کسب سه ظرفیت در تاسوعا برای عاشورایی شدن در روز عاشورا
کد خبر: 3537265
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
پژوهشگر قرآنی مطرح کرد؛

کسب سه ظرفیت در تاسوعا برای عاشورایی شدن در روز عاشورا

کانون خبرنگاران نبأ:استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه برای عاشورایی شدن در روز عاشورا به سه چیز نیاز است، گفت: امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) فرمود از عمر سعد برای 3 کار مهلت بگیر که این 3 کار نمازخواندن، قرآن خواندن و مناجات بود. بنابراین ما نیز با این 3 کار بزرگ می شویم و به بالاترین سطح گستردگی می رسیم بعد می‌توانیم عاشورایی شویم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،محمد جعفر غفرانی استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی عصر دوشنبه 19 مهرماه در جلسه شرح صحیفه سجادیه که در محل موسسه دانشجویی قرآن و عترت تهران برگزار شد به علت پافشاری خدا در هدایت بشر با اینکه بشر سرکش است و همچنین تعریف تاسوعا و عاشورای حسینی پرداخت.

http://8pic.ir/images/b3l8rmw5gi7mhw25cj7l.jpg

وی با بیان اینکه مردم خوب در طول تاریخ خیلی کم هستند، گفت: بسیاری از مردم جهان و تاریخ گرفتار خود بزرگ بینی و خود کم بینی ، لجاجت و عناد، شرک و کفر، فسق و فجور، ظلم و ستم و انواع رذائل هستند به نحوی که مردم خوب در طول تاریخ خیلی کم هستند.

شخصی عابد و دانشمندی که روی دست شیطان زد

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیات 175 و 176 سوره اعراف به حکایت بلعم باعورا اشاره و بیان داشت: اکثر خواس مردم هم بدتر از عوام مردم هستند که نمونه آن بلعم باعورا است، کسی که خدا به او اسم اعظم را داده و مستجاب الدعوه بود.

وی ادامه داد: این شخص خودش را از خودش گرفت و این قدر سقوط کرد که شیطان دنبال او رفت و گفت این شخص روی دست من زده است.

دنیاطلب شدن برخی از مسلمانان

غفرانی با بیان دنیاطلب شدن برخی از مسلمانان اظهار داشت:اکثر مهاجرین، انصارو صحابه پیامبر(ص) که جز خواص بودند به علت غفلت منحرف شدند که در قرآن به نام متخلفین نام برده شده اند، این افراد به اسم اسلام و پیامبر(ص) مهاجرت کردند حتی با جان و مال حمایت کردند اما بعدها مثل زبیرها دنیا طلب شدند و مقابل اسلام و قرآن ایستادند.

این قرآن پژوه با بیان اینکه خدا می داند اکثر انسان های بی تعهد هستند، گفت: خدا می داند مردم ناسپاس و بی تعهد هستند و در قرآن بیش از 20 بار در آیات مختلف از آنها شکایت کرده تا جایی که در آیه 17 عبس می فرماید:« قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ» کشته باد این انسان ناسپاس.

چرا با اینکه انسان ها ناسپاس هستند خدا دست از هدایت آنها بر نمی دارد؟

این استاد دانشگاه با مطرح کردن این سوال که چرا با اینکه خدا می داند انسان ها ناسپاس هستند اما باز دست از هدایت آنها بر نمی دارد؟ گفت: باید این سوال را از خودمان بپرسیم و با اینکه خدا می داند ما ناشکر هستیم اما دست از هدایت ما بر نمی دارد،چرا بعد از اینکه حضرت نوح(ع) 950 سال نبوتش طول کشید باز برای هدایت مردم حضرت ابراهیم(ع) ، حضرت موسی(ع) حضرت عیسی(ع) را پشت سر هم خداوند می فرستند.

وی ادامه داد : ایراد کجای کار است که انسان ها هدایت نمی شوند؟ اشکال کار کجاست؟ آیا پیامبران و امامان کارشان را بلد نبودند و مهارت لازم را نداشتند؟ یا کتاب های آسمانی دین و شریعت نقصی در آنها بود؟ یا اینکه بشر بی عقل و کودن و بی شعور آفریده شده است؟

غفرانی افزود: چرا وقتی مردم حضرت یحیی(ع) را سر بریدند، حضرت عیسی(ع) را به خیال خود به صلیب کشیدند، باز خداوند حضرت محمد(ص) را می فرستد اما می گوید باید 13 سال سنگ بخوری، اما با این وضع خداوند از هدایت مردم خسته نمی شود.

