دانشگاه فارغ از نیازهای جامعه نمی‌تواند حرکت کند
کد خبر: 1319759
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
حیدری:

دانشگاه فارغ از نیازهای جامعه نمی‌تواند حرکت کند

گروه اجتماعی:عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه دانشگاه فارغ از نیازهای جامعه نمی‌تواند حرکت کند اظهار کرد: نیازسنجی از جمله ضروریات استان در حوزه آموزش عالی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عباس پاک، رئیس دانشگاه صنعتی اراک 27 آبان در نخستین نشست فصلی گفتمان نخبگان با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی استان که در بیت امام جمعه اراک برگزار شد، گفت: در استان مرکزی قریب به 78 مرکز آموزش عالی وجود دارد و  بیش از 120 هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.



وی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و ساماندهی توسعه کیفی آموزش عالی در استان، بیان کرد: با توجه به حضور 128 هزار دانشجو و وجود مراکز علمی و آموزشی فراوان در استان در کنار توسعه متوازن کمی ضرورت توجه به برنامه ریزی و ساماندهی کیفی آموزش عالی مطرح است.



پاک اظهار کرد: کمبود سهم استان از اعتبارات ملی و عدم بهینه درست این اعتبارات به‌دلیل متمرکز نبودن و عدم توزیع نامناسب آن از جمله عمده‌ترین مشکلات اصلی آموزش عالی استان است که این مهم منجر شده که استان مرکزی از یک سیستم آموزش عالی قوی برخوردار نباشد و به نوبه خود مشکلاتی نیز برای این بخش رقم زده است که باید مورد دقت نظر بیشتری قرار گیرد.



وی در ادامه، افزایش بودجه و سهم اعتبارات موسسات اموزش عالی دولتی، همراهی و همکاری مسئولان، ساماندهی اعتبارات، تقسیم وظایف و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در استان، افزایش رشته‌های آموزش عالی متناسب با نیاز استان و جلوگیری از امور متفرقه را از جمله راهکارهای مثبت و تاثیرگذار در راستای ارتقای سطح کیفی آموزش عالی استان عنوان کرد.



پاک با تأکید بر تشکیل شورای هماهنگی آموزش عالی در استان، افزود: این شورا می‌تواند در راستای اهداف کلانی که در سند برنامه راهبردی وجود دارد با تدوین یک برنامه راهبردی 10 ساله تشکیل و ضمن ساماندهی فعالیتهای آموزشی استان و سیاست‌های مربوطه در جهت رفع مشکلات مؤثر و پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت شود.



رئیس دانشگاه صنعتی اراک همچنین بر ضرورت ایجاد مرکز آموزش عالی در استان نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی خاص در جهت پاسخگویی به نیازهای استان با مشارکت صنایع در سطح دانشگاه‌ها نیز می‌تواند باعث توسعه و رونق رشد استان و کشور باشد.



به گزارش ایکنا، فرهاد امام جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز با تأکید بر استمرار نشست های تخصصی گفتمان نخبگان در سطح استان گفت: برگزاری نشست های تخصصی با محوریت رفع مشکلات و معضلات استان از جمله حوزه آموزش عالی گام مؤثری است که تبعات مثبتی نیز به‌دنبال دارد؛ لیکن برگزاری این جلسات نباید محدود به یک نهاد خاص و یا یک مکان مشخصی شود و لازم است به صورت مستمر در سطح نهادهای دانشگاهی و به‌صورت عمومی جهت مشارکت هرچه بیشتر و استفاده از نقطه نظرات دانشجویان برگزارشود و قطعاً تاثیرگذاری مطلوب‌تری نیز خواهد داشت.



وی بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در سطح نهادهای دانشگاهی شکل گرفته و برگزاری و رویکرد این نشست های تخصصی باید به سمتی باشد که فضای بازنگری و ارزشیابی را در سطح نهادهای دانشگاهی متبلور ساخته و فارغ از کمی گرایی و تقویت کیفی را اولویت و هدف اصلی خود قرار دهد.



امام جمعه اظهار کرد: متأسفانه امروز نیازهای استان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و ... به ویژه در حوزه آموزش عالی نه‌تنها توسط دستگاه‌های اجرایی مورد توجه و بازنگری قرار نمی‌گیرید؛ بلکه در سطح دانشگاه ها نیز رصد نمی‌شود؛ لذا باید رفع نیازها و مشکلات به صورت یک تکلیف بر عهده نهادهای دانشگاهی قرار داده شود و مسئولان نیز به‌عنوان یک وظیفه و با هدف رفع مشکلات به آن نگاه کنند.



وی با اشاره به عدم وجود تزاد و فاصله در دانشگاه ها ادامه داد: خلأ وجود تعامل در محیط های دانشگاهی به خوبی حس می‌شود و در حوزه پژوهش دانشگاه‌ها نگرش ارزشیابی دقیق نسبت به کیفیت کلاسها، مدیریت، تدریس و پایان نامه‌ها در دانشگاه ها چندان جایگاهی ندارد و به نوعی افول پیدا کرده است.



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک خاطرنشان کرد: در مدیریت اجرایی نگاه‌ها نسبت به رفع مشکلات باید دقیق و وزین باشد به این معنا که صرفاً به‌دنبال حل مشکلات باشیم نه اینکه زمینه را به گونه ای برای کسانی که توانی در کار کیفی ندارند فراهم کنیم  و لازم است تا از هر فرصتی جهت رفع مشکلات و تقویت کیفیت سیستم آموزش عالی بهره گیری شود.



عباس‌علی حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز با اشاره به تقویت سیستم آموزش عالی استان، افزود: باید شرایط را به گونه‌ای رقم زد که پیوند ناگسستنی بین جامعه و دانشگاه به معنای عام کلمه ایجاد شود.



وی با اشاره به تشکیل شورای آموزش عالی در استان بیان کرد: در سیستم اموزش عالی استان روند توسعه کمی آموزش روند مطلوبی نیست و چه در تشکیل نهادهای دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی بازنگری دقیقی صورت نمی گیرد و ایجاد این بازنگری نسبت به رشته‌های تحصیلی یک  ضرورت است.



حیدری با بیان اینکه دانشگاه فارغ از نیازهای جامعه نمی‌تواند حرکت کند اظهار کرد: نیازسنجی از جمله ضروریات استان در حوزه آموزش عالی است و لازم است تا پتانسیل های مختلفی که در دانشگاه‌ها وجود دارد شناسایی و با پشتیبانی صنایع متمرکز شود.



وی ادامه داد: ایجاد مراکز صنعتی با مشارکت دانشگاه‌ها در سطح استان جهت ساماندهی دانشجویان و پژوهشگران و تجهیز کردن این فضاهای پژوهشی و صنعتی مسئله‌ای است که می‌تواند در اولویت اصلی مسئولان قرار گیرد.



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اظهار کرد: متاسفانه امروزه نقش صنایع، تقویت بنیه پژوهشی، مشاوره‌های تحصیلی تخصصی جهت استعداد یابی و به‌کارگیری از انها در دانشگاه‌ها مغفول مانده است و لازم است توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

captcha