بازگشت قرآن تاریخی کمیاب به ترکیه
کد خبر: 4209002
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷

بازگشت قرآن تاریخی کمیاب به ترکیه

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد یک قرآن مربوط به قرن شانزدهم میلادی که در سال 2017 از این کشور خارج شده بود به این کشور بازگردانده شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، مهمت نوری ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد یک نسخه قرآنی که در قرن شانزدهم توسط مصطفی دده، پسر خوشنویس معروف شیخ حمدالله که سنت خوشنویسی عثمانی را پایه گذاری کرد کتابت شده به این کشور بازگردانده شده است.

این نسخه به طور غیرقانونی از ترکیه خارج شده و در سال 2017 در انگلستان برای فروش عرضه شده بود.

 ارسوی در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با این موضوع نوشت: ما قبل از شب قدر که بهتر از هزار ماه است مژده‌ای داریم.

وی افزود: قرآنی که به طور غیرقانونی از ترکیه خارج شده و در سال 2017 در انگلیس برای فروش عرضه شده بود، به کشورمان بازگردانده شد. ما این قرآن را که توسط مصطفی دده، پسر شیخ حمدالله خوشنویس و بنیانگذار عثمانی کتابت شده است، در موزه هنرهای ترکی و اسلامی به نمایش خواهیم گذاشت.

این قرآن که در آغاز قرن شانزدهم نوشته شده است، با تکنیک چسباندن نوشته‌ها بر روی کاغذ دیگری که ما در خوشنویسی این تکنیک را «وصال» تعریف می‌کنیم کتابت شده است

وی افزود: من صمیمانه از همه نهادهای دخیل در روند دقیقی که منجر به بازگشت این قرآن به کشورمان شد، تشکر و همه را به موزه هنرهای ترکی و اسلامی دعوت می‌کنم تا آثار ارزشمندی مانند این قرآن را ببینند.

انتهای پیام
captcha