مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بیش از هفتاد کشور
کد خبر: 1470369
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
از سوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران برگزار شد؛

مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بیش از هفتاد کشور

شعب خارجی: شیعیان مکتب عاشورا در سراسر جهان در تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان با حضور در مساجد، تکایا و هیئت‌های عزاداری ، محبت و عشق خود را نسبت به سالار شهیدان، امام حسین‌(ع) و یارانش به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گزارش مراسم عزاداری که در بیش از هفتاد کشور به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، به شرح ذیل است:

ترکیه(استانبول)

علاقه‌مندان به  ساحت مقدس اباعبدالله‌الحسین(ع) با حضور پرشور و بی‌سابقه خود ، شب‌های سوم تا هفتم ماه محرم را در مسجد ایرانیان «والده خان» و شب هشتم تا شب دهم «تاسوعا، عاشورا و شام غریبان» را در سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در استانبول،  به سوگ سالار شهیدان نشستند.

محوراصلی سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شاه‌مرادی در مراسم عزاداری شب تاسوعا در سرکنسول‌گری کشورمان، «تشریح تأثیر وجودی افراد پس از مرگ در عالم دنیا و بررسی تأثیر وجودی حضرت عباس(ع) پس از شهادت ایشان تا عصر حاضر که نامشان را جاودانه کرد» بود.

در شب عاشورای حسینی حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با حضور در جمع ایرانیان و کارکنان نهادها در سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، واقعه عاشورا را بزرگترین حادثه پس از بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام خواند و تصریح کرد: عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی از پیام‌های اصلی عاشوراست.

وی با اشاره به آتش بدعت‌ها و کج‌اندیشی‌ها در جهان امروز و کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه بدست تکفیری‌ها تأکید کرد: راه مقابله با این فجایع پیروی از پیام کربلا و تبعیت از آموزه‌های دینی است.

از دیگر برنامه‌های دهه اول محرم  در استانبول، روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی توسط مداحان اهل بیت(ع) «صفری، نقی نژاد و شاه‌آبادی» و سینه‌زنی عاشقان کربلا بود که شور و حال وصف‌ناپذیری به همراه داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، مسئول جامعه‌المصطفی ترکیه مستقر در استانبول و حجت‌الاسلام  والمسلمین فریدعصر، امام  جماعت مسجد ایرانیان(والده خان) دیگر سخنرانان برنامه‌های سوگواری شب هشتم تا دهم در سرکنسول‌گری بودند.

صربستان

مراسم تاسوعای حسینی با حضور گسترده عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع)، شیعیان آذری قرقیزستان، افغانستان، پاکستان، ایرانیان مقیم وکارکنان نهادهای ایرانی در مسجد امام علی(ع) شهر بیشکک برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و حجت‌الاسلام و‌المسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع)، طی سخنانی گفت: شیعیان و محبان واقعی کسانی هستند که  نیت خالص دارند و فقط برای خدا عمل می‌کنند و هرگز در رفتارشان ریا نمی‌کنند. ایمانی، حضرت ابوالفضل‌العباس را اول شیعه عالم دانست که تا آخرین نفس به امام خود وفادار بود و در این راه به شهادت رسید.

وی در سخنان خود به ذکر فضائل قمر بنی‌هاشم ودلاورهای آن حضرت در دشت نینوا پرداخت و همگان را به رفتار مشفقانه نسبت به یکدیگر و دوستی اهل بیت(ع) توصیه کرد و در خاتمه به ذکر مصیت پرداخت و سپس با مداحی محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ادامه یافت.

گفتنی‌است، همزمان با گشایش مسجد دیگر شیعیان موسوم به مسجد اهل بیت(ع) از اول ماه محرم امسال در ناحیه لنینسکی شهر بیشکک مراسم دیگری در این مسجد با حضور شیعیان آذری قرقیزستان برگزار شد که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی طی سخنانی، برگزاری عزاداری برای امام حسین(ع) ویاران وفادارش را موجب زنده‌ماندن اسلام واحکام اسلامی‌دانست.

