آمریکا به‌دنبال تأمین و تضمین منافع اسرائیل در منطقه است
کد خبر: 4182240
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

آمریکا به‌دنبال تأمین و تضمین منافع اسرائیل در منطقه است

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا جنگ دوست‌ترین کشور دنیا است، گفت: تأمین و تضمین منافع اسرائیل، ستیز با اسلام به‌عنوان مبارزه با تروریسم، رویارویی با کشورهای مخالف آمریکا و... از جمله راهبردهای آمریکا در خاورمیانه است.

سنجر سلاجقه استاد دانشگاهسنجر سلاجقه، رئیس دانشکده علوم‌انسانی و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان به بیان جنایات آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: آمریکا با ۲۳۰ سال سابقه جنگی از عمر ۲۴۰ ساله خود، جنگ دوست‌ترین کشور دنیا است و واژه‌هایی همچون نظامی‌گری، مداخله‌جویی و اشغالگری تداعی‌کننده نقش آمریکا در جهان است.

وی با بیان اینکه امروز نه تنها مردم و دولت‌های دیگر بلکه مقامات ارشد آمریکا نیز به بیش از ۲ قرن اشغالگری آمریکا در نقاط مختلف جهان اذعان دارند، افزود: اشغالگری آمریکا پیامدهای مختلفی دارد که نخستین آن هزینه‌های بسیار برای حضور نظامی آمریکا در عراق، افغانستان و سایر کشورها است. قربانی و درگیر شدن بیش از ۴.۵ میلیون نفر در خاورمیانه، شمال آفریقا و... در جنگ‌هایی که آمریکا مستقیم یا غیرمستقیم در آن نقش داشته از دیگر پیامدهای این اشغالگری است.

این استاد بسیجی با اشاره به جنایات آمریکا در افغانستان و کشتار حدود ۲۴۰ هزار نفر از مردم این سرزمین، اظهار کرد: آمریکا همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات نظامی است که این تسلیحات را به ۹۶ کشور دنیا می‌فروشد و ۴۷ درصد مشتریان آمریکا در خاورمیانه هستند.

سلاجقه آوارگی ۳۷ میلیون نفر در جهان را از پیامدهای جنگ‌های آمریکا برشمرد و افزود: آمریکا همچنین از جنایاتکاران حمایت می‌کند و دخالت آمریکا در یمن، افغانستان، عراق، فلسطین و... بحران‌ها و پیامدهای فرسایشی را به‌دنبال داشته است. آمریکا با ضروری جلوه‌ دادن حضور نیروهای خود در کشورها به‌دنبال دستیابی به اهداف خود است و با دامن زدن به نگرانی‌ها، سیل تسلیحات خود را روانه کشورها می‌کنند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاورمیانه و تلاش استعمارگران برای حضور در این منطقه، تصریح کرد: آمریکا به‌عنوان بزرگترین بازیگر فرامنطقه‌ای اهداف خود را دنبال می‌کند و برای رسیدن به آنها از انواع ابزارهای سخت و نرم استفاده می‌کند.

رئیس دانشکده علوم‌انسانی و ادبیات دانشگاه آزاد کرمان در ادامه به اهداف و راهبردهای آمریکا در خاورمیانه پرداخت و گفت: تضمین جریان انرژی منطقه به سمت غرب، پیش‌برد فرایند صلح خاورمیانه، تأمین و تضمین منافع اسرائیل، ستیز با اسلام به‌عنوان مبارزه با تروریسم، رویارویی با کشورهای مخالف آمریکا و گسترش فرهنگ آمریکایی در قالب‌های مختلف از جمله این راهبردها است.

وی با بیان اینکه امروز دروغگویی آمریکا برکسی پوشیده نیست اما سیاست هنجارسازی آمریکا درصدد تغییر ارزش‌های حاکم بر خاورمیانه است، گفت: ابزارهای قدرت نرم آمریکا برای مدیریت و کنترل افکار عمومی است و متأسفانه عملکرد بعضی کشورها به این مشکلات سرعت بخشیده است.

سلاجقه با بیان اینکه اقتضایی عمل کردن و عوام‌فریبی آمریکا به‌ویژه در موضوع حقوق بشر کاملاً مشهود است، افزود: آمریکا به‌دنبال جلوگیری از قدرت‌‌گیری یک قدرت در منطقه است تا بتواند منافع خود را تأمین کند در این رهگذر ایران نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قربانی سیاست‌های غلط استکبار بوده است.

وی با اشاره به جنایات آمریکا در ایران مانند ترور شخصیت‌های بزرگ، تحریم، جنگ ترکیبی، حمایت از آشوب‌ها و منافقین داخلی و خارجی و...، تصریح کرد: با وجود تمام توطئه‌ها، جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه‌ها به‌عنوان یکی از قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای بیشترین نقش را در نظم و شکل‌دهی به ساختارهای سیاسی و امنیتی خاورمیانه دارد.

رئیس دانشکده علوم‌انسانی و ادبیات دانشگاه آزاد کرمان با بیان اینکه ایران با رهبری ولایت‌ فقیه و ملاحظات ملی و فراملی حامی مظلومان جهان است، گفت: ایران باید نوعی از استراتژی را به کار بگیرد که ترکیبی از عقلانیت و ایدئولوژی باشد و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مدنظر داشته باشد.

سلاجقه در پایان اظهار کرد: آمریکا باید بداند نظام حاکم بر خاورمیانه مورد نظر آمریکا که جلوگیری از شکل‌گیری ابرقدرت‌ منطقه‌ای بوده دیگر کارساز نیست و ایران با تبدیل تهدیدها به فرصت، به قدرتی تبدیل شده که تمام مظلومان می‌توانند به آن تکیه کنند.


انتهای پیام
captcha