طرح «نذر خون» در لرستان اجرا می‌شود
کد خبر: 3391008
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

طرح «نذر خون» در لرستان اجرا می‌شود

گروه اجتماعی: مدیرکل انتقال خون استان لرستان از اجرای طرح «نذر خون» هم‌زمان با تاسوا و عاشورا در استان خبر داد.

امیرحسین تروند، مدیرکل انتقال خون لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با اهدای خون در ماه‌های محرم و صفر گفت: هر ساله افراد زیادی برای اهدای خون در این ایام به ما مراجعه می‌کنند تا جایی‌ که در روزهای تاسوعا و عاشورا اهدای خون نسبت به روزهای عادی سه یا چهار برابر می‌شود.
وی با بیان این‌که از برنامه‌های امسال ما اهدای خون آگاهانه  و مسئولانه است، افزود: شعار عمومی ما «نذر خون امسال من اهدای زندگی است» و شعار خاص ویژه این ایام «نذر خون، تصمیم آگاهانه؛ اهدای خون مسئولانه» است چراکه عمر خون و فرآورده‌های خونی محدود است مثلاً پلاکت حداکثر تا شش یا هفت روز بیشتر نگهداری نمی‌شود و نگهداری خون تا 35 روز است، اگر خون در این محدوده زمانی استفاده نشود دور ریخته می‌شود.
مدیرکل انتقال خون لرستان بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی برای ساماندهی میزان خون‌گیری انجام‌ شده که سازمان انتقال خون کشور طرحی به‌نام «نذر خون» را مطرح کرد تا با توجه به مراجعه زیاد مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا، برای ادای این نذر نوبت‌دهی شوند تا در تمام روزهای محرم و صفر این کار انجام شود.
وی عنوان کرد: برای آگاه‌سازی مردم در رابطه با عمر کوتاه خون و ادای بهتر و مفیدتر این نذر از مدیران برخی کانون‌های مساجد  استفاده شده که بروشور و توضیحات لازم برای تبلیغ این امر را به
آن‌ها ارائه دادیم.
تروند گفت: در سطح شهر نیز بنرها و تبلیغاتی برای اهدای خون تدریجی در طی این دو ماه  و کاربردی بوده این روش نصب شده است که امیدواریم کارساز باشد.

وی تصریح کرد: در این ایام سعی می‌شود با توجه به تعداد مراجعان، روزانه از تعداد مشخصی خون‌گیری شود، در شب و صبح تاسوعا، شب و صبح عاشورا در دو مرکز خون‌گیری خرم‌آباد و در شهرستان بروجرد خون‌گیری انجام می‌شود.

captcha