سرعت روند کاهش رشد جمعیت کمتر شده است
کد خبر: 4211417
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
حسین فرشیدی:

سرعت روند کاهش رشد جمعیت کمتر شده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در اولین روز از هفته سلامت از کاهش سرعت سقوط نرخ رشد جمعیت خبر داد و گفت: باید به بحث شرعی و مشاوره‌ها در زمینه سقط جنین توجه کنیم.

کاهش سرعت سقوط آزاد نرخ رشد جمعیتبه گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت آغاز هفته سلامت، نشست خبری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه یکم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. 
 
در این نشست خبری، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با ابراز رضایت از برنامه سلامت خانواده که از سال گذشته در حال اجراست، گفت: این طرح موفقیت خوبی داشت و این اقدامات می‌تواند در منطقه انتشار پیدا کند و به همکاری جمعی در منطقه منجر شود‌.
 
فرشیدی «سلامت من، حق من» را شعار سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد و گفت: از امروز هفته سلامت آغاز می‌شود و با توجه به شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند بر مشارکت مردم در حوزه سلامت تأکید داریم. 
 
فرشیدی گفت: فردا زنگ سلامت با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در مدارس نواخته می‌شود. نقش دانش‌آموزان در انتقال مفاهیم سلامت به خانواده‌ها مهم است و ما سه میلیون سفیر سلامت دانش‌آموز داریم که در غربالگری سلامت نقش مهمی ایفا کرده و پیام‌ها را به خانواده‌ها منتقل کردند.
 
وی از امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بهداشت مظلوم‌ترین بخش وزارت بهداشت است در حالی که بخش درمان بسیار مورد توجه است. یکی از بحث‌های مهم سلامت محیط است که باید بیشتر به آن توجه شود.
 
معاون بهداشت با اشاره به اینکه «سلامت خانواده» عنوان روز چهارم هفته سلامت است، گفت: سلامت روانی خانواده بسیار مهم است و اگر جامعه سالم از نظر روانی داشته باشیم، بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه حل خواهد شد. سال گذشته کارشناسان مراکز سراج سه برابر شد و سعی کردیم در مراکز سراج ارتباط مردم با کارشناسان سراج را افزایش دهیم. در سال جاری توجه به سلامت روان با تأکید بر سلامت خانواده مورد توجه است.
 
وی با اشاره به اینکه عنوان روز چهارشنبه «سلامت و رسانه» است گفت: وقتی رسانه‌ها دست به اطلاع رسانی و آگاه‌سازی بزنند، شاهد موفقیت برنامه‌های وزارت بهداشت هستیم.
 
فرشیدی «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» را عنوان روز پنج‌شنبه دانست‌ و افزود: خوشبختانه سرعت سقوط نرخ رشد جمعیت کاهش یافته که نشانه خوبی است و امیدواریم شاهد افزایش نرخ رشد جمعیت باشیم. فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مهم است و باید به بحث شرعی و مشاوره‌ها در زمینه سقط جنین و نیز ارائه خدمات درمان ناباروری توجه کنیم.
 
لزوم کاهش مصرف قند و شکر 
 
وی ادامه داد: روز جمعه نیز به عنوان روز «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نام‌گذاری شده و عمده فعالیت ما در سال جاری بر سلامت خانواده، بیماری غیرواگیر و ورزش متمرکز است. به دنبال راه‌اندازی دبیرخانه بیماری‌های غیرواگیر هستیم. باید کاهش مصرف قند و نمک را در کشور محقق و به نُرم استاندارد برسانیم. به پرفشاری خون و دیابت توجه خاصی داریم چراکه پایه و اساس تمام بیماری‌های غیرواگیر هستند و اگر قند و نمک را کاهش دهیم و غذای سالم بخوریم بسیاری از بیماری‌های ما کاهش پیدا می‌کند‌. 
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اعلام این خبر که در سال جاری طرح ملی سلامت دو را اجرا خواهیم کرد، گفت: تقویت آزمایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد و اتصال آزمایشگاه‌ها به سرورهای وزارت بهداشت را در دستور کار داریم. سال گذشته آموزش بهداشت دهان و دندان را داشتیم. ارتقای بحث سواد سلامت عشایر نیز امسال در دستور کار است که اولین بخش آن توجه به بهداشت دهان و دندان عشایر است.
 
وی با اشاره به اینکه وقتی عنوان سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، مطرح می‌شود همه به کارخانه‌ها فکر می‌کنند، گفت: ما هم کارخانه هستیم. محصول ما علم و سلامت است و امسال هدف ما این است که سواد سلامت و مشارکت مردمی در سلامت و تولید علم را محقق کنیم.
 
حامد مصلحی، مدیرکل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز در خصوص ارتقای سلامت روان گفت: گزارش علمی در خصوص سلامت روان و تأثیر تخریب رسانه‌ها بر سلامت روان‌ انجام و بخش بهداشت و سلامت محیط و رسانه در وزارت بهداشت ایجاد شده است. اگر سریال یا خبری در خصوص خودکشی تولید می‌شود نیاز است نگاه حرفه‌ای به آن صورت گیرد تا تأثیر تخریبی نداشته باشد.
 
وی ادامه داد: در مجموعه سراج، ساختارمند شدن مشارکت مردم در سلامت روان را داریم که مردم به عنوان فعالان می‌توانند نیازهای خود را مطرح کنند. کارگروه رابطان سلامت سراج مسئولیت پیام‌گذاری سلامت روان را در ادارات منطقه بر عهده دارد.
 
