برگزاری مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی در جهاددانشگاهی گیلان
کد خبر: 3748239
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

برگزاری مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی در جهاددانشگاهی گیلان

گروه اجتماعی - به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) با حضور جهادگران دانشگاهی و دانشجویان برگزار شد.

برگزاری مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی در جهاددانشگاهی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا ‌عبدالله‌ الحسین‌(ع) امروز، 27 شهریور با حضور جهادگران دانشگاهی و دانشجویان در مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی استان واقع در مسکن مهر رشت برگزار شد.

حسین فرختار، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایکنا، اسلام را دین رحمت و مودت دانست و اظهار کرد: متاسفانه در تاریخ اسلام شاهد فاجعه بارترین خشونت ها هستیم که یکی از خونبارترین آنها شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است.

وی اخلاق را تعامل همدلانه مبتنی بر پذیرش تفاوت ها دانست و عنوان کرد: قدرت نیز به معنی تعامل طردگرایانه با دیگران و تلاش برای یکسان سازی و شبیه سازی جهت زیر سلطه قرار دادن انسان هاست. در حادثه کربلا شاهد قربانی شدن اخلاق و تلاش برای رسیدن به قدرت حتی به قیمت کشتن فرزند رسول الله(ص) هستیم.

مقابله با امام حسین(ع) نتیجه ضعف اخلاق و قدرت طلبی بود

این مسئول فرهنگی ادامه داد: وقتی مذهب در درون یک سازمان اجتماعی منحرف قرار گیرد، روح آزادگی آن محدود می شود و نوعی بستگی و تعصب ایجاد می کند که خشونت آفرین و طردکننده است. در این شرایط افراد تحت تاثیر ذهنیت های انحرافی و مقتضیات آن به دو عنصر «اطاعت» و «آمادگی برای خشونت» می اندیشند.

فرختار، با بیان اینکه ایدئولوژی های منحرف از طریق غیر تاریخی کردن اندیشه و غیر اجتماعی کردن فرد، او را از درون تهی می کند، گفت: این حالت فرد را دچار ناامنی می سازد و سپس با وساطت خود از طریق تاریخ زدایی، او را به بی نهایت بزرگ وصل می کند و بدین ترتیب به فرد شخصیت و معنا می دهد و از او اطاعت یا آمادگی برای خشونت  ورزی را می طلبد.

وی متاسفانه بیشترین و بزرگترین کشتارها و جنگ های تاریخ را بین انسان هایی دانست که بیش از همه با هم قرابت و نزدیکی داشتند و تصریح کرد: در حادثه کربلا یزیدیان که در مقابل امام حسین(ع) ایستاده بودند، آدم هایی بودند که پیشانی آنان از عبادت پینه بسته بود، اما به خاطر ضعف اخلاق و قدرت طلبی حاضر شدند که چشم خود را روی حقیقت محض که امام حسین(ع) است، ببندند و حتی خود را شریک در ثواب جنگ با ایشان بدانند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان خاطرنشان کرد: ایده ها و اندیشه های انسان ها نه به طور فی نفسه، بلکه با میانجی شدن سازمان های اجتماعی منحرف موجب فاجعه بارترین خشونت ها در طول تاریخ شده اند.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم، جمعی از دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی رشت به سوگواری و نوحه‌خوانی همراه با اجرای سنج و دمام در محوطه مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان پرداختند.

انتهای پیام

captcha