کردستانی‌ها ۶۴۴ واحد خون در ایام تاسوعا و عاشورا اهدا کردند
کد خبر: 3393425
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰

کردستانی‌ها ۶۴۴ واحد خون در ایام تاسوعا و عاشورا اهدا کردند

گروه اجتماعی: مدیرکل انتقال خون استان کردستان از اهدای ۶۴۴ واحد خون در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در استان خبر داد.

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به اجرای موفق طرح «نذر خون» در استان، اظهار کرد: استقبال از اهدای خون در مناسبت‌های دینی و مذهبی خاص نظیر تاسوعا، عاشورا، اربعین و شب‌های قدر همواره چشمگیر بوده و مردم همیشه تمایل داشته‌اند تا در این ایام خون اهدا کنند.

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز سازمان انتقال خون، افزایش میزان اهدای خون آگاهانه و تعداد اهداکنندگان و همچنین افزایش ضریب سلامت و امنیت خون‌های اهدایی است، افزود: در این راستا برای توزیع اهداکنندگان در کل روزهای سال برنامه‌ریزی می‌شود تا خدمات بهتری به آن‌ها ارائه شده، از تجمع بیش از حد نیاز جلوگیری به عمل آید و همچنین نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مراکز درمانی نیز همواره تامین شود.

مدیرکل انتقال خون کردستان با اشاره به اجرای طرح نذر خون، عنوان کرد: با اجرای این طرح، اهدای خون هیجانی را مدیریت کرده و ذهنیت اهداکنندگان را معطوف به اهدای خون مسئولانه و حضور آگاهانه می کنیم تا این باور که اهداکننده خون فردی ایثارگر است که در ارتقای سلامت خود و جامعه جایگاهی بی بدیل دارد، نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در مجموع سه تیم سیاری به شهرستان‌های تابعه کردستان اعزام شدند، عنوان کرد: تیم سیار اهدای خون در شب تاسوعا میزبان اهداکنندگان قروه‌ای بود و از مجموع 96 اهداکننده پذیرش شده، 90 نفر موفق به اهدای خون شدند و 50 نفر نیز در طرح نذر خون شرکت کردند که اهدای خون آنها به زمانی دیگر موکول شد.

کریمیان ادامه داد: در شهرستان بیجار نیز 156 نفر تمایل به اهدای خون در تاسوعای حسینی داشتند که پس از مرحله پذیرش و معاینات پزشکی 152 نفر از آنان خون اهدا کردند.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون در شهر سریش آباد با استقبال چشمگیری مواجه بود، ذکر کرد: گذشته از شور حسینی وصف ناپذیر مردم این شهر، نبود پایگاه دائمی اهدای خون و حضور تیم سیار بر اشتیاق اهداکنندگان افزوده و در راستای این اشتیاق ایثارگرانه انتقال خون کردستان متعهد می‌شود که در مناسبت‌ها و ایام دیگری نیز با برنامه و اطلاع‌رسانی قبلی تیم سیاری را به این شهر اعزام کند.

مدیرکل انتقال خون کردستان در خصوص آمار اهدای خون روز عاشورا در سریش آباد نیز بیان کرد: تا پایان ساعت 18 روز عاشورا، 442 نفر داوطلب اهدای خون حضور داشتند که از این تعداد 302 نفر در صف پذیرش قرار گرفته و 275 نفر از آنان موفق به ایثار خون خود شدند.

وی ادامه داد: 140 نفر نیز در طرح نذر خون شرکت کردند و اهدای خون خود را به زمانی مناسب که با توجه به نیاز بیماران تعیین می شود موکول کردند. 

کریمیان اعلام کرد: هیأت‌های مذهبی، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها و گروه‌های مختلف مردمی و صنفی که با سازمان انتقال خون همراه و در تعامل‌اند سرمایه‌ای ارزشمند هستند که فعالیت آنان نجات جان همنوعان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: انتقال خون کردستان از آغاز ماه محرم امسال تا کنون، میزبان یک هزار و 401 نفر اهداکننده خون شامل یک هزار و 85 نفر مرد و 134 زن بوده است که از این تعداد یک هزار و 299 نفر خون خود را هدیه کرده‌اند.

مدیرکل انتقال خون کردستان خاطرنشان کرد: در تاسوعا و عاشورای سال گذشته میزان مراجعاتی که به اهدای خون ختم شده است 704 مورد بود که بیش از سال جاری بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حضور داوطلبان اهدای خون در تاسوعا و عاشورای امسال چشمگیرتر و پرشورتر بوده است اما اهدای خون مراجعین به شکل توزیع شده از تاسوعا تا اربعین حسینی صورت خواهد پذیرفت و پیش‌ینی می‌شود که با اهدای خون در قالب نذر خون از تاسوعا تا اربعین رشد محسوسی را نشان دهد.

کریمیان در پایان یادآور شد: در دهه اول محرم سال جاری 1299 نفر با مراجعه به پایگاه‌ها و تیم‌های سیاری اداره کل انتقال خون استان کردستان خون اهدا کرده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته 120 واحد افزایش نشان می دهد.

captcha