مصلحی افزود: غربالگری سلامت روان با هشت شاخص صورت می‌گیرد که اختلالات خلقی(افسردگی) و اضطراب را شامل می‌شود‌. غربالگری سلامت صورت گرفته و نتایج آن تحلیل و اعلام خواهدشد. باید تلاش کنیم سطح استرس‌پذیری را در مردم کاهش دهیم. در این زمینه در حال تهیه بسته‌هایی در این زمینه هستیم که پس از تکمیل عرضه خواهد شد. 
 
در ادامه  حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن هشدار در خصوص مصرف دخانیات‌، گفت: در بحث مالیات دخانیات مجلس ورود و قانون مالیات تغییر کرد و ایران اکنون از نظر سازمان بهداشت جهانی در منطقه وضعیت بهتری در خصوص مصرف دخانیات دارد. کارخانه‌های تولید دخانیات جوانان و بانوان را هدف قرار داده‌اند و این دو گروه در حال آسیب هستند.
 
وی بر ضروت آموزش هنر نه گفتن به جوانان تأکید کرد و گفت: به افراد زیر ۱۸ سال نباید دخانیات عرضه شود. متاسفانه 1.5 تا دو درصد بانوان ما دخانیات مصرف می‌کنند که باید بر روی این گروه تمرکز کرد. باید در حوزه عدم دسترسی که یکی بالا بردن مالیات و دوم عدم ارائه است تمرکز کنیم. در کشورهای پیشرفته میزان مالیات دخانیات، چهار برابر تولید است و ما نیز باید به این مقدار برسیم.
 
فرشیدی، افزایش تعرفه‌های پزشکی را اتفاق خوبی برای ماندگار کردن پزشکان و پرستاران دانست و گفت: بسیاری از کشورهای منطقه نیز بیشتر از ما با مهاجرت پزشکان و پرستاران مواجه هستند که باید تلاش کنیم اقداماتی برای ماندگار کردن آنها انجام شود.
 
تعیین رایزن سلامت در سفارتخانه‌ها
 
وی با اشاره به تعیین رایزن سلامت در سفارتخانه‌ها برای ارتقای گردشگری سلامت در ایران، گفت: تعداد زیادی گردشگر داریم که خدمات خوبی دریافت نمی‌کنند و دلالان در این زمینه فعال هستند ولی با تعریف رایزنان سلامت و ارتقای دیپلماسی سلامت می‌توان شرایط را بهبود بخشید. 

فرشیدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در خصوص استفاده خودسر از داروها در کشور، گفت: مشکل بزرگی در زمینه مصرف خودسرانه دارو داریم. داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت ایجاد می‌کند و در صورت مصرف خودسر دیگر اثر نمی‌کند ولی متأسفانه میزان بالای مصرف همین داروها را داریم. سال قبل جمع‌آوری داروهایی که در خانه‌هاست انجام شد ولی باید فرهنگ صحیح استفاده از دارو ترویج شود. بسیاری از داروها در کشور ارزان است چون دولت تعرفه آنها را پرداخت می‌کند و موجب دسترسی آسان به داروها می‌شود. از سوی دیگر افرادی به عنوان درمان سنتی به ارائه داروهای گیاهی می‌پردازند که در این زمینه نیز باید نظارت دقیقی بر این عملکردها صورت گیرد. 
 
ارتقای خدمات تخصصی ناباروری
 
جباری، مدیرکل مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز از ارتقای خدمات تخصصی ناباروری و درمان ناباروری خبر داد و گفت: اقدامات در حوزه سبک زندگی و خودمراقبتی برای پیشگیری از ناباروری در سال جاری ارتقا پیدا می‌کند. بسته ویژه سلامت برای زنان و مردان در سنین باروری تدوین شده و به بانوان باردار آموزش می‌دهیم که از محصولات تراریخته استفاده نکنند. زوج‌های جوان باید طی دو سال اول اقدام به فرزندآوری کنند تا اگر مشکل ناباروری دارند زودتر تشخیص داده و اقدام به درمان شود. فاصله بین فرزندان نیز خوشبختانه به کمتر از سه سال رسیده که هدف‌گذاری ما کاهش این فاصله به دو سال است.
 
فرشیدی در خصوص تولد فرزندان در تاریخ رند نیز هشدار داد و گفت: با مراکز درمانی در این زمینه برخورد می‌شود. 
 
احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز با ابراز تأسف از اینکه سبوس نان تا سال گذشته بیشتر گرفته می‌شد، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی امسال باید سه کارخانه نان کامل داشته باشند و باید دو تا شش درصد سبوس گندم گرفته شود و بقیه سبوس باقی بماند. هدف ما از این کار این است که فیبر و منیزیم موجود در سبوس باقی بماند.
 
وی با اشاره به اینکه افزودن سبوس در هنگام پخت مورد قبول وزارت بهداشت نیست‌، گفت: غنی‌سازی آرد با آهن، اسیدفولیک و ویتامین دی در دست بررسی است. 

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: مراکز طبخ نان از چهار جهت بهداشت نانوا، بهداشت نانوایی، بهداشت تجهیزات و بهداشت مواد غذایی بررسی می‌شود. موادی مثل کنجد و سیاه دانه را می‌توان به نان اضافه کرد اما همه نان‌ها نباید کنجد و سیاه دانه داشته باشند و اول باید نان ساده به مشتری ارائه کرد. برخی از سبزیجات نیز در استاندارد ۷۴۰ آمده که می‌توان به نان اضافه کرد. 

کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا از سال جاری افرادی که ازدواج فامیلی کرده‌اند و یا فرزند مبتلا به اس ام ای دارند غربالگری شوند.
 
شهنام عرشی، مدیرکل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز اصلی‌ترین موضوع روزهای آینده را تزریق واکسن روتاویروس و پنوموکوک در استان‌های جنوبی کشور اعلام کرد.
 
انتهای پیام
captcha