مولایی در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: قمر بنی‌هاشم نزد خدا مقامی رفیع دارد  چه‌آنکه ایشان خودش را فدا کرد، وآن هم چه فدا کردن وشهادتی که گفتنی نیست، کسی که با دستانی بریده می‌گوید «واللهِ إن قَطَعتُموا یَمینی، إنّی اُحامی أبَداً عن دینی».

این مراسم نیز با ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین مولایی ادامه یافت و عزاداران حسینی در سوگ سالار شهیدان و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.

مراسم عاشورای حسینی نیز در میان حزن و اندوه شیفتگان اهل بیت(ع)، ایرانیان مقیم، کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برپا شد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و قرائت زیارت عاشورا، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت‌الاسلام سیدی ساروی، روحانی اعزامی از مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به یاد ظهر عاشورا و نماز امام حسین(ع)  در صحرای کربلا اقامه شد.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدی ساروی ضمن اشاره به واقعه جان‌گداز عاشورا و حماسه بی‌نظیر شهیدان دشت نینوا، قیام امام حسین(ع) را نقطه عطفی در تاریخ پرفراز و نشیب بشری دانست و گفت: امام حسین(ع) در سخت‌ترین شرایط این واقعه هم به اصول ارزشی و مکارم اخلاقی پای‌بند بود و به همه جوانب حقوق انسانی تأکید می‌کرد.

خطیب مراسم عاشورای بلگراد حرکت امام حسین(ع)  را در راستای رضایت حضرت معبود خواند و اظهار کرد: امام حسین‌(ع) جز به رضایت خدا نمی‌اندیشید و به همین مناسبت هر بلا و مصیبتی را که می‌دید، آن را به بهای جان می‌خرید.

حجت‌الاسلام ساروی، مصائب امام حسین(ع) و خاندان و یاران او را در روز عاشورا بسیار سنگین و دردناک توصیف کرد و افزود:  مصیبتی با این عظمت برای هرکسی اگر اتفاق بیفتد  غیر قابل  توصیف و تحمل است اما چون امام حسین(ع) مسیر حق را برگزیده بود و برای برچیدن ظلم و ستم، تحقق فضیلت وکرامت و احیای مکتب نورانی رسالت(ص)، عزم خویش را جزم کرده بود و عاشقانه به پیشواز بلا می‌رفت و همه وجود و هستی خود را  صادقانه در طبق اخلاص تقدیم خالق یگانه می‌کرد.

در ادامه این مراسم، سوگواران با ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی مداحین و ذاکرین حسینی به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

در مراسم شام غریبان عاشورای حسینی، مراسم سوگواری در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این آئین پرسوز و گداز که ایرانیان مقیم، کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی و علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت(س) در غم و ماتم به سوگ نشسته بودند، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و قرائت زیارت عاشورا، روحانی اعزامی از مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به سخنرانی پرداخت و درباره مصیبت غربت و نهایت مظلومیت شهیدان و اسیران حادثه سهمگین دشت کربلا سخنان مبسوطی را ایراد کرد.

در ادامه نوجوانان مجلس با شمع‌های بر افروخته‌ای که با خود حمل می‌کردند، صحنه‌هایی از آن واقعه دلخراش را در اذهان تداعی کردند که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در ادامه سوگواران تا پاسی از شب با نوحه‌سرایی مداحان به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

غنا

مراسم عاشورای غنا با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران، رئیس و اساتید دانشگاه، دانشجویان مسلمان و جمعی از لبنانیان به همراهی خطیب مدعو خود از لبنان، چیف‌های منطقه و عامه مردم در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد.

سخنران اول، شیخ احمد جعفر، سخنران لبنانی که به مناسبت ایام محرم توسط شیعیان لبنان از کشور لبنان به غنا دعوت شده بود به زبان عربی درباره شخصیت امام حسین(ع) در قرآن و سنت پیامبر سخن گفت و با اشاره به آیات قرآن از جمله "فی بیوت اذن الله ان ترفع" گفت: امام حسین(ع) در خانه وحی متولد شد.