اوج لجاجت و سرکشی مردم در دوران امامان

این استاد دانشگاه به لجاجت مردم در دوران امامان معصوم اشاره و بیان داشت:چرا باز بعد از پیامبران خداوند جهت هدایت مردم امامان را فرستاد و اجازه داد امیرالمومنین(ع) در محراب مسجد غرق به خون شود، امام حسن(ع) پاره های جگرش از گلویش بیرون بیاید، تیر سه شعبه به گلوی شش ماهه اصابت کند و هر چه جلوتر می رویم به جای اینکه مردم بهتر و هدایت بشوند واکنش های آنها بدتر است.

مامور نمودن امام حسین(ع) برای هدایت مردم کوفه بی بصیرت

محمد جعفر غفرانی با اشاره به مامور نمودن امام حسین(ع) جهت هدایت مردم کوفه اظهار داشت: خداوند وقتی آن همه جهالت، لجاجت، بی بصیرتی و نفاق مردم کوفه را مشاهده کرد باز برای نجات این مردم ناسپاس امام حسین(ع) را به همراه عزیزانش مامور می کند.

چرا خدا با دیدن این همه لجاجت بشر دست از هدایت آنها بر نمی دارد؟

این استاد دانشگاه افزود: این سوال واقعا خیلی مهم است، واقعا مشکل کجاست؟ مشکل از ماست یا از خدا که ما هدایت نمی شویم؟ چرا اصلا خدا خسته نمی شود و دست از هدایت ما بر نمی دارد؟

پاسخ / اتمام حجت خدا با بشر

غفرانی در پاسخ به این سوال گفت: خداوند دو پاسخ داده است، در آیه 165 سوره نساء می فرماید:«رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَي اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ کانَ اللَّهُ عَزيزاً حَکيماً» خدا می خواهد با بشر اتمام حجت کند و بهانه ای برای بشر باقی نماند، و با فرستادن پیامبران و امامان در زمان های مختلف دیگر بشر بهانه ای برای خدا نداشته باشند.

خدا با خلقت انسان دنبال چیست؟

این پژوهشگر قرآنی با سوال اینکه خدا با خلقت انسان دنبال چیست؟ گفت:همانطور که افراد زیادی در جهان یک تُن ماسه و سنگ را استخراج و جا به جا می کنند تا فقط 4 گرم طلا از آن پیدا کنند، خداوند هم منتظر ظهور ذات تمام مردم است تا آن طلاهای درون انسان ها ظهور یابد.

وی ادامه داد: خداوند برای بهشتش گل کم دارد و منتظر گل چین نمودن غنچه های گل زیبا برای بهشتش می باشد که بهترین افراد را گلچین نماید.

آزمایشات الهی جهت معلوم شدن صدق و کذب افراد

این قرآن پژوه دانشگاهی با اشاره به آیات ابتدایی سوره عنکبوت اظهار داشت: قرآن می فرماید آیا مردم گمان می کنند به فرض اینکه گفتند ایمان آورده ایم ما رهایشان می کنیم و آنها را آزمایش نمی کنیم؟ اینطور نیست ما قبلی ها را هم آزمایش کردیم.

وی ابراز داشت: چون خدا می خواهد ببیند کدام یک از مردم صدق دارند و کدام یک کذاب هستند هر چند برای خدا معلوم و مشخص است آنها را آزمایش می کند تا صدق و کذب درونشان ظهور پیدا کند بنابراین دنیا یک پالایشگاه است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه 10 سوره عنکبوت که خدا می فرماید:« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ کَعَذابِ اللَّهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّکَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا کُنَّا مَعَکُمْ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما في‏ صُدُورِ الْعالَمينَ »،گفت: بعضی از مردم می گویند ما عاشق خدا هستیم و خدا را دوست داریم اما تا یک آزار و اذیت به آنها می رسد سریع می گویند چه خبر است چرا ما باید اذیت بشویم اما در مقابل تا یک پیروزی کسب می شود می گویند ما با شما بودیم.

وی ادامه داد: این قبیل افراد کمترین آزاری را حاضر نیستند تحمل کنند اما در پیروزی و غنیمت ها سریع سهم می خواهند.

شناخت مواضع انسان در آزمایشگاه دنیوی

غفرانی افزود: دنیایی جایی است که مواضع افراد مشخص می شود، پس با اطمینان می توان گفت که خداوند منتظر انقلاب افرادی مثل ساحران فرعون است که تا عصا را دیدند سجده کردند ، آن همه جمعیت در آن میان فقط اینها منقلب شدند و ایمان آوردند.

