رونمايی از كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های خطی كتابخانه و موزه ملی ملك»
کد خبر: 2545097
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷

رونمايی از كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های خطی كتابخانه و موزه ملی ملك»

گروه ادب: همزمان با برگزاری آيين گراميداشت ميلاد امام حسين(ع) در مؤسسه كتابخانه و موزه ملی ملك، كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های ملك (شبيه‌نامه‌های گنجينه خطی موسسه كتابخانه و موزه ملی ملك)» رونمايی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های ملك» دستاورد پژوهش و نگارش رضا كوچك‌زاده است كه با همكاری موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی و انتشارات سفير اردهال منتشر شده.
نگارنده در ديباچه كتاب چنين آورده است: «شبيه‌نامه‌ها، سندهای ياد رفته‌اند؛ بازمانده‌ای از كهن‌دوره فرهنگ كشاورزی و باروری ايرانيان. گستره‌ای فراموش شده‌اند در بازشناخت ادبيات عاميانه و پيشينه‌ای توانمند در پديداری ريشه‌های آغازين ادبيات نمايشی ايران، گنجينه خطی كتابخانه ملك از سال‌های دور، نسخه‌های خطی گوناگونی گرد آورده كه برخی از آنها يگانه‌اند و نسخه همانندی ندارند. از آن ميان، دو مجموعه شبيه‌نامه است كه نه تنها نسخه‌ای در ميان كتابخانه‌های ديگر ندارند، كه در ميان مجموعه‌های ديگر شبيه‌نامه‌ها نيز به دليل شكل و ساختار نگارشی ويژه تاكنون بی‌مانند هستند».
در پيشگفتاری كه ناشر بر اين كتاب نگاشته، آمده است: «شبيه‌نامه‌ها همانند تمام آثار هنری، نه تنها از آن‌روی كه شبيه‌نامه‌ هستند و اثری هنری، بل از اين منظر كه دريچه‌ای هستند به فرهنگ و تاريخ و اجتماع، گنجی كم‌نظير هستند. هم از باب اين قدر و رتبه است كه بنيان‌های نگاهبان ميراث فرهنگ و تمدن انسانی از جمله كتابخانه‌ها و موزه‌ها، شوقی وافر برای گردآوری، نگاهداری و فرآوری آنها برای پژوهندگان و علاقه‌مندان دارند.»
دو نسخه نفيس شبيه‌نامه دارای شماره‌های ثبت ملی 4792 و 4816 هستند كه در گنجينه نسخه‌های خطی كتابخانه و موزه ملی ملك نگهداری می‌شوند. كتابخانه و موزه ملی ملك به عنوان مؤسسه‌ای زير نظر يكی از خاص‌ترين بنيادهای فكر و فرهنگ و هنر شيعی- آستان قدس رضوی- و از همت بلند واقف نيك‌انديش خود- حاج حسين آقا ملك- مفتخر به داشتن جلوه‌هايی از شبيه‌نامه‌ها است كه می‌تواند در كنار ساير مجموعه‌های موجود در ديگر كتابخانه‌ها و موزه‌ها، زمينه‌ای برای شناخت اين هنر و تاثيرات بسيار آن باشد.
آيين گراميداشت ميلاد امام حسين(ع) از جمله آيين‌هايی است كه به سفارش واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملی ملك در اين موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. اين مراسم روز چهارشنبه، 22 خرداد امسال از ساعت 16 ـ 18 برگزار می‌شود و كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های ملك (شبيه‌نامه‌های گنجينه خطی موسسه كتابخانه و موزه ملی ملك)» در اين مراسم رونمايی خواهد شد.
captcha