وقف علمی؛ نیاز امروز جامعه
کد خبر: 3541922
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

وقف علمی؛ نیاز امروز جامعه

گروه اجتماعی: مسئول اداره اوقاف شهرستان‌های سبزوار و خوشاب اظهار کرد: امروز یکی از نیاز‌های جامعه، وقف در علوم پژوهشی و دانشگاهی است به‌گونه‌ای که مردم با وقف خودشان از محققان، دانش‌پژوهان و کسانی که ایده‌های خوبی دارند حمایت کنند تا محققان بتوانند ایده‌ها را در عمل محقق سازند و اقتصاد مقاومتی در داخل محقق شود.

حجت‌الاسلام حسین نیساری، مسئول اداره اوقاف شهرستان‌های سبزوار و خوشاب در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه علما نقش مؤثری در ایجاد وقف و ماندگاری قیام کربلا داشته‌اند، عنوان کرد: در زمان قاجار و پهلوی که برخی به‌دنبال حذف نام امام حسین(ع) بودند، علما با بصیرت و آگاهی، مردم را تشویق به ایجاد وقف برای اباعبدالله‌الحسین(ع) و یارانش کردند و همین عامل باعث شده است امروز در سبزوار، حدود 70 درصد موقوفات مربوط به مجالس ائمه اطهار(ع) و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باشد.
نیاز جامعه امروز؛ وقف برای حمایت از محققان دانشگاهی
وی افزود: امروز یکی از نیاز‌های جامعه، وقف در علوم پژوهشی و دانشگاهی است که مردم با وقف خودشان از محققان و دانش‌پژوهان و کسانی که ایده‌های خوبی دارند حمایت کنند تا محققان بتوانند ایده‌ها را در عمل محقق سازند و اقتصاد مقاومتی در داخل محقق شود.
مسئول اداره اوقاف سبزوار با اشاره به اینکه در حال حاضر از ابتدای سال 1395 پنج موقوفه قرآنی در سبزوار ثبت شده است، ابراز کرد: یکی دیگر از نیازهای شهرستان سبزوار وقف در علوم قرآنی است تا بتوانیم در گسترش و ترویج معارف قرآنی و پیاده‌سازی الگوی قرآنی در جامعه اقدام مؤثری انجام دهیم و با ترویج فرهنگ قرآن، جلو تهاجم دشمن را بگیریم.
هدایت هدفمند موقوفات
وی با بیان اینکه نیازهای جامعه امروزی در وقف، گسترده‌تر از گذشته است، ادامه داد: روحانیون و علما باید مانند گذشته نیازهای جامعه امروزی را در وقف برای مردم تبیین کنند و وقف را از مواردی که نیاز امروز نیست به سمت موارد ضروری هدایت کنند.
حجت‌الاسلام نیساری افزود: سالیانه در حدود 2 میلیارد ریال از محل درآمد موقوفات شهرستان صرف محرومین و نیازمندان جامعه و محصلین و دانش‌آموزان نیازمند شهرستان می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سالیانه حدود 5 میلیارد ریال از محل درآمد موقوفات شهرستان‌های سبزوار و خوشاب برای عزاداری سید و سالار شهیدان و یارانش در این شهرستان‌ها هزینه می‌شود، بیان کرد: وقف درآمد ماندگاری است که برای همه سال‌ها قابل برنامه‌ریزی و مدیریت است و بر مبنای آن می‌توان در محل اجرای نیات واقفین برنامه‌ریزی و مدیریت کرد، در حالی که بودجه دولت یک سال وجود دارد و سال بعد در صورت نیاز، مسئولین بودجه‌ها را جابه جا می‌کنند.
وی با اظهار اینکه سال گذشته 16 میلیارد ریال از محل موقوفات شهرستان، درآمد داشتیم و بر مبنای اجرای نیات واقفین هزینه کردیم، افزود: یکی از واقفین بزرگ سبزوار آیت‌الله شریعتمدار بوده که ضمن ثبت 7 موقوفه توسط خودش، مردم را نیز تشویق به ثبت حدود 80 موقوفه کرده است.
در اجاره دادن برخی موقوفات با مشکل روبه‌رو هستیم
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در بخش تعیین اجارات موقوفات گاهی اوقات به دلیل به روز نبودن اجارات موقوفات و طولانی بودن زمان 3 ساله اجارات قبلی برای تعیین قراردادهای جدید با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: از یک طرف مستأجرانی که قبلاً اجاره پایینی پرداخت می‌کردند، در حال حاضر از افزایش اجاره بها ناراضی هستند و مخالفت می‌کنند و از طرف دیگر ما به عنوان متولی و ناظر موقوفات نمی‌توانیم از حق واقفین به دلیل نیات واقفین و حق آن‌ها گذشت زیادی داشته باشیم و باید اجارات موقوفات به روز شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با تاکید بر اینکه پیگیر وصول طلب موقوفات شهرستان از طریق وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات بدهکار هستیم، اظهار کرد: با جلساتی که برگزار شده است و پیگیری‌هایی که انجام دادیم قرار شده مطالبات از طریق مدیران کل و از طریق وزیران اداراتی که بیشترین بدهی را دارند پرداخت شود.
captcha