پرداخت زکات، همبستگی اجتماعی را عینیت می‌بخشد
کد خبر: 1402683
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
مدیر کمیته امداد ماهنشان:

پرداخت زکات، همبستگی اجتماعی را عینیت می‌بخشد

گروه اجتماعی: پرداخت‌کنندگان زکات، از رذائل اخلاقی نظیر بخل، حب مال و دنیاپرستی پاک شده، فطرت پاک آنها پرورش می‌یابد، نهال سخاوت و فضیلت، ایثار و مسئولیت اجتماعی در آنها رشد می‌کند و در سایه آن همبستگی اجتماعی عینیت می‌یابد و رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نصیب جامعه اسلامی می‌شود.

ذبیح‌الله غفاری، مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ماهنشان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن و با توجه به احادیث نقل شده از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، پرداخت زکات علاوه بر نتایجی که در زندگی اخروی انسان‌ها دارد، موجب برکت در مال افراد نیز می‌شود.
وی با اشاره به این‌که پرداخت زکات از همان آغازین روزهای دین اسلام مورد توجه بوده است، بیان کرد: یکی از مواردی که به رعایت آن در دین اسلام تأکید شده است، پرداخت زکات و رسیدگی به امور محرومان از این طریق است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ماهنشان با اشاره به این‌که اسلام به‌عنوان یک مکتب متعالی و جامع، در ابعاد مختلف فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به نیازمندی‌های مادی و معنوی اعضای جامعه توجه کامل دارد، ابراز کرد: در قرآن کریم، پرداختن زکات نشانه نیکی و جوانمردی و نمودی از صداقت، ایمان در عمل و علامت خداترسی و پرهیزکاری معرفی شده است.
غفاری با بیان این‌که یکی از فلسفه‌های پرداخت زکات، تطهیر و تزکیه فرد و جامعه است، عنوان کرد: پرداخت‌کنندگان زکات، از رذائل اخلاقی نظیر بخل، حب مال و دنیاپرستی پاک شده، فطرت پاک آنها پرورش می‌یابد، نهال سخاوت و فضیلت، ایثار و مسئولیت اجتماعی در آنها رشد می‌کند و در سایه آن همبستگی اجتماعی عینیت می‌یابد و رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی نصیب جامعه اسلامی می‌شود.
وی اظهار کرد: اسلام، حمایت از محرومان جامعه را در جهت مبارزه با ایجاد طبقات مختلف اجتماعی، در سرلوحه برنام‌ های خود قرار داده است و زکات یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌هایی است که می‌تواند مورد عمل قرار گیرد و عمل به این فریضه، می‌تواند جواب‌گوی بسیاری از نیازهای فردی و اجتماعی جامعه اسلامی باشد.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که در جامعه کنونی نیز بحث پرداخت زکات مورد تأکید علما و مراجع دینی است، یادآور شد: در حال حاضر مسئولیت جمع‌آوری زکات به کمیته امداد واگذار شده و خوشبختانه در این زمینه اقدامات مطلوبی توسط این نهاد انجام شده است.
مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) ماهنشان با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه زکات، تبلیغ و ترویج این فریضه دینی است، ابراز کرد: برگزاری جلسات شورای زکات و اطلاع‌رسانی از طریق برگزاری جلسات چهره‌به‌چهره توسط کشاورزان از عمده اقدامات انجام شده توسط کمیته امداد در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ پرداخت زکات در جامعه است.
غفاری در ادامه با اشاره به فعالیت 100 عامل زکات در شهرستان ماهنشان، اظهار کرد: فعالیت این افراد تأثیر بسزایی در سوق دادن مردم به پرداخت زکات و انجام این عمل حسنه دارد.
وی با بیان این‌که در حال حاضر 23 روستای شهرستان ماهنشان مشمول پرداخت زکات هستند، افزود: در طی سال گذشته 5 میلیارد و 150 میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، 300 درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول در پایان با بیان این‌که از شهر دندی و ماهنشان نیز زکات جمع‌آوری می‌شود، بیان کرد: مبلغ زکات جمع‌آوری شده در شهرستان ماهنشان برای احداث و تعمیر 23 پروژه زکات در این شهرستان هزینه شده است.

captcha