ملاک‌های تشخیص نماینده اصلح در انتخابات
کد خبر: 4201086
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ملاک‌های تشخیص نماینده اصلح در انتخابات

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه وظیفه مردم در انتخابات عمل به تکلیف است و باید از بین کاندیداهای موجود کسی که باتقواتر، کارآمدتر و متخصص‌تر است را انتخاب کنیم، گفت: شجاعت، انقلابی بودن و کارآمدی از جمله ویژگی‌های یک نماینده خوب است.

حجت‌الاسلام مرتضی نقیب‌پور رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان

حجت‌الاسلام مرتضی نقیپ‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان با موضوع «شاخص‌های مهم انتخابات و ویژگی‌های یک نماینده اصلح»، با بیان اینکه کاندیداهای تأييد صلاحیت شده قطعاً شاخص‌های مهمی مانند التزام به اسلام، ولایت، قانون، تقوا، عدم سوء پیشینه و... را دارا هستند، گفت: مراتب این صفات در کاندیداها متفاوت است و این وظیفه مردم است که با تحقیق این ملاک‌ها را تشخیص داده و فرد اصلح را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد ویژگی‌های بهترین کاندید، اظهار کرد: از نظر معظم‌له بهترین فرد کسی است که شجاع‌ترین باشد و هم بتواند در برابر دشمن ظاهری، محکم و قاطع از حق مردم، اسلام و منافع ملی دفاع کند و هم اینکه در برابر نفس خود شجاع باشد و اسیر نفس نشود و به دلیل خوش‌آمد دیگران، جمع‌کردن رأی، تحصیل مال نامشروع و... حق دیگران را زیر پا نگذارد زیرا داشتن چنین ویژگی، از ترسو بودن فرد است.

نقیب‌پور مؤمن بودن را صفت دیگر کاندیداهای انتخابات برشمرد و افزود: سومین ویژگی انقلابی بودن است. انقلابی‌ترین کاندیداها کسانی هستند که پای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بمانند و وصیت شهدا را در اولویت خواسته‌ها و دغدغه‌های خود قرار دهند. اینکه یک نماینده نسبت به آرمان‌های انقلاب حساسیت ویژه‌ای نداشته باشد و گوش به فرمان رهبری نباشد، قطعاً ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه انقلابی بودن صرفاً به این معنا نیست که فرد بر مواضع انقلابی پایبند باشد اما ناکارآمد باشد، تصریح کرد: کارآمدی جزئی از انقلابی بودن است. اگر کسی شعار خوب بدهد اما در عمل انسان بی‌تقوا و ضعیفی باشد انقلابی بودن نیست. انقلابی کسی است که هم در مواضع و افکار و هم در عمل برای مردم سنگ تمام بگذارد و دغدغه کار مردم را داشته باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان ادامه داد: ملاک دیگر یک نماینده اصلح، مرزبندی شفاف او با دشمن است. بعضی از مسئولان و نمایندگان مرزبندی شفافی با دشمن ندارند و چنین فردی قطعاً نمی‌تواند پای منافع مردم بایستد زیرا بیشتر محبوبیت و مقبولیت خود را مهم می‌داند تا منافع دین و مردم را.

وی داشتن نگاه کلان به مسائل را از ویژگی‌های یک نماینده دانست و تصریح کرد: مجلس عصاره ملت است و نماینده باید نسبت به مسائل داخلی و خارجی نگاه ژرف و عمیقی داشته باشد. اگرچه پرداختن به مسائل شهری و دغدغه‌های مردم مهم است اما این امر نباید مانع پرداختن مسائل کلان شود و کسی که چنین نگاهی ندارد نمی‌تواند کاندید خوبی برای مردم باشد.

نقیب‌پور در ادامه به اهمیت شرکت در انتخابات پرداخت و با اشاره به شأن نزول آیه ۱۰۴ سوره بقره، گفت: شرکت در انتخابات حق هر فردی است و شرکت نکردن در انتخابات به معنای عدم دخالت در سرنوشت خودمان است. ممکن است گلایه‌ها و مسائلی وجود داشته باشد اما شرکت نکردن در انتخابات، دشمن ما را شاد می‌کند.

