طرح بزرگ «نذر خون» در ماه‌های محرم و صفر در کردستان اجرا می‌شود
کد خبر: 3391315
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

طرح بزرگ «نذر خون» در ماه‌های محرم و صفر در کردستان اجرا می‌شود

گروه هنر: مدیرکل انتقال خون استان کردستان از اجرای طرح بزرگ «نذر خون» در ماه‌های محرم و صفر در کردستان خبرداد.

محمدسعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان انتقال خون در ماه های محرم و صفر«تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه» است، اظهار کرد: هر ساله با استقبال بی‌نظیر مراجعه عزاداران به مراکز اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا مواجه هستیم.

وی افزود: به منظور رفاه حال اهداکنندگان و افزایش کیفیت پذیرش و ارائه خدمات به آنان از اهداکنندگان دعوت می‌شود به طرح بزرگ «نذر خون» پیوسته و نذر خود را در بازده زمانی اول محرم تا اربعین حسینی ادا کنند. طرح نذر خون به منظور استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی عموم هم استانی‌ها و پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر اجرا می‌شود.

مدیرکل انتقال خون کردستان به مقایسه آمار اهداکنندگان در شش ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال 93 میزبان 14 هزار و 449 نفر داوطلب اهدای خون بودیم که این میزان در سال 94 با افزایش 6.7 درصدی همراه و به 15 هزار و 383 نفر رسیده است که نشان از استمرار روند افزایشی اهدای خون در دو سال گذشته دارد.

کریمیان افزایش آمار اهدای خون در این مدت را نیز 7.8 درصد خواند و تصریح کرد: در شش ماه اول سال 93 تعداد 12 هزار و 48 واحد خونی جمع آوری شده است و این رقم در سال 94 به 13 هزار و 65 واحد افزایش یافته است که از این میزان 3 هزار و 622 واحد خون توسط اهداکنندگان بار اول اهدا شده است.


در نظر داریم با برنامه‌ریزی منسجم ضریب امنیت خون‌های اهداکنندگان بار اول را بالا ببریم
مدیرکل انتقال خون کردستان در خصوص اهدای خون بار اولی‌ها نیز ذکر کرد: در نظر داریم با برنامه‌ریزی منسجم در قالب دستورالعملی کشوری و با توجه به وجود پتانسیل بالقوه اهداکنندگان بار اول در استان، ضمن افزایش آمار پذیرش بار اولی‌ها، در جهت مستمرسازی آنان و افزایش ضریب امنیت خون‌های اهداکنندگان بار اول گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در طرح نذر خون از اهداکنندگان مستمر درخواست می‌شود، فرصت اهدای خون در روزهای خاص که آمار اهدای خون با افزایش چند برابری مواجه است را در اختیار اهداکنندگان بار اولی که برای این کار انسان دوستانه شوق دارند، قرار دهند.

کریمیان در خصوص روند اجرای طرح نذر خون، بیان کرد: اهداکنندگانی که تمایل دارند کمک بیشتری را به همنوعان نیازمند به خون نظیر بیماران تالاسمی که از مصرف کنندگان دائمی خون به شمار می روند انجام دهند، می‌توانند با مراجعه به کارشناسان دفتر جذب ضمن ثبت نام برای اهدای خون در موعدی دیگر از تاریخ برنامه‌های آتی مطلع شوند و اهدای خون را به زمانی دلخواه و مناسب با نیاز بیماران موکول کنند.

وی با بیان اینکه رسالت سازمان انتقال خون پوشش مطلوب بیماران و تأمین فرآورده‌های خونی مورد نیاز آنان است به استاندارد‌های انتقال خون در این زمینه اشاره کرد و افزود: طبق استانداردهای بین المللی که سازمان انتقال خون ایران نیز از آن تبعیت می‌کند، عمر فرآورده پلاکتی تنها سه روز و عمر فرآورده گلبول قرمز در حدود یک ماه است و این استاندارد نشان دهنده اهمیت اهدای خون مسئولانه و توزیع شده در کلیه روزهای سال است.

کریمیان خاطرنشان کرد: جمع آوری خون بیش از حد نیاز اهداکننده را تا سه ماه بعد از پذیرش مجدد برای اهدای خون معاف می‌سازد و از سوی دیگر تاریخ انقضای تمامی فرآورده‌های تولیدی در مجموع رو به پایان می‌گذارد.

مدیرکل انتقال خون کردستان در پایان یادآور شد: تصمیم برای مشارکت در امر اجتماعی اهدای خون باید تصمیمی آگاهانه باشد و افراد با اهداف والای کمک به همنوعان در این وادی قدم گذارند و این تفکر نهادینه شود که فرد در قبال خون اهدایی دارای مسئولیت است.

captcha