اسوه صبر و استقامت، زینت عالم است/ تأثیر ولایی حضرت زینب(س) در انتقال پیام عاشورا
کد خبر: 2888196
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
مهدی‌پور:

اسوه صبر و استقامت، زینت عالم است/ تأثیر ولایی حضرت زینب(س) در انتقال پیام عاشورا

گروه اندیشه: مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه زینب از دو کلمه «زین» و «اب» به معنای زینت پدر گرفته شده است، گفت: حضرت علی(ع) زینت عالم است و حضرت زینب(س) نیز زینت پدر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر مهدی‌پور، پژوهشگر دینی برجسته کشورمان و مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه ولادت حضرت زینب کبری(س) از روزهای شاخص ‌میان ایام عید است، گفت: به هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر مکرم اسلام(ص) در مدینه نبودند و وقتی به شهر بازگشتند مستقیم به سمت منزل حضرت زهرا(س) رفتند که این آمدن مصادف با ورود نو رسیده بود.
وی افزود: در آن هنگام، حضرت زینب(س) را به دست جد بزرگوارش دادند و آن حضرت در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه را فرمودند و سپس پرسیدند نام این بچه را چه نهادید و گفتند ما از شما سبقت نمی‌گیریم و منتظر بودیم تا شما تشریف بیاورید و نام آن را مشخص کنید؛ حضرت فرمودند من هم از خدا سبقت نمی‌گیرم و منتظرم از طرف خداوند نام او تعیین شود.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور ادامه داد: جبرئیل به نزد رسول گرامی اسلام(ص) آمد و گفت خداوند سلامت می‌رساند و قدم این نوزاد را تبریک می‌فرماید و می‌گوید ما نام او را در لوح محفوظ زینب نهادیم شما نیز نام او را اینچنین بگذارید.
مدرس حوزه علمیه قم اظهار کرد: زینب از دو کلمه «زین»  و «اب» گرفته شده است یعنی زینت پدر؛ همانطور که حضرت علی(ع) زینت عالم است، حضرت زینب(س) نیز زینت پدر است و یکی از امتیازات حضرت علی(ع) این است که پدر زینب(س) است.

صبر و استقامت حضرت زینب(س)؛ عامل بقای نهضت عاشورا
وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) امتیازات فراوان دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین امتیازان حضرت زینب(س) صبر و استقامت آن بزرگوار است و این صبر و استقامت عامل بقای نهضت عاشورا است یعنی آن تعبیر شعرا که «اگر زینب(س) نبود عاشورا در کربلا می‌ماند» تعبیر بسیار زیبا و لطیفی است.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور اظهار کرد: زمانی که امام حسین(ع) با خانواده خویش به سفر رفت از او پرسیدند شما که می‌دانید در این سفر به شهادت می‌رسید پس چرا زنان و کودکان را همراه خود می‌برید؛ فرمود که خدا خواسته است که من در این سفر همراه آن‌ها باشم؛ در حقیقت رمز این مسئله آن بود که اگر زینب(س) نبود، امام حسین(ع) در کربلا به شهادت می‌رسید و خبر در آنجا ختم می‌شد.

اشاره به نقش حضرت زینب(س) در وقایع عاشورا
این پژوهشگر دینی برجسته کشورمان بیان کرد: در عصر عاشورا ابتدا چادرها را به هم دوختند و وصل کردند و سپس آتش زدند تا تمام زنان و کودکان سوخته شوند و نشانی از خاندان رسالت نماند اما خداوند خواست که این بانوان و کودکان زنده بمانند و نهضت عاشورا را به جهانیان منتقل کنند.
وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) ‌مقابل تمام این مصائب آنگونه استقامت کرد که اصلاً برای ما قابل درک نیست، گفت: یکی از نمونه‌های استقامت آن حضرت شام غریبان است؛ در شب یازدهم محرم حضرت زینب کبری(س) در آن خیمه‌های نیمه سوخته، نماز شب می‌خواند؛ اگر نماز روزانه بخواند هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهد که انسان نمازش قضا شود اما نماز شب، نماز مستحبی است؛  کسی که حداقل 6 برادرش در یک روز به شهادت رسیده است آن هم برداری مانند حسین(ع) و عباس(ع) و دو فرزندش در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند و علاوه بر آن در عرض یک روز داغ 17 جوان بنی هاشم را دیده است، نماز شبش تعطیل نمی‌شود.

حتی مستحبات حضرت زینب(س) در شب عاشورا تعطیل نشد
حجت‌الاسلام مهدی‌پور اظهار کرد: روایت از امام سجاد(ع) است که فرمود در شب یازدهم دیدم عمه‌ام نماز شب را نشسته می‌خواند پرسیدم چرا فرمود به‌دلیل اینکه در طول روز بسیار دویدم تا بچه‌ها را از خیمه‌های آتش گرفته نجات دهم لذا دیگر در زانوهایم طاقت نمانده که ایستاده نماز بخوانم.
مدرس حوزه علمیه قم‌ یکی دیگر از موارد استقامت حضرت زینب(س) را سخنرانی ‌مقابل ابن‌زیاد دانست و گفت: ابن‌زیاد با لحن شماتت‌آمیز به حضرت زینب(س) می‌گوید که آیا دیدی خداوند با برادرت چه کرد؟ اینجا حضرت زینب(س) آن کلام طلایی را که فرمود «ما رأیت الا جمیلا؛ من چیزی جز نکویی ندیدم» بیان می‌دارد؛ کسی‌که روز قبل براد‌ری مانند حسین(ع) را از دست داده است، در چنین بحرانی این تعبیر را ‌مقابل دشمن به کار می‌برد که بیانش جامع است.
وی ابراز کرد: حضرت زینب کبری(س) ‌مقابل یزید نیز خطبه آتشین فرمود و جمله‌ای دارد که یزید هرچه می‌خواهی انجام بده و هر تلاشی به کار ببند اما تو هرگز نمی‌توانی وحی ما را از بین ببری؛ ما خاندان وحی و رسالت هستیم و هر کاری انجام دهی، نمی‌توانی یاد ما را به فراموشی بسپاری.

تأثیر ولایی حضرت زینب(س) در انتقال پیام عاشورا
حجت‌الاسلام مهدی‌پور اظهار کرد: راوی می‌گوید در کوفه زمانی‌که حضرت زینب(س) خطبه می‌خواند، عده‌ای سر و صدا می‌کردند تا خطبه حضرت به گوش همگان نرسد لذا حضرت فریاد برآورد که ساکت شوید. اینجا حضرت زینب(س) یک تأثیر ولایی یعنی یک تأثیر تکوینی انجام داده است چون همه ساکت شدند و راوی می‌گوید حتی زنگوله‌های اشتران از صدا افتادند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: حضرت زینب(س) در چنین موقعیتی با صبر و استقامت در کوفه و ‌برابر یزید تعبیر می‌کند که ای یزید، گمان مکن که آنقدر بزرگ شده‌ای که من با شما حرف می‌زنم، من تو را کوچکتر از این می‌دانم که تو را مخاطب قرار دهم اما حوادث ایجاب کرده است که من با تو حرف بزنم.

خطبه‌های حضرت زینب(س) تا ابد، درسی برای تمام عالمیان است
وی تأکید کرد: خطبه‌های حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا، تا دنیا وجود دارد یک عظمت برای آن حضرت و یک درس برای امت اسلام اعم از زن و مرد و به‌خصوص زنان عالم است چرا که حضرت زینب(س) یک اسوه و الگوی بی‌نظیری برای بانوان است.
حجت‌الاسلام مهدی‌پور عنوان کرد: در روایت‌ها آمده است که حضرت زینب(س) همسایه‌ای داشت که می‌گوید من 5 سال همسایه دیوار به دیوار آن حضرت بودم و در این مدت نه صدا و نه قامت او را دیدم یعنی حضرت چنین عصمت، عفت و حجابی داشته است اما وقتی که وظیفه شرعی او بوده که از امام زمانش دفاع کند، چنین خطبه‌های جانانه‌ای خوانده که تا دنیا هست، نام مقدس حضرت زینب(س) بر تارک تمام فضیلت‌ها می‌درخشد.
مدرس حوزه علمیه قم در پایان ابراز امیدواری کرد: تمام امت به خصوص بانوان ما در انجام وظیفه، دفاع از امام زمان و حفظ و حراست حجاب، تقوا و فضیلت از این حضرت الگوگیری کنند.

captcha