عدم شرکت در انتخابات به مردم آسیب می‌زند

وی بیان کرد: هر عقل سلیمی این‌را می‌داند که با شرکت‌نکردن در انتخابات دشمن گمان می‌کند مردم از انقلاب، آرمان‌ها و شهدای خود فاصله گرفته‌اند و طمع می‌کنند تا به این کشور و انقلاب ضربه بزنند کما اینکه در برهه‌های مختلف نیز طمع و در کشور فتنه کردند و آسیب آن به مردم وارد شد. لذا ما به اقتضای آیه ۱۰۴ سوره بقره حق نداریم دشمن را شاد کنیم و با رأی خود باید مانع این امر شویم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان در پاسخ به این سؤال که مردم و مسئولان در انتخابات باید به چه نکات توجه کنند، گفت: در انتخابات پیش رو همه وظایفی دارند مسئولان باید امنیت و سلامت انتخابات را تأمین کنند. همچنین فراهم کردن فضای لازم برای شرکت همه سلیقه‌ها در انتخابات وظیفه مسئولان بوده که این امر محقق شده است.

وی افزود: کاندیداها باید به جای توهین و افترا به دیگر نامزدها، خود را معرفی کنند. کاندیدی که بخواهد با تخریب دیگران خود را بالا بکشد مردم به او رأی نخواهند داد بلکه به کسی رأی می‌دهند که سلایق، ویژگی‌ها و اخلاق خود را با رعایت تقوا تبیین کند و از هزینه اضافی و اسراف که حرام شرعی است در تبلیغات بپرهیزد زیرا مردم این ملاک‌ها را لحاظ می‌کنند.

نقیب‌پور تصریح کرد: مردم هم باید دقت داشته باشند و برای انتخاب یک فرد، منافع شهر خود و منافع ملی را در نظر بگیرند نه منافع شخصی را. افراد در انتخاب خود سیاست‌های کلان را در نظر بگیرند و براساس ملاک‌ها و معیارها در انتخابات شرکت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که در نگاه دینی مشارکت در تعیین سرنوشت سیاسی خود چه اهمیتی دارد و چه تکلیفی بر عهده داریم، گفت: در نگاه دینی مشروعیت نظام‌ها و حکومت‌ها به دست خداوند است و خداوند حق مالکیت بر مردم را دارد که آن‌را به انبیا، اولیا و ائمه(ع) می‌دهد و در زمان غیبت، نایبان امام حق دارند اما تا مقبولیت و حضور مردم نباشد این مشروعیت به منصه ظهور نمی‌رسد مانند زمان امیرالمؤمنین علی(ع) که حق مطلق بودند اما چون مردم با ایشان بیعت نکردند حکومتی که حقشان بود، عملی نشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رفسنجان با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی فرصتی برای تجدید بیعت با اولیای خداوند و ولایت‌فقیه است، گفت: مردم در انتخابات اعلام می‌کنند پای کار حاکمیت الهی هستند. از سوی دیگر وظیفه دوم، انتخابات اصلح است و هرچه رأی دقیق‌تر و عالمانه‌تر باشد در سرنوشت مردم تأثير بهتری دارد و عکس این امر نیز صدق می‌کند.

نقیب‌پور در پایان با بیان اینکه در انتخابات وظیفه ما عمل به تکلیف است و ما باید از بین کاندیداهای موجود کسی که باتقواتر، کارآمدتر و متخصص‌تر است را انتخاب کنیم، اظهار کرد: اگر کسی پس از انتخابات اسیر قدرت، شهوت و ثروت شد مسئولیتی بر عهده ما نیست. ما باید در زمان انتخاب افراد به شناخت کافی از آنها برسیم و اگر خود این توانایی را نداریم از افراد مورد اعتمادی که اهل شناخت هستند باید تحقیق کنیم؛ ملاک‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند را هم در نظر بگیریم و در نهایت به آن چیزی که رسیدیم کافی‌ است.

خبرنگار، عطیه باقری چاروک

انتهای پیام
captcha