افتتاح بزرگترین مسجد منطقه والونیا در بلژیک
کد خبر: 4206761
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳

افتتاح بزرگترین مسجد منطقه والونیا در بلژیک

بزرگترین مسجد در منطقه والونیای بلژیک به تازگی درهای خود را بر روی نمازگزاران باز کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از یورونیوز، بزرگترین مسجد در منطقه والونیا در جنوب بلژیک پس از بیش از یک دهه ساخت کار خود را آغاز کرده است.

بودجه مسجد سلطان سلیمان قانونی که در شهر لیژ واقع است به‌طور کامل توسط نمازگزاران تأمین شده و هیچ کمکی از سوی دولت بلژیک یا کمک مالی از خارج برای ساخت آن دریافت نشده است. هزینه کامل ساخت این بنا به حدود 4.5 میلیون یورو می‌رسد.

ساختمان این مسجد به گونه‌ای طراحی شده است که جذابیت جهانی داشته باشد. این مجموعه سفید رنگ با مساحت چشمگیر 1300 متر مربع، یک نمازخانه 450 متر مربعی و یک گنبد (بدون مناره) دارد؛ این مسجد می‌تواند از 600 نمازگزار پذیرایی کند.

مهمت آیدوغدو، نماینده اداره فرهنگ و بین‌فرهنگی لیژ، چشم‌انداز طراحی مسجد را این‌گونه توصیف کرد که ایده ما این نبود که معماری این مسجد را به معماری آناتولی مرکزی، خاورمیانه یا شمال آفریقا شبیه کنیم. قرار بود به طرح جهان‌شمولی در معماری آن برسیم.

این مسجد در محل یک معدن قدیمی زغال سنگ ساخته شده است که شاهد حضور و فعالیت چندین نسل از معدنچیان ترک بوده است.

ارطغرل یلماز، امام جماعت مسجد که در والونیا به دنیا آمده و سپس برای ادامه تحصیلات عالی به ترکیه رفته، می‌گوید: برای من بسیار افتخار است که برگردم و امام جماعت این مسجد باشم، زیرا با این مردم بزرگ شده‌ام. وی افزود: مایلیم به همه خوش آمد بگوییم، با هم فعالیت کنیم و نشان دهیم که با هم زندگی می‌کنیم و بخشی از جامعه بلژیک هستیم.

این مجموعه، علاوه بر نقش خود به عنوان یک مکان عبادت، شامل یک مرکز فرهنگی قابل دسترسی برای همه است که میزبان رویدادهای مختلف مانند کنفرانس‌ها، برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های جمعی است که گفت‌وگو و تفاهم را بین جوامع مختلف ترویج می‌کند.

انتهای پیام
captcha