«قلب رقه»؛ فیلم متوسطی رو به خوب + فیلم
کد خبر: 4197831
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
معرفی آثار فیلم فجر

«قلب رقه»؛ فیلم متوسطی رو به خوب + فیلم

فیلم سینمایی «قلب رقه» فیلم متوسطی رو به خوب است که می توان به آن نمره قبولی داد اما به واسطه جنس داستان، فیلم در تلویزیون مخاطب خواهد داشت.

رقه

فیلم «قلب رقه» روایتی جدید از سینمای ایران درباره اتفاقات گروه‌های تروریستی در کشور سوریه است. خیرالله تقیانی‌پور کارگردان این اثر است. موضوع فیلم «قلب رقه» همانطور که از نامش پیداست بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه متمرکز شده و درباره محور مقاومت و رویدادهای منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق می‌افتد.

داستان

قصه فیلم درباره یکی از نیروهای سپاه است که در رقه عملیاتی را انجام می‌دهد. وی در حین عملیات با دختری رو‌به‌رو می‌شود که با وی نامزد بوده اما فکر می‌کرده، توسط داعش کشته شده است. در ادامه قهرمان فیلم که شهرام حقیقت‌دوست نقش آن را بازی می‌کند تلاش می‌کند در کنار نجات یکی از نیروهای خودی از دست داعش، دختر مورد علاقه خود را هم از چنگ داعش بیرون آورد. همانگونه که از خلاصه داستان فیلم شاهدیم با یک داستان کاملا درام رو‌به‌رو هستیم که افت و خیر در آن کم نیست اما این فیلم در شخصیت‌پردازی نتوانسته آنگونه که باید موفق باشد و تنها نقش اصلی خوب از آب درآمده است.

درباره نقش‌های منفی، تصویرسازی درستی انجام نشده چون کارگردان خواسته کوچکترین نکته مثبتی را برای شخصیت‌های منفی قائل نباشد برای همین هم هر آنچه بدی وجود دارد در شخصیت‌های منفی جا داده است البته این آسیب تنها منحصر به «قلب رقه» نیست بلکه در اکثر کارهایی که تلاش دارند مضمونی دینی و اخلاقی داشته باشند دیده می‌شود.

ساختار

فیلم تلاش دارد در کنار روایتی عاشقانه گوشه‌ای از ایثار و رشادت مدافعان حرم را به تصویر کشد. «قلب رقه» در رسیدن به این خواسته تا حدودی توانسته موفق باشد اما محدودیت امکاناتی که در فیلم محسوس است صدمات زیادی به کیفیت کار زده است. به هر حال تقیانی‌پور توانسته به هر نحو ممکن کار را در آورده تا با یک فیلم متوسط رو به خوب مواجه باشیم.

درباره شخصیت‌پردازی‌ها توضیح داده شد اما درباره بازی‌ها باید از بازی خوب شهرام حقیقت‌دوست به نیکی یاد کرد. همچنین فرهاد قائمیان بازی خوبی دارد اما نقش‌های منفی قربانی تیپ‌سازی شده‌اند. صحنه‌های اکشن فیلم خوب از کار در آمده و تصاویر هوایی خوبی را در کار شاهد هستیم. میزانسن و دکوپاژی که کارگردان برای کارش انتخاب کرده هم از دیگر امتیازات فیلم است.

محتوا

محتوا، اساس داستان است چون پرداختن به مدافعان حرم به خودی خود امری مطلوب است. در این فیلم کارگردان تلاش کرده چهره‌ای واقعی از قهرمانش نشان دهد و این اتفاق تا حدودی رخ داده است هرچند فیلمساز می‌توانست دریچه‌های دیگری از ایثار مدافعان حرم را در فیلم نشان دهد اما به دلیل محدودیت امکاناتی که ذکر شد در رسیده به آن موفق نبوده است.

در پایان باید گفت این فیلم می‌توانست با پرداختی دقیق‌تر چهره واقعی داعشیان را نشان دهد اما کارگردان با تیپ‌سازی در این قسمت در رسیدن به خواسته‌اش موفق نبوده است. این فیلم در سینما موفقیتی نخواهد داشت و صرفاً می‌تواند در تلویزیونی مخاطب داشته باشد.

هومن اصلانی

انتهای پیام
captcha