وی با اشاره به خاندان یزید که از دشمنان اسلام بودند و در قرآن مورد لعنت واقع شده‌اند گفت: امام حسین(ع) توسط چنین فردی به شهادت رسید.

رئیس دانشگاه اسلامی نیز با توضیح آیاتی در باره حسین(ع) و سنت پیامبر در باره شخصیت الهی و مقام عصمت امام حسین سخن گفت. وی در سخنان خود به حدیث "حسین منی و انا من حسین" استناد کرد.

شیخ محمد قاسم، از اساتید دانشگاه بطور مفصل در باره خاندان یزید و خاندان امام حسین سخنرانی کرد و با اشاره به اینکه شخصیتی همچون امام حسین نمی‌توانست با شخصیت پلیدی مثل یزید بیعت کند گفت: متأسفانه پاره‌ای از دستاوردهای بنی‌امیه از حادثه عاشورا هنوز در کشورهای اسلامی دیده می‌شود و دلیل آن جز جهل چیزی نیست.

الحاج حسین، استاد اهل سنت تیجانی دانشگاه و رئیس دپارتمان ادیان، که بسیار به اهل بیت تمایل دارد درباره نحوه شهادت بعضی از اصحاب و یاران و نزدیکان امام حسین در کربلا سخن گفت. همچنین شیخ عباس شعبان، استاد حوزه علمیه به زبان هوسا درباره حضرت زهرا مادر امام و تاریخ‌چه کربلا و نیز دلایل قیام امام حسین سخن گفت.

رضا بخشایش، رایزن فرهنگی ابتدا با خواندن روضه حضرت علی اصغر درباره ویژگی‌های مهم این واقعه سخن گفت و توجه حضار را به این ویژگی‌ها جلب کرد که از جمله این ویژگی‌ها و از همه مهم‌تر اینکه محور این قیام را «امام معصوم و ولی خدا که ولی امر است و به نص قران اطاعت او بر همگان واجب است بر عهده‌داشت».

وی گفت: دشمنان امام حسین کسانی بودند که به دروغ خود را خلیفه رسول خدا می‌نامیدند؛ یزید در سال اول اهل بیت پیامبر را در کربلا قتل عام کرد در سال بعد مکه را به آتش کشید و در سال بعد به مدینه‌النبی حمله کرد و 70 نفر از صحابه پیامبر را کشت و مال و ناموس مسلمانان را به مدت سه روز بر سپاهیان خود حلال کرد. آخر چگونه می‌شود چنین خاندان پستی خلیفه رسول خدا باشد؟!

بخشایش در ادامه با توضیح حدیث «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» نتیجه گرفت: مهم‌ترین درس عاشورا یافتن ولی امر واقعی و حقیقی  و اطاعت از اوست.

ویژگی دیگر کشته شدن طفل شش ماهه است که در هیچ مکتب و مرامی گناهی نکرده و بطلان راه دشمن را بطور کامل نشان می‌دهد. ویژگی دیگر روایات بسیار در فضیلت اشک بر مظلومیت امام حسین است که موجب آمرزش گناهان و شفاعت امام حسین در آخرت خواهد شد.

ویژگی دیگر پیوستن جوان نصرانی به نام «وهب» به خیل یاران امام و باز ویژگی دیگر نکات اخلاقی در این قیام است مثل ایثار حضرت ابوالفضل‌العباس. ویژگی‌های بسیار دیگری هست که به دلیل ضیق وقت فرصت بیان آنها نمی‌باشد و حضار محترم باید خود مطالعه کنند.

در پایان سفیر ایران در پیام خود ضمن تسلیت این ایام سخنان شخصیت‌های علمی، ادبی  و سیاسی بین‌المللی از جمله ماهاتما گاندی، توماس کارلایل، محمد علی جناح، جرج جرداق، چالرز دیکنز و ... درباره حادثه عاشورا و امام حسین را نقل کرد.

ارمنستان

در شامگاه یکشنبه 10 آبان 1393 مصادف با شب تاسوعا به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، محفل عزای شب نهم محرم الحرام 1436 ه.ق با توسل به باب‌الحوائج حضرت ابالفضل‌العباس(ع) در مسجد کبود ایروان برگزار شد.

در این مراسم سوگواری و عزاداری بیش از 500 نفر از ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، شیعیان محلی و برخی از شیعیان دیگر کشورها از جمله عراق و هند به همراه کارکنان و کارمندان نهادها، ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی به اتفاق خانواده‌های خود حضور داشتند.

همچنین در مراسم شب تاسوعا، تعدادی از ارامنه ارادتمند به حضرت ابالفضل‌العباس(ع) شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم، قرائت قرآن مجید و برنامه‌های اذانگاهی انجام شد و پس از آن حاضرین در مجلس نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و‌المسلمین شجعان اقامه کردند.

مراسم شب تاسوعا با سخنرانی حجت‌الاسلام وا‌لمسلمین شیخ تبار عزیزی، روحانی اعزامی از مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه یافت و در ادامه مراسم مداحی و سینه‌زنی توسط مداح اهل بیت(ع) حسن ثابت‌جو برگزار شد.

تانزانیا

برگزاری مراسم عزای تاسوعای حسینی(ع) با حضور هزاران نفر از شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در شهرهای مختلف تانزانیا بویژه شهر دارالسلام با شکوه خاصی برگزار شد.

در این مراسم عظیم حسینی(ع) در شهر دارالسلام که با حضور اقشار مختلف مردم اعم از شیعیان جماعت خوجه خاصه شخصیت‌های آن و بومیان و هموطنان ایرانی از جمله سفیر، رایزن فرهنگی و رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی(ص) و سایر علاقه‌مندان سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) از جمله برخی شخصیت‌های اهل تسنن چون شیخ‌الهادی شیخ بزرگ دارالسلام و عیدی نماینده پارلمان تانزانیا برگزار شد.

دسته عزاداران حسینی(ع) همراه با پرچم عزا و نمادهای عاشورایی مسیر آرامگاه شیعیان تا مسجد جماعت شیعیان خوجه را طی کرد و در طول مسیر سخنرانان پیرامون واقعه کربلا و مظلومیت حضرت اباعبدالله(ع) سخنرانی نموده و نوحه خوانان در مصیبت سالار شهیدان به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداختند.

در پایان مراسم نیز سخنرانی شیخ نور، از علمای شیعی آفریقای جنوبی بود که پیرامون پیام امام حسین(ع) که پیام حفظ اسلام ناب محمدی(ص) و وحدت مسلمانان و عزت بشریت و حراست از ارزش‌های انسانی است، ایراد شد.

لازم به ذکر است در دسته عزاداری که اصطلاحأ جماعت خوجه از آن به «جلوس» یاد می‌کنند، حجت‌الاسلام موسوی و ساعی پور خطیب و مداح اعزامی از کشور ایران اسلامی نیز سخنرانی و نوحه‌خوانی داشتند. این مراسم توسط شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند TBC و IBN و روزنامه‌های گوناگون  پوشش داده شد.

مراسم عزای عاشورای حسینی(ع) با حضور پر شور هزاران نفر از شیعیان و دوستداران حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) در شهرهای مختلف تانزانیا به‌ویژه شهر دارالسلام با شکوه خاصی برگزار شد.


در این مراسم باشکوه حسینی(ع) در شهر دارالسلام که با حضور اقشار متلف مردم اعم از شیعیان بومی و جماعت خوجه وهموطنان ایرانی از جمله سفیر کشورمان، رایزن فرهنگی و رئیس نمایندگی جامعه‌المصطفی‌(ص) و سایر علاقه‌مندان و دوستداران سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع)  در منطقه کیگوگو برگزار شد، دسته عزاداران حسینی(ع) همراه با پرچم عزا و نمادهای عاشورایی مسیر خیابان ایلاله تا مسجد الغدیر را طی کرد و نوحه‌خوانان از جمله ساعی‌پور، مداح اعزامی از کشورمان  در مصیبت سالار شهیدان به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت.

پایان مراسم نیز در مسجد‌الغدیر با سخنرانی شیخ جلال، مدیرحوزه امام جعفر صادق(ع) بود که پیرامون فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) ایراد شد و در سخنان خود بر وجود محورهای مهم از جمله «عزت و عدم تسلیم در مقابل جور و ستم ستمگران  و لزوم احیای امر به معروف و نهی از منکر»، در قیام امام حسین (ع) تأکید کرد و بعد از سخنرانی  نیز نماز ظهر و عصر به جماعت اقامه شد.

لازم به ذکر است حرکت دسته عزاداری که اصطلاحأ بومیان از آن به  «مسیره » یاد می‌کنند، توسط شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانند TBC و IBN  پوشش داده شد.

افغانستان(کابل)

جهانشاهی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان ضمن حضور در مراسم روز تاسوعا مسجد جامع امام زمان(عج) طی سخنانی گفت: امام حسین(ع) مصداق واقعی پرورش یافته در مکتب متعالی اسلام است که توانست با قیام خونین خویش درخت تنومند اسلام را آبیاری و آن را برای هدایت جوامع بشری پاک و تأثیرگذار نگه‌دارد.

وی  با تأکید براین‌که امام حسین‌(ع) احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان هدف والای قیام خویش اعلام می‌کند، بیان کرد: احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اساسی‌ترین دستورات اسلام می‌تواند دین را به عنوان تکیه‌گاه تعالی بخش انسان محفوظ بدارد تا دین در جهان رسالت هدایت انسان‌ها را به شکل مطلوب به انجام برساند. بدین جهت است که امام حسین‌(ع) تأکید می‌نماید که ملت‌های مسلمان از این فریضه نباید غفلت کنند.

به منظور احیاء نماز جماعت روز عاشورا عزاداران حسینی ضمن حضور در مسجد امام زمان(عج) غرب کابل و انجام عزاداری و استفاده از سخنان سخنرانان پیروزی قیام امام حسین‌(ع) نماز جماعت ظهر عاشورا را به یاد بود نماز حضرت ابا عبدالله‌الحسین بصورت گسترده اقامه کردند.

همایی، مداح اهل بیت(ع) اعزامی از جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در مساجد مختلف شهر کابل با اجراء برنامه مدیحه‌سرایی عزاداران حسینی را با فرهنگ عزاداری ایرانیان آشنا و در سوگ سرور و سالار شهیدان عزادارای کردند.

وی  ضمن حضور در مساجد امام زمان(عج)، تکیه خانه شاه نجف، مسجد سید‌الشهدا با اجراء برنامه معنوعی مداحی مجالس عزای امام حسین(ع) را گرم‌تر  نمودند.

افغانستان(هرات)

مراسم ظهر عاشورا در مسجد جامع بزرگ شهر هرات مراسمی به مناسبت شهادت جانگداز حضرت امام حسین(ع) با حضور سید فضل‌الله وحیدی والی هرات، مقامات ارشد دولتی و عموم مردم مسلمان اعم از سنی و شیعه برگزار شد.

مولوی خداداد صالح، از علمای اهل سنت و خطیب نماز جمعه در سخنانی روز عاشورا را روز ایستادگی در برابر ظلم و ستم عنوان کرده و گفت: این روز دارای معنویت و ارزش برای دیگر ادیان هم است.

سید فضل‌الله وحیدی والی هرات گفت: مکتب حسینی را مکتب پیامبر اسلام و نهضت حق بر علیه باطل عنوان کرد.

وی مبارزه نیروهای امنیتی افغانستان برای تأمین امنیت را برگرفته از شجاعت و دلاوری امام حسین(ع) یاد کرد و گفت دشمنان افغانستان کمتر از یزیدیان آن زمان نبوده و در صدد بازی با نام اسلام هستند.

در هرات باستان در بیش از 300 مسجد، حسینیه و تکیه، مردم سالروز شهادت سید و سردار شهیدان امام حسین(ع) و خاطره 72 تن از یاوران دلاور این حضرت را پاس می‌دارند.

همچنین به همین مناسبت، مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) از اول محرم در نمازخانه سرکنسول‌گری با حضور سرکنسول ایران، اعضای سرکنسول‌گری، نمایندگان ارگان‌ها و میرزایی مسئول بخش فرهنگی برگزار می‌شود.

در این مراسم پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام جهانشاهی، روحانی اعزامی از مرکز و مداحی اهل بیت ادامه پیدا کرده و با مراسم سوگواری و سینه‌زنی پایان می‌یابد. این مراسم تا سوم امام(ع) ادامه دارد.

پاکستان(کراچی)

مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در محل نمایندگی فرهنگی کشورمان در کراچی برگزار شد. در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن شریف، زیارت عاشورا قرائت شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین فرقانی بحث خود را در باب امر به معروف و نهی از منکر با قرائت آیه‌ای از قرآن شریف و حدیثی از حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)آغاز و اظهار کرد: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ» سورة حج - آیة 41
«قال الحسین(ع) انی لم اخرج اشرا ولا بطرا و لا ظالما و لا مفسدا بل انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی و ارید ان امربالمعروف و انهی عن المنکر و اسیرو بسیرة جدی وابی علی بن ابی طالب(ع)».

وی افزود: در ایران ما بعد از انقلاب اسلامی هفته اول محرم را هفته امر به معروف و نهی از منکر نام‌گذاری کرده‌اند. امر به  معروف و نهی از منکر در قرآن و در روایات ما جایگاه بسیار والایی دارد و حتی یکی از نشانه‌های دولت کریمه حضرت ولی عصر‌(عج) این آیه است و ان مکنا هم فی الارض...
فرقانی  ادامه داد: یکی از نشانه‌های ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) این است که وقتی جهان حکومتش را  فرا گرفت امر به معروف و نهی از منکر را احیاء می‌کند.

در ادامه «پرتوی»، مداح اهل بیت در اوصاف حضرت ابالفضل‌العباس(ع) به اقامه عزاداری و نوحه‌سرایی پرداخت.

نماینده ولی فقیه، سرکنسول ایران، معاون کنسولی، فرهنگیان ارجمند، نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایرانیان مقیم با خانواده های محترمشان  از جمله افرادی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


گفتنی است ایرانیان اعزامی در مراسم تاسوعای حسینی در حسینیه ایرانیان شرکت کردند.

روز یکشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۳جمع ایرانیان اعزامی، حضرت آیت‌الله بهاءالدینی، نماینده مقام معظم رهبری در پاکستان، سرکنسول ایران، کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و فرهنگیان ارجمند  پس از اتمام اقامه عزا در نمایندگی فرهنگی به حسینیه ایرانیان عزیمت کردند و بصورت گروهی در مراسم تاسوعای حسینی شرکت داشتند.

در این مراسم زکی باقری که اصالتا هندی است و در انگلستان زندگی می کند، در سخنانی به اهداف سالار شهیدان پرداخت. همچنین پرتوی مداح اهل بیت اعزامی از ایران اسلامی به شیوه بسیار حزین و پرجاذبه به نوحه‌سرایی پرداخت که موجب شور وهیجان عزاداران حضرت ابا عبدالله‌الحسین(ع) شد.

ژاپن

با فرا رسیدن تاسوعاو عاشورای حسینی شیعیان ژاپن نیز همانند دیگر شیعیان جهان در سوگ و ماتم نشسته و با گردهمایی و عزاداری در محافل ،امامباره‌ها، یاد شهیدان کربلا را گرامی می‌دارند.

به همین مناسبت یازدهم آبان‌ماه مراسم با شکوه شب تاسوعا با حضور ایرانیان مقیم اعم از دانشجویان ،کسبه و کارکنان ایرانی و جمعی از شیعیان پاکستانی ،افغانی و ژاپنی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران، توکیو برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز مغرب و عشا آغاز و پس ازقرائت زیارت پر فیض عاشورا ، سخنرانان به ابعاد شخصیتی امام حسین‌(ع) پرداخته و هدف از این قیام را «تشریح و پیرامون وفاداری حضرت اباالفضل‌العباس به تفصیل سخن گفتند».

در ادامه با ذکر مصیبت، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی مراسم تا پاسی از شب ادامه داشت.

لازم به ذکر است شیعیان پاکستانی و افغانی مقیم ژاپن نیز در مراکزو محافل دیگری به سوگ نشسته تایاد و خاطره جاودانه امام شهیدان و یارانش را  زنده‌نگه‌دارند و آماده برگزاری مراسم با شکوه عاشورای حسینی هستند.

قرقیزستان

مراسم عاشورای حسینی با حضور گسترده عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) ، شیعیان آذری قرقیزستان، افغانستان، پاکستان، ایرانیان مقیم وکارکنان نهادهای ایرانی در مسجد امام علی(ع) شهر بیشکک برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی، امام جماعت مسجد امام علی(ع) طی سخنانی گفت: در زمان پیامبر مردم عاشقانه به آئین محمد(ص)ایمان آوردند اما متأسفانه پس از گذشت چند دهه از اسلام فاصله گرفتند تا جایی که دختر پیامبر را کتک زدند و ولی‌الله را دست بستند مردم دچار انحراف شدند ومی‌رفت که از اسلام جز پوسته‌ای باقی نماند در این شرایط امام حسین(ع) قیام کردند و فلسفه قیام خود را نیز امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدش بیان کردند.

وی گفت: امام حسین(ع) امام معصوم است وامامان با خدا یک میثاق ازلی و ابدی دارند این میثاق چیزی نیست جز اینکه آنچه پیامبر آورده را متناسب با زمان اجرا کنند، لذا امام حسین(ع) می‌فرماید اگردر دنیا هیچ پناه‌گاهی  برای حسین‌بن‌علی پیدا نشود بازهم با یزید بیعت نمی‌کنم چون می‌دانست که یزید فاسد است.

امام جماعت مسجد امام علی(ع) در ادامه به مصائبی که بر فرزندان پیامبر در روز عاشورا گذشت اشاره کرد و گفت: مصائب آنقدر بزرگ و درد ناک است که زبان  از گفتن آن قاصر است.

لازم به ذکر است این مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش در شب عاشورا و ظهر این روز با روضه‌خوانی حجت‌الاسلام والمسلمین مولایی ادامه یافت وبا مداحی محبان اهل بیت عصمت و طهارت پایان یافت.

گفتنی است آیین‌های مشابهی در مسجد اهل بیت(ع) که از ابتدای محرم امسال در ناحیه لنینسکی بیشکک گشایش یافت با حضور شیعیان آذری قرقیزستان برگزار شد.

شانگهای

مراسم گرامی‌داشت یاد و خاطره قافله سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش و به منظور پاس‌داشت این نهضت افتخار‌آفرین و حماسه‌ساز تاریخ بشریت، از شب هفتم ماه‌محرم، با حضور ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی در شانگهای، مسئولین نهادهای جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌هایشان و برخی از عاشقان آن حضرت از دیگر کشورها از شب هفتم، هر شب با قرائت آیاتی چند از کلام ا... مجید و قرائت زیارت عاشورا آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی درباره قیام اباعبدا...‌الحسین (ع) و وقایع کربلا و همچنین موضوعات اخلاقی در اسلام مطالبی را بیان کردند و نیز در ادامه مراسم مداحی، روضه‌خوانی و سینه‌زنی با شور و حال خاصی برگزار شد.

گرجستان

در گرجستان نیز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) و یاران باوفایش در دهه اول محرم در محل حسینیه سفارت ایران با شرکت کارگزاران، ایرانیان مقیم و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم  نماز ظهر عاشورا و شام غریبان آن حضرت و همچین مراسم عزاداری در شهرهای مارنئولی، گاردبانی، کاسپی و مسجد جمعه تفلیس نیز برگزار شد.

captcha