زکات یک واجب دینی است که تجلیات دنیوی و اخروی دارد
کد خبر: 1403380
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
آیت‌الله صفایی بوشهری:

زکات یک واجب دینی است که تجلیات دنیوی و اخروی دارد

گروه سیاسی: نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه زکات یک واجب دینی است که تجلیات دنیوی و اخروی دارد، گفت: یکی از برکات انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران احیای مسئله و امر زکات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر در نخستین اجلاس مشترک شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شورای زکات که با حضور آیت‌الله تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و عضو شورای زکات کشور در مجتمع فرهنگی معلم شهر بوشهر برگزار شد، اظهار کرد: آنچه از زکات تولید می‌‌شود مبارک و پر از خیر و برکت است، زیرا پولی پاک بوده و در طریقی پاک برای جامعه و گروهی پاک هزینه می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه زکات یک واجب دینی است که تجلیات دنیوی و اخروی دارد، افزود: یکی از برکات انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران احیای مسئله و امر زکات است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در جهت فرهنگ‌سازی زکات در استان بوشهر، بیان کرد: مردم استان بوشهر همواره در پرداخت زکات پیشتاز هستند. زکات اثرات متعددی در زندگی دنیوی و اخروی ما دارد و در عرصه پس از انقلاب نیز شاهد احیای این فریضه هستیم و زکات به‌خوبی در کشور ترویج یافته است.

رئیس ستاد زکات استان بوشهر با اشاره به جایگاه ویژه استان بوشهر در جمع‌آوری زکات و با بیان اینکه فرهنگ زکات در استان بوشهر نهادینه شده است، یادآور شد: مردم استان بوشهر همواره به‌خوبی در زکات مشارکت دارند و در جاهایی که زکات به‌خوبی مصرف شده است شاهد افزایش مشارکت‌ها هستیم.

وی با اشاره به ترویج روزافزون فرهنگ زکات در کشور، عنوان کرد: بر اساس آمار شورای عالی زکات، استان بوشهر در بین سایر استان‌های کشور برتر است و این موضوع بیانگر این است که فرهنگ زکات به‌خوبی در استان پیاده شده است. زکات رفع چالش‌های اقتصادی و فرهنگی جامعه را باعث می‌شود، همچنین زکات نقش بسیار مهمی در توسعه، رفاه و رفع چالش‌های اقتصادی دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری به اثرات متعدد زکات اشاره و تأکید کرد: پرداخت زکات علاوه‌ بر اینکه باعث برکات معنوی می‌شود، در عمران و آبادانی نیز نقش بسیار مهمی دارد. فریضه زکات ازهمان آغاز تشکیل حکومت‌های دینی وجود داشته و اوج تجلی آن در حکومت نبوی بوده و زکات یکی از واجبات در عرصه فقاهت اسلامی است.

فرید محبی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: زکات یکی از مقوله‌هایی است که در استان بوشهر با مدیریت عالی آیت‌الله صفایی بوشهری دنبال شده و سیاستگذاری بسیار خوبی هم در عرصه‌های مدیریتی و هم در عرصه‌های اجرایی دنبال می‌شود.

وی یکی از رموز موفقیت کمیته امداد امام خمینی(ره) در بحث فریضه زکات را حضور ائمه جمعه شهرستان‌ها دانست که به‌عنوان رؤسای شوراهای زکات ایفای نقش می‌کنند و خود آنان نیز به‌صورت اجرایی در میدان هستند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان بوشهر افزود: در سال ۸۴ که عملاً برنامه‌های اجرایی زکات در سطح استان بوشهر آغاز شد جمعاً کل درآمدها که از زکات به‌دست آورده‌ایم مبلغ پنج میلیون تومان بود که مبلغ بسیار ناچیزی است. در سال ۹۲ مجموع زکات کمیته امداد امام(ره) توانست مبلغ ۱۵ میلیارد و ۹۵۹ میلیون ریال را جذب کند که یک جهش درآمدی بسیار خوبی بود.