خداوند منتظر تحول حر بن ریاحی هاست

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: خداوند در آزمایشگاه دنیا منتظر تحول شخصیت هایی چون حر بن ریاحی است همان حری که جلوی امام حسین(ع) را گرفت اما روز عاشورا تا توبه کرد بهشتی شد.

خدا منتظر ظهور امام زمان(عج) و 313 یار ایشان هست

محمد جعفر غفرانی با بیان اینکه خداوند منتظر ظهور ذات انسانهاست، گفت:خداوند منتظر ظهور هاجرها،حرها،محمد ابی بکرهاست،منتظر نمایش زیبایی رهبری امام خمینی ها و شیخ مفیدهاست و از همه مهمتر خدا صبر و حوصله نموده و از هدایت بشر خسته نمی شود تا منتظر ظهور امام زمان(عج) و 313 همراه و یاورش باشد.

تاسوعا و عاشورا و ثابت بودن قاعده اعداد

این استاد دانشگاه در بخش دیگر سخنانش با اشاره به ثابت بودن قاعده اعداد اظهار داشت: قواعد اعداد در تمام زبان ها ثابت است. یک، دو، سه،..... یا یکم ، دوم ، سوم....یا به عربی اول ، ثانی ، ثالث .... یا اولا ، ثانیا ، ثالثا ...گفته می شود.

وی ادامه داد : پس اگر تاسوعا و عاشورا فقط به معنی روز نهم و روز دهم باشد باید از قاعده ثابتی پیروی کند که بشود خاموسا ، سادوسا ، سابوعا ، ثامونا ، تاسوعا ، عاشورا در حالی که می بینیم اینطور نیست چون اعداد دیگر بر تاسوعا و عاشورا وزن نمی شوند.

خلق دو واژه تاسوعا و عاشورا فقط برای امام حسین(ع)

غفرانی افزود: پس باید توجه کنیم که اولا به روز نهم و دهم هیچ ماه دیگری تاسوعا و عاشورا گفته نمی شود و فقط مخصوص ماه محرم می باشد، دوم اینکه قبل از محرم سال 61 هجری این دو واژه در هیچ ادبیاتی مطرح نبوده است.

وی ادامه داد: در نتیجه می توان گفت دو واژه تاسوعا و عاشورا را خداوند فقط مختص امام حسین(ع) خلق نموده و با قیام امام تاسوعا و عاشورا بوجود آمد.

این استاد حوزه اظهار داشت: عدد 9 بزرگترین عدد است که تمام اعداد را در شکم خود دارد و عدد 10 از معاشرت عدد 1 تا عدد 9 بدست می آید و دهگان از اختلاط 1 تا 9 بدست می آید.

تاسوعا یعنی چه؟

این پژوهشگر قرآنی به معنی تاسوعا اشاره و بیان داشت: تاسوعا یعنی وسعت پیدا کردن،ظرفیت پیدا کردن ، گسترش پیدا کردن ، زمان و شرایط مناسب پیدا کردن برای بالا بردن ظرفیت می باشد.

کسب سه ظرفیت در روز تاسوعا/چگونه می توانیم عاشورایی شویم؟

غفرانی با بیان اینکه در روز تاسوعا باید ظرفیت ما با 3 چیز بالا برود، گفت:امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) فرمود برو از عمر سعد برای 3 کار مهلت بگیر که این 3 کار نمازخواندن ، قرآن خواندن و مناجات بود. بنابراین ما نیز با این 3 کار بزرگ می شویم ، گسترش پیدا می کنیم و به بالاترین سطح گستردگی می رسیم بعد می توانیم روز عاشورا عاشورایی شویم.

معنی عاشورا

این استاد دانشگاه با اشاره به تعریف عاشورا گفت: عاشورا یعنی معاشرت، اختلاط ، مصاحبت ، آمیخته شدن ، یکپارچه شدن و عاشورایی شدن می باشد.

عاشورا امام حسین(ع) همه را متحد می کند

غفرانی در پایان با بیان اینکه در روز عاشورا شاهد یک اتحاد مردمی هستیم، بیان داشت: در روز عاشورا مردم با هر سر و وضعی ، مسیحی و زرتشتی ، با نماز و بی نماز،معتقد و بی اعتقاد همه یکپارچه شده و یک آمیختگی ایجاد می شود که همه اینها را امام حسین(ع) با هم متحد نموده است.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha