خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور را در پرداخت زکات کسب کرد
کد خبر: 1421475
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

خراسان جنوبی رتبه پنجم کشور را در پرداخت زکات کسب کرد

گروه اجتماعی: مدیر کمیته امداد بیرجند با اشاره به مشکلات پیش‌ روی مردم استان، گفت: با وجود همه مشکلات، مردم این استان توانسته‌اند رتبه پنجم کشور را در پرداخت زکات به‌دست آورند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، محمد قریب، مدیر کمیته امداد امام خمینی‌ بیرجند عصر روز گذشته، یکم تیر در کارگاه آموزشی عاملان زکات شهرستان بیرجند اظهار کرد: مقدمه قبولی همه عبادت‌ها به خصوص نماز پرداختن زکات است.



وی با اشاره به صدور حکم تأسیس شورای زکات در کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال 87، گفت: بنا بر این حکم مجلس موظف شد آن را به صورت قانون درآورده و در سال 90 نیز این قانون به تصویب مجلس رسید.



مدیر کمیته امداد امام خمینی‌ بیرجند اضافه کرد: بنا بر دستور مقام معظم رهبری مسئولیت اجرای این قانون بر عهده کمیته امداد گذاشته شده است.



قریب از جمع‌آوری 2 میلیارد و 400 میلیون ریال از محل وجوهات زکات در این شهرستان طی سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر وجوهات مردمی زکات مبلغ 700 میلیون ریال به صورت تشویقی از سوی کمیته امداد به این شهرستان تعلق گرفته است.



وی ادامه داد: این مبلغ با نظر شوراها و دهیاری‌های صرف محرومان و پروژه‌های عمرانی همان شهرستان می‌شود.



مدیر کمیته امداد امام خمینی ‌بیرجند متذکر شد: شورای زکات بیرجند توانسته است از محل وجوهات زکات مردم 15 پروژه را در 15 روستای این شهرستان اجرایی کند.



قریب با اشاره به مشکلات پیش‌‌روی مردم خراسان جنوبی به خصوص خشکسالی‌های چند سال اخیر در این استان، یادآور شد: با وجود همه این مشکلات مردم این استان توانسته‌اند رتبه پنجم کشور را در پرداخت زکات به دست آورند.



وی بیان کرد: مردم شهرستان بیرجند نیز رتبه دوم استان را در پرداخت زکات به خود اختصاص داده‌اند و امیدوار هستیم با تبلیغات و تلاش در زمینه پرداخت زکات این مبلغ افزایش پیدا کند.



مدیر کمیته امداد امام خمینی‌ بیرجند با اشاره به وجود 18 عامل فعال زکات در شهرستان بیرجند، گفت: درآمد زکات شهرستان در سال 92 نسبت به سال 91 افزایش 22 درصدی را شاهد بوده است.



قریب، واگذاری امور به مردم را از تکلیف‌های ابلاغی دیگر مقام معظم رهبری به کمیته امداد عنوان کرد و افزود: کار شایسته‌ای که در این راستا طی سال گذشته انجام شد راه‌اندازی شبکه‌های نیکوکاری مساجد بود.



وی با بیان اینکه در سال گذشته سه مرکز نیکوکاری با همکاری هیئت امنای مساجد در شهرستان ایجاد شده است، یادآور شد: هدف این مراکز شناسایی نیازمندان محله توسط خود مردم آن بوده است و زکات جمع‌آوری شده در همان محله هزینه می‌شود.



مدیر کمیته امداد امام خمینی‌ بیرجند ادامه داد: امسال تلاش می‌کنیم تعداد هفت مرکز دیگر را در سطح شهرستان فعال کنیم تا تعداد این مراکز در سال آینده به 10 مرکز افزایش پیدا کند.



قریب به برنامه‌های این نهاد در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: از همه عاملان زکات شهرستان می‌خواهیم که در زمینه اطعام نیازمندان تمام تلاش خود را به کار بندند.



وی اعلام آمادگی کرد که بتوانیم بهتر از سال گذشته همه مردم روستاهای شهرستان را اطعام داده تا همه نیازمندان از این ماه پربرکت بهره‌مند شوند.



مدیر کمیته امداد امام خمینی‌ بیرجند از برگزاری جشن رمضان همزمان با ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و گفت: این جشن به مدت پنج شب در محل نمایشگاه بین‌المللی استان برگزار شده و در حاشیه این جشن 16 طرح اشتغال از مددجویان کمیته امداد به نمایش گذاشته می‌شود.

captcha