نقش ارتش، در تشکیل سپاه پاسداران قابل ملاحظه است
کد خبر: 4210160
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸

نقش ارتش، در تشکیل سپاه پاسداران قابل ملاحظه است

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا گفت: نقش ارتش، به‌ویژه شهید صیاد شیرازی در تشکیل و تجهیز سپاه پاسداران قابل ملاحظه است.

امیر سرتیپ رضا آذریان فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امیر سرتیپ رضا آذریان فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا، در ‌نشست خبری فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع دهه ارتش و مراسم رژه روز ارتش و دستاوردهای نیروی زمینی ارتش، امروز 25 فروردین ماه، در محل دفتر فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: خداوند را شاکر هستم که توفیق یافتیم امسال نیز با کمک اصحاب رسانه برنامه‌های خوب و مناسبی در شأن و جایگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده بزرگ نیروهای مسلح را که نشان از اقتدار و صلابت نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران است، یکبار دیگر نشان دهیم.

وی بیان کرد: هرساله برنامه‌هایی را به همین مناسبت در کل کشور برگزار می‌شود که هدف از اجرای آن‌‍‌ها تجدید میثاق کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های والای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا است. تقویت جایگاه ارتش در این برنامه‌ها دیده خواهد شد. همچنین ارتقای سطح آمادگی یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان داده خواهد شد. 

آذریان با اشاره به نقش ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تثبیت انقلاب، گفت: نماد وحدت نیروهای مسلح، همچنین ارتقای ولایت‌مداری یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در این ایام نشان داده خواهد شد. اینکه چقدر در ولایت‌مداری، عشق به ولایت و ذوب شدن در ولایت که نشان از ایمان و اعتقاد کارکنان ارتش و خانواده بزرگ ارتش است در برنامه‌ها دیده خواهد شد که چگونه از انقلاب و ارزش‌های اسلامی دفاع می‌کنند.

نقش ارتش در پیروزی انقلاب

وی درباره نقش ارتش قبل از پیروزی انقلاب، بیان کرد: اگرچه ارتش در آن دوران، در اختیار رژیم طاغوت بوده، اما کارکنانش به لحاظ اعتقادی در یک کشور اسلامی به‌عنوان مسلمان نقش بسیار مهمی را در کنار مردم داشتند. وقتی موج انقلاب در کشور آغاز شد، بدنه ارتش هم تحت تأثیر قرار گرفت و موجب شد پیروزی انقلاب زودتر شکل بگیرد و کم‌کم ارتشیان به صفوف انقلابیون و مردم پیوستند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا به اولین اعتصابات در ارتش اشاره کرد و یادآور شد: در لشگر 77 مشهد افسران و درجه‌داران اعتصاب غذا کردند و روحانیون مبارز بسیار از اینان استقبال و حمایت کردند؛ به طوری که گفته شده این اعتصاب در مشهد لطمه بسیار بزرگی به ساختار ارتش وارد کرده است. 26 دی ماه سال 57 هنگامی که شاه از کشور خارج می‌شود، کارکنان تعدادی از پایگاه‌ها همچون همدان و دزفول دست به اعتصاب غذا می‌زنند. راهپیمایی گروهی از افسران و همافران پایگاه هوایی بندرعباس در 30 دی ماه 1357، همچنین تظاهرات بیش از 600 نفر از همافران و کارکنان هوانیروز در اصفهان از جمله این اتفاقات است.

دهه ارتش؛ شهادت شهید علی صیادشیرازی تا شهادت شهید قرنی

وی با اشاره به نامگذاری دهه ارتش که فاصله سالروز شهادت شهید علی صیادشیرازی تا شهادت شهید قرنی است، اظهار کرد: شهید صیاد شیرازی در زمانی که در اصفهان سروان بود، ارتباطش را با حوزه علمیه قم برقرار کرده بود و برنامه‌های حضرت امام(ره) را در سطح یگان‌های ارتش از اصفهان به جاهای دیگر می‌فرستاد که نقش بسیار مهمی را در دوران قبل از انقلاب داشته است.

وی بیان کرد: اگرچه حضرت امام خمینی(ره) توصیه کرد ارتش پادگان‌ها را خالی کند و به مردم بپیوندند، اما به محض اینکه انقلاب به پیروزی رسید، شورای عالی ارتش تشکیل شد و تمامی کارکنان ارتشی که به دستور امام پادگان‌ها را ترک کرده‌ بودند، احضار شدند و یک روز پس از انقلاب، روز 23 بهمن به انقلابیون و صف دفاع از انقلاب اسلامی پیوستند.  

آذریان با اشاره به گروه‌های تجزیه‌طلب در ابتدای پیروزی انقلاب، بیان کرد: مخالفین انقلاب در مقابل انقلاب ایستادند، در حالی که هنوز نه بسیچ و نه سپاه شکل نگرفته بود و نیروهای ارتش که گوش به فرمان امام بود، نقش بسیار مهمی داشت، آن‌ها در مقابل توطئه‌گران، مخالفان و تجزیه‌طلبان ایستادند و اجازه ندادند کشور به آن شرایطی که خواست احزاب و گروه‌های مختلف بود، درآید. سازمان چریک‌های فدایی خلق، حزب کمونیست دمکراک در کردستان، در خوزستان حزب توده از این جمله بودند.

نقش پیام امام خمینی (ره) در تثبیت جایگاه ارتش

وی با اشاره به شعار انحلال ارتش در بحبوحه جنگ از سوی گروه‌هایی، قسمتی از پیام حضرت امام(ره) برای جلوگیری از تفکر و اندیشه ضد انقلابی و کسانی که مأموریت ارتش را نمی‌دانستند، قرائت و یادآور شد: «روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند. ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست.  افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. ... سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ ... افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. ... این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند، ... ».

وی افزود: امام خمینی(ره) بلافاصله 3 روز بعد، تأسیس نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در برای دفاع و پشتیبانی از انقلاب و کشور اسلامی‍‌مان بوده است. نقش ارتش، به‌ویژه شهید صیاد شیرازی در تشکیل و تجهیز سپاه پاسداران قابل ملاحظه است، به‌طوری که با رئیس جمهور وقت، بنی‌صدر درگیر می‌شود و اجازه نمی‌دهد وحدت بین ارتش و سپاه از بین برود و توانستند تثبیت انقلاب را با سایر نیروهای مسلح بعد از فرمان تاریخی امام (ره) داشته باشند.

فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا با اشاره به نقش ارتش در دفع حمله نظامی به صحرای طبس، بیان کرد: طرح‌ریزی و خنثی‌سازی کودتای پایگاه شهید محمد نوژه همدان از دیگر اقدامات ارتش در این راستا بوده است. نتیجه نگرفتن امریکایی‌ها از چنین برنامه‌هایی موجب شد آن‌ها جنگ را بر ما تحمیل کنند. جنگی که قبل از 31 شهریور آغاز شده بود و حملات صدام هر روز به مرزهای زمینی و دریایی داشتیم و در روزهای ابتدایی جنگ، نیروی زمینی ارتش با سه لشکر در مقابل آنان ایستاد تا صدام نتواند به هدف اصلی خود جدا سازی خوزستان از ایران نرسد.

وی اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه افسری ارتش به فرماندهی شهید نامجو رفتند و طی 34 روز افتخارآفرینی مقابله با رژیم بعث عراق که موجب شد آنان نتوانند جاهای دیگر را در اختیار گیرد. ضربه بسیار سنگین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در روز دوم جنگ، نشان از آمادگی آن در دفاع از انقلاب اسلامی بود. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در ۷ آذر ماه توانست نیروی دریایی عراق را برای همیشه به قعر دریا فرستاد و در ادامه جنگ و دفاع از کشور با سایر نیروهای مسلح آن اتحاد و وحدتی که شهید صیاد شیرازی به وجود آورد، موفقیت‌‌های بسیاری را برای رزمندگان موجب شد تا بتوانند نیروهای بعثی عراق در مدتی کوتاه از خاک جمهوری اسلامی ایران بیرون برانند و اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور به دست دشمن بیفتد.  

۴۶ هزار شهید نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس

آذریان با تأکید بر افتخاراتی که در طی دوران دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر نیروهای مسلح به وجود آوردند، گفت: در این مسیر 48 هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران خونشان را برای دفاع از اسلام و انقلاب و ایران اسلامی نثار کردند که از این تعداد ۴۶ هزار شهید متعلق نیروی زمینی ارتش است. نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی بسیار بزرگی انجام داده است. چنانکه امام خمینی (ره) فرمودند: نیروی زمینی ارتش نوک پیکان حملات ناجوانمردانه ارتش بعث قرار دارد. توانستند مرزها را حفظ و حراست کنند و یک وجب را به دشمن واگذار نکنند.