آیت‌الله تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و عضو شورای زکات کشور در این آئین، اظهار کرد: شورای عالی زکات کشور در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که میزان مبلغ جذب شده کشور مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان باشد که با تلاش همه جانبه مدیران و مسئولان اجرایی میزان این مبلغ به ۲۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: هم‌‌اکنون  نماز جمعه در ۸۰۰ شهر کشور اقامه می‌شود که هر کدام از امام‌جمعه‌ها خود یک نیرو برای پشتیبانی در مورد امر زکات محسوب می‌شوند. امام‌جمعه‌ای وجود ندارد که به فکر منافع شخصی خود باشد بلکه همگی کمر همت را  برای خدمت به مردم بسته‌اند.

آیت‌الله تقوی عنوان کرد: مسئله زکات را به هیچ عنوان با معادل زکاتی که از طرف دستگاه دولتی داده می‌شود وصل نکنید. امر زکات را باید به‌صورت مجزا ترویج و تبلیغ کرد و این عمل نباید مشروط بر پرداخت کمک‌های دولت باشد.

تقوی با تأکید بر اینکه در بحث زکات اولویت با فقر است، گفت: زکات امری حکومتی است که بار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اقتصادی برای جامعه دارد و باید به‌خوبی به آن پرداخته شود. بزرگ‌ترین افتخار مأموران زکات این است که به دنبال اجرای حکم خدا و به‌عنوان  مأمور ولی‌الله و در خدمت فقرا و نیازمندان هستند.

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم تا امور معیشتی و زندگی مردم را سامان دهیم و فقر را از بین ببریم زیرا فقر برای هر جامعه به‌عنوان یک بلا تلقی می‌شود.

سعید ستاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور نیز در این مراسم گفت:  یکی از برنامه‌های عملیاتی کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد زکات است که کمک‌های به‌دست آمده از این طریق در دو زمینه عمران و آبادانی روستاها با مشارکت خود مردم و احداث و مرمت فضاهای فرهنگی از جمله مسجد، حسینیه، خانه عالم و نیازهایی که مربوط به روستا است، مانند خانه بهداشت، بازسازی راه روستاها، روشنایی معابر روستا و ... در قالب پروژه‌های عمرانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: در استان بوشهر از سال ۸۴ تا به امروز بیش از ۲۰۹ پروژه عمرانی از طریق کمک‌های ارزشمند مردم استان در قالب زکات به انجام رسیده است؛ در سال ۹۲ هر بوشهری ۲۵ هزار تومان به مجموعه کمیته امداد کمک کرده‌اند و این نشان از تعهد، اعتماد و اعتقاد مردم این استان دارد. در سال گذشته نیز صدا و سیما بیش از ۳۵ هزار دقیقه در مورد زکات، تبلیغات انجام داده است که گامی مؤثر در ترویج فرهنگ زکات است.

در ادامه مصطفی سالاری، استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه ائمه جمعه و جماعت در همه حوزه‌ها یار و یاور ما بوده‌اند اظهار کرد: آنان با تعامل با مسئولان، فرمانداران و بخشداران در انتقال دغدغه مردم به مسئولان یاری‌کننده مسئولان بودند.

وی با بیان اینکه روحانیون و ائمه جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای در انتقال مشکلات مردم به مسئولان هستند، تصریح کرد: فرهنگ زکات یکی از فرهنگ‌هایی است که نقش مهمی در فرهنگ و اقتصاد جامعه و آثار و برکات قابل توجهی در پی دارد. اعتقاد و فرهنگ دینی بالای مردم استان بوشهرسبب شده به فرهنگ پرداخت زکات توجه جدی کنند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه مشارکت به موقع و مناسب دولت در اجرای پروژه‌های زکات رغبت مردم را در پرداخت زکات بیشتر می‌کند، تصریح کرد: استانداری بوشهر سال گذشته 28 میلیارد و 450 میلیون ریال برای اجرای پروژه‌های زکات در این استان پرداخت کرده است.

captcha