به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، مالک رحمتی، استاندار آذربایجانشرقی، روز گذشته، 25 فروردینماه، در اولین جلسه هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، با اشاره به تاریخچه نهاد روابط عمومی در ایران، گفت: روابط عمومی جزو جایگاههایی است که اهمیت و تأثیر آن در نظام اداری کشور به خوبی درک نشده بود، اما امروزه با توجه به سرعت تحولات در حوزه اطلاعرسانی، مدیریت افکار و جنگ روایتها، اهمیت روابطعمومی بیش از پیش برای مدیران دستگاهها روشن شده است.
وی با بیان اینکه اطلاعرسانی و اقناعسازی با نگاه اداری و سنتی امکانپذیر نیست، افزود: در نسل جدید روابط عمومی، با جنگ روایتها مواجه هستیم و اگر روایت درست و سریع از خدمات و تلاشهای نظام اداری و اجرایی نداشته باشیم، تمام توان روابط عمومی صرف اصلاح روایتهای زرد و بیاساس میشود.
رحمتی، سرعت عمل را اولین اصل در روایت خدمت دانست و گفت: روابط عمومیها باید روایت اول را جدی بگیرند، در غیر این صورت، روایتهای دیگران که بابرنامه و حسابشده صورت میگیرد، روابط عمومیهای ما را راهبری خواهند کرد و روابط عمومیها کاری جز واکنش و اصلاح روایتهای نادرست نخواهند داشت.
استاندار آذربایجانشرقی، بر لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی تأکید کرد و گفت: نگاه تحولی مهمتر از تجهیزات و امکانات فیزیکی است و اگر روابط عمومیها چنین نگاهی نداشته باشند، مرجعیت خود را نزد افکار عمومی از دست خواهند داد.
وی افزود: اگر توانستیم نوع نگاه و تفکر خود را در حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی تغییر دهیم یقیناً موفق خواهیم بود، در غیر این صورت معلوم نیست که با سرعت تحولات پیشرو، چه اتفاقی در حوزه اطلاعرسانی و مدیریت افکار عمومی خواهد افتاد.
رحمتی از هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان خواست تا نیازها و مطالبات این حوزه را در قالب یک برنامه مدون علمی و عملیاتی ارائه کنند تا به عنوان مطالبات مدیریت ارشد استان به صورت مکاتبه و در جلسات شورای اداری و شورای برنامهریزی به مدیران دستگاههای اجرایی ابلاغ شود.
استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به بندهایی از اساسنامه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان، گفت: اهداف و چشماندازهای تعیینشده در این اساسنامه، نیازمند داشتن نقشه راه و تعریف پروژهها و اقدامات عملی و مصداقی و الزام دستگاهها به اجرایی کردن آنهاست.
وی همچنین تسلط بر ابزار روز و زبان هنر را برای فعالان حوزه روابط عمومی ضروری دانست و گفت: روابط عمومیها برای اطلاعرسانی درست، ناگزیرند شناخت درستی از مخاطب داشته باشند و تولیدات خود را با نوآوری، جذابیت و هنرمندانه ارائه کنند.
رحمتی اقناعسازی را مرحله بعد از اطلاعرسانی برشمرد و گفت: روابط عمومیها، حلقه رابط مردم و مسئولان هستند و باید این رابطه را به صورت دوسویه برقرار کنند که لازمه این کار، شناسایی ذائقه مخاطب و پاسخ قانعکننده به شبهات و سوالات مخاطبان است.
وی ادامه داد: اگر کار اطلاعرسانی و اقناعسازی درست انجام شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم که روابط عمومیها به مرحله جریانسازی، گفتمانسازی و جلب همراهی افکار عمومی برسند و این همان شرط اساسی برای توسعه و پیشرفت است.
استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه پیشرفت، نیازمند همفکری و پذیرش عمومی جامعه است، افزود: اگر نگاه جامع به حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی نداشته باشیم و در نتیجه جریانسازی اتفاق نیفتد، اجرای پروژههای توسعه، امکانپذیر نخواهد بود؛ لذا حوزه روابط عمومی، عنصر اساسی برای فراهم کردن زمینه توسعه و پیشرفت جامعه است.
محمدعزیزی راد، مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجانشرقی و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان هم در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد دورههای پیشین این شورا، گفت: شورای هماهنگی روابط عمومیهای آذربایجانشرقی از سال 1380 تشکیل شده و در مدت فعالیت خود، اقدامات موثری در راستای ارتقای جایگاه روابط عمومیها داشته است.
وی برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی، برگزاری جلسات تبیینی و برگزاری جشنواره روابط عمومیهای برتر استان بعد از وقفهای 11 ساله را از مهمترین اقدامات شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان برشمرد.
مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجانشرقی همچنین آشنا نبودن مدیران دستگاهها با حوزه رسانه و اطلاعرسانی، اهمیت ندادن به جایگاه روابط عمومیها و متناسب نبودن جایگاه سازمانی و اعتبارات و امکانات حوزه روابط عمومی با مسئولیتها و وظایف آن را ازجمله چالشهای این حوزه عنوان کرد.
انتهای پیام