حضرت زینب(س)، بزرگ‌ترین مکتب آگاهی‌بخشی بانوان جهان را دایر کرد
کد خبر: 2885806
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
شامی:

حضرت زینب(س)، بزرگ‌ترین مکتب آگاهی‌بخشی بانوان جهان را دایر کرد

گروه اندیشه: مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان با تأکید بر این‌که بزرگ‌ترین مکتب علمی و آگاهی‌بخشی بانوان جهان، توسط حضرت زینب(س) دایر شد، گفت: زمانی‌که ایشان در کنار پدر زندگی می‌کرد، آموزش‌های رفتاری بانوان جامعه را برعهده گرفته بود.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با تأکید بر این‌که حضرت زینب(س) در چند جبهه به خوبی درخشید، گفت: این بانوی بزرگوار بر اساس نقل تاریخی، در جبهه تعلیم و تربیت و همچنین جبهه مبارزه، تلاش و جهاد، خوش درخشیده و نقش خود را به زیبایی ایفا کرد.
وی افزود: کودکی و نوجوانی حضرت زینب(س) در دامان پدری همچون امیرالمؤمنین(ع) و در سایه مهر مادی همچون حضرت فاطمه زهرا(س) طی شده و این پایه‌های قوی معنوی و آگاهی، سبب رشد و تربیت فرزندی همچون زینب کبری(س) شد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان با تأکید بر این‌که بزرگ‌ترین مکتب علمی و آگاهی‌بخشی بانوان جهان، توسط حضرت زینب(س) دایر شد، ابراز کرد: زمانی که ایشان در کنار پدر و به‌عنوان دختر خلیفه زندگی می‌کرد، آموزش‌های رفتاری بانوان جامعه را به خوبی برعهده گرفته بود.

بعد علمی شخصیت حضرت زینب(س) مورد غفلت واقع شده است
حجت‌الاسلام شامی با بیان این‌‌که متأسفانه اکثر محققان و پژوهشگران تاریخ اسلام به بعد علمی و تربیتی حضرت زینب(س) کمتر توجه کرده‌اند، تصریح کرد: بیشتر پژوهش‌های تاریخی در زندگی و سیره حضرت زینب(س) در جریان کربلا و پس از آن خلاصه شده و بعد علمی شخصیت ایشان مورد غفلت واقع شده است.
وی اظهار کرد: امام سجاد(ع) خطاب به حضرت زینب(س) فرموده‌اند: «أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَیرُ مُفهَّمَةٍ: [اى زینب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى» و از آن‌جایی که کلام معصوم، کلامی متقن است و از حقیقت نشأت می‌گیرد، می‌توان گفت که حضرت زینب(س) در درک موقعیت‌های مناسب زمان و آگاهی‌بخشی نسبت به دیگران پیشتاز بوده است.

جریان کربلا، بخشی از ویژگی‌های وجودی حضرت زینب(س) را به نمایش گذاشت
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که جریان کربلا، بخشی از ویژگی‌های وجودی حضرت زینب(س) را به نمایش گذاشت، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های برتر حماسی شخصیت این بانوی بزرگوار در شام، سبب شد تا یزیدی که مغرور به قدرت نظامی و سیاسی خود بود، رسماً از اعمال خود اظهار پشیمانی کرده و کاروان اسرا را با کمال اکرام و احترام به سمت کربلا و مدینه بازگرداند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان ادامه داد: اظهار پشیمانی از سوی یزید، کار دشواری در عرف دیپلماسی محسوب می‌شد اما برنامه‌ریزی عظیم حضرت زینب(س) به همراه امام سجاد(ع)، یزید را در اوج قدرت، وادار به عذرخواهی کرد.
حجت‌الاسلام شامی با اشاره به جمله معروف دکتر شریعتی که در آن آمده است: «آنان که رفتند، کاری حسینی کردند. آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند»، عنوان کرد: باید بیاندیشیم که در معرفی حضرت زینب(س) به عنوان الگو، نسبت به زندگی، ارزش‌ها و جایگاهی که در آن قرار داریم، چه وظیفه‌ای بر دوش داریم و بر اساس آن حرکت کنیم.
وی در پایان یادآور شد: عاطفه برادری و خواهری در جریان کربلا، جایگاه ویژه‌ای در تبیین‌های امروزی دارد اما هدف عمده باید احیای ارزش‌های دینی باشد که حضرت زینب(س) در راستای آن رنج‌ها کشید و خود را نباخت.

captcha