دستاوردهای ارتش پس از دفاع مقدس

وی بیان کرد: پس از دوران دفاع مقدس، ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تجربیات، دانش و جوانان با تشکیل سازمان جهاد خودکفایی در همه یگان‌های ارتش توانستند به جایی برسند که هیچ وابستگی‌‌ای با جایی نداشته باشند. در نیروی زمینی ارتش ساخت انواع تانک‌ها، به‌ویژه تانک ذوالفقار، انواع نفربرهای چرخدار، ساخت انواع موشک‌های سبک، دور برد و با برد کوتاه، انواع گلوله‌های هوشمند، دقیق‌زن، نقطه‌زن و بالگردهایی که با توجه به تحریم‌ها می‌توانند در همه شرایط آ‌ب‌وهوایی پرواز کنند، تعمیرات اساسی همه تجهیزات نیروی زمینی، افزایش برد موشک‌های بالگردها از 3 کیلومتر به 20 کیلومتر، موشک دوربرد شفق، موشک الماس، فراهم آوردن امکان پرواز بالگردها با تعداد بسیار زیاد از جمله مواردی که پس از دوران دفاع مقدس در کشور محقق شده است.

فرماندهی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا افزود: در نیروی پدافند هوایی ساخت انواع تجهیزات ارتباطی، رادارهای مختلف، سامانه‌های موشکی و پدافندی با انواع بردهای مختلف از دستاوردهای انقلاب در ارتش است. در نیروی دریایی ارتش ناوشکن جماران و سبلان، ناوچه‌های مختلف با بردها، تجهیزات و سیستم‌های راداری مختلف که نشان از اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک اشراف اطلاعاتی در منطقه نشان دادند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنان که فضای کشور را با همکاری پدافند هوایی و هوا و فضای سپاه پاسداران حراست دارند، در ساخت انواع جنگنده‌ها به‌ویژه جنگنده‌های آموزشی موفقیت‌های بسیاری داشته است که هر ساله توسط ستاد کل نیروهای مسلح ارزیابی می‌شود.

حراست از مرزهای ایران در بیش از 5000 کیلومتر مربع

وی ادامه داد: ارتش در دوران دفاع از حریم اهل بیت در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در کنار سایر لشگرهای دفاع از حریم اهل بیت حضور داشتند و شهدای بسیاری را ر این مسیر تقدیم کردند. مأموریت بعدی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران حراست از مرزهای ایران در بیش از 5000 کیلومتر مربع در منطقه شمال‌شرق که 936 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است. همچنین در غرب، جنوب غرب همچنان این مأموریت حفاظت و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی را با اشراف اطلاعاتی بسیار بالا انجام می‌دهند و اجازه تعرض به مرزهایمان را نخواهند داد، زیرا نفوذ و جمع‌آوری اطلاعاتمان بیشتر از مرزهای کشورمان است. یگان‌های بسیار خوبی با تجهیزات بسیار خوبی در مرزهای کشور مستقر هستند و این مأموریت را در کنار مرزبانان عزیز انجام می‌دهند. انسداد مرز در ‌شرق کشور مأموریت دیگر نیروی زمینی ارتش است که از سال گذشته شروع کرده‌ایم و با قدرت و شدت در حال انجام است.

آذریان گفت: ارتش در سال گذشته دو مأموریت بزرگ را در خراسان رضوی انجام داده است، نخست کمک به بیش از 1000نفر که در منطقه شیرباد گلمکان در کولاک گرفتار شدند. همچنین در محرومیت‌زدایی به‌ویژه در دو منطقه کلات، درگز، خواف و سنگان نقش ویژه‌ای ایفا کرده است. در مباحث سیاسی کمک به ستاد انتخابات که هم درخواست نفر برای تأمین امنیت داشتند، هم خودرو و تجهیزات اعزام کردیم. برای کمک به مردم در موضوع بهداشت و درمان در خراسان رضوی دو پایگاه اورژانس هوایی داریم و اورژانس هوایی پایگاه هوانیروز مشهد را در خدمت قرار داد‌ه‌ایم.

رژه نیروهای مسلح با محوریت ارتش در بلوار نماز

وی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در مراسم روز چهارشنبه 29 فروردین درباره برنامه‌های این دهه، اظهار کرد: روز چهارشنبه ساعت ۷.۴۵ رژه نیروهای مسلح با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران در قرارگاه شمال‍ شرق در بلوار نماز برگزار می‌شود. در این برنامه پرش چتربازان یگان نیروی زمینی ارتش، همچنین گلباران مسیر رژه توسط بالگردهای پایگاه هوایی مشهد را خواهیم داشت.

آذریان افزود: دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران، پیشکسوتان؛ دیدار با امام جمعه مشهد و تولیت آستان قدس رضوی و برگزاری محفل انس با قرآن در سطح پادگان‌ها، غبارروبی مزار شهدا در روز پنج شنبه 30 فرودین ماه، مسابقات ورزشی و دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این دهه است. 

انتهای پیام
captcha