قداره بند نیز همین ابزار علمی، فرهنگی، تعلیمی و نرم افزاری است باید نسبت به این زمینه آگاهی خود را بالا برده و نسبت به این جبهه آماده باشیم.

وی با بیان اینکه با توجه به رهنمودهای امام باید تمام همت خود را در حرکت سرنوشت ساز تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش جمع کنیم، ادامه داد: تحول در صورتی موفق است که سه مرحله نگاه تحولی، گفتمان تحولی و عمل تحولی در آن به خوبی اجرایی شود.

مصباح عاملی با بیان اینکه نگاه تحولی ضرورت اصلی برای همه حرکت‌هاست، عنوان کرد: در گفتمان تحولی نیز باید هم اندیشی‌های لازم صورت گیرد و این گفتمان است که باعث می‌شود زوایای مختلف تحول بررسی و نهادینه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در تعریف ایمان، اعتقاد، اقرار به لسان و عمل به ارکان از عوامل مهم است، افزود: در هر جایی از مکتب اسلامی که مؤمنانه عمل شود، این سه مرحله نمود آشکاری دارد؛ لذا باید نگاه یا همان اعتقاد، نگاه درستی باشد. گفتمان سازی صورت گیرد که این همان مرحله اقرار به لسان است و نهایتا تحول به مرحله اجرا رسد که در واقع همان عمل به ارکان است.

وی با اشاره به اینکه برای هر حرکتی باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم، گفت: مبنای توافق نامه و سند بنیادین دو عامل است؛ اول رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیگر آن که تحول، توسعه و تعمیق با محور تعلیم و تربیت مبنی بر رهنمودهای معظم له باشد. در واقع ضروری است در خصوص رهنمودهای مقام معظم رهبری، در باب تعلیم و تربیت، منظومه‌ای شکل گیرد.

مصباح عاملی با بیان اینکه سه واژه تحول، توسعه و تعمیق بار معنایی خاصی دارد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص حوزه‌های علمیه معتقد هستند که حوزه‌ها باید انقلابی، تحولی و پاسخ‌گو باشند. در مرحله پاسخ‌گویی باید بتوانند نیازهای مردم، جامعه، نظام و جامعه بین‌الملل را پاسخ‌گو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه در اقدام مشترکی که با آموزش و پرورش شروع کرده‌ایم، مخاطب مان احیاگران آینده جامعه هستند، گفت:  در حوزه علمیه خراسان رضوی قرارگاه‌‌ها و هیات‌های اندیشه ورزی تشکیل شده که توانایی پاسخ به مشکلات را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این حرکت عمیق و وسیع و تحولی الزامات خاص خود را دارد، گفت: بزرگترین کاری که در این زمینه می‌توان کرد، تنظیم برنامه جامع، روز آمد و کارآمد و مبتنی بر تربیت نیروی انسانی ماهر است. 

مصباح عاملی با تأکید بر اینکه امروز به آموزش مبتنی بر پژوهش نیاز داریم، گفت: در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر قرارگاه حوزه علمیه خراسان این آمادگی را دارد که در خصوص این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. این حرکت نیازمند تیپ ویژه دانشی، پژوهشی و علمی است تا بتوان به ایجاد تحول امیدوار بود.

انتهای پیام

captcha