استقلال فرهنگی موجب تحکیم و تعمیق پایه‌های نظام اسلامی می‌شود
کد خبر: 1449176
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور:

استقلال فرهنگی موجب تحکیم و تعمیق پایه‌های نظام اسلامی می‌شود

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام سیدحسن ربانی در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان که در استانداری مرکزی برگزار شد، گفت: استقلال فرهنگی، استقلال اصلی نظام را تأیید، تحکیم و تعمیق می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدحسن ربانی، مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور روز پنجشنبه، 20 شهریورماه در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان که در استانداری مرکزی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه و آرزوی توفیق روزافزون برای مجموعه دانشجویان مراکز آموزش عالی و طلاب حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی، گفت: امید است جوانان در زمینه‌های علمی تحقیقاتی و پژوهشی به موفقیت‌هایی چشم‌گیر برسند.

وی جایگاه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را بسیار حائز اهمیت خواند و با بیان این مطلب که خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی روحانیت است، اضافه کرد: عقبه اسلامیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به کارشناسان دینی اصیل و پیرو خط امام بستگی دارد، از این رو شبکه ارتقای دینی، فکری و فرهنگی مردم به جامعه روحانیت متصل است.

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به این نکته که روحانیت در مساجد و مراکز مختلف حضور داشته و مردم را با معارف دینی، اعتقادی و معرفتی آشنا می‌کنند، اضافه کرد: جامعه روحانیت با بیان مباحث دینی و معرفتی دیدگاه مردم به مسائل و مشکلاتی که از سوی دشمنان دامن زده می‌شود را به آحاد مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان گوشزد می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: بدون تردید استقلال فرهنگی، استقلال اصلی نظام را تأیید، تحکیم و تعمیق خواهد بخشید و این مهم با حضور روحانیت همسو با دیگر مسئولان و مردم تسریع بخشیده می‌شود؛ چراکه برای حفظ و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و هویتی باید تمامی آحاد جامعه بسیج شده و کار را به دیگری محول نکنند.

این مقام مسئول پایه اصلی روحانیت را بر مبنای زهد، عفاف و کفاف تشریح کرد و افزود: جامعه روحانیت با سعه صدر و مناعت طبع تمامی شاخصه‌های عنوان شده را در زندگی فردی و اجتماعی خویش اجرایی کرده و از دایره تعاریفی که برای این مجموعه تعریف شده است تخطی نمی‌کنند.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش ضمن اشاره به این مطلب که مجموعه روحانیت به‌واسطه روح بلند خویش و ویژگی‌های راهبردی باید متناسب با شأن و مقام این جایگاه از حداقل‌های شهروندی و تسهیلات اجتماعی همچون بیمه و غیره برخوردار باشند که متأسفانه اغلب قریب به اتفاق این مجموعه از این حقوق محروم هستند.

حجت‌الاسلام ربانی با یادآور شدن این مهم که جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه برای خود امتیازاتی را قائل نشده و از حداقل‌های معیشتی و شهروندی نیز برخوردار نیستند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری این مهم را با دقت رصد کرده و با تأسیس مرکز خدمات حوزه علمیه در راستای رفاه حداقلی طلاب، مدرسان حوزه که استخدام دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی نیستند گام‌هایی برداشته است.

وی تصریح کرد: مجموعه روحانیت در قالب دو بخش روحانیون شاغل در دانشگاه‌ها، دادگستری و دیگر مراکز فرهنگی و دینی و روحانیون طلاب و مجموعه حوزه‌های علمیه تعریف می شود که دسته اول جزو مخاطبان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نبوده و تنها دسته دوم از حداقل امکانات معیشتی و شهروندی تعریف شده برای عموم جامعه برخوردارند.

حجت‌الاسلام ربانی درادامه سخنان خود با اشاره به این مهم که 90 درصد جامعه روحانیت شاغل و استخدام دستگاه‌های دولتی و کشوری نبوده و مشمول مرکز خدمات حوزه علمیه هستند، اضافه کرد: طلبه‌هایی که مشغول تحصیل در حوزه‌های علمیه، مدرسان حوزه، پژوهشگران فعال در حوزه و امامان جماعت مساجد به دلیل اینکه درآمد دولتی ندارند تحت پوشش مرکز خدمات حوزه علمیه قرار خواهند گرفت.

وی همچنین، با تأکید براین نکته که زندگی معیشتی روحانیون در عفاف است، نه کفاف، گفت: متأسفانه خدماتی که برای مجموعه روحانیت تخصیص پیدا می‌کند در حد عفاف بوده و از اقل امکامات معیشتی برای عموم مردم برخوردار نیست، ازاین رو امید است با فعالیت مرکز خدمات حوزه علمیه طلاب و فعالان این عرصه از حداقل‌های امکانات معیشتی و رفاهی برخوردار باشند.

حجت‌الاسلام ربانی در پایان سخنان خود ضمن بیان این مهم که مرکز خدمات حوزه علمیه مبنای خویش را بر رفع ضروریات زندگی مجموعه روحانیت تحت تکفل خویش قرار می‌دهد، بیان کرد: بی‌شک اگر روحانیت موفق شوند بزهکاری، آلودگی، مشکلات خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی کم می‌شود، چراکه در سایه ارتقای دین و ایمان است که مردم می‌توانند زندگی به دور از بزه و آلودگی داشته باشند